Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ssangyong Musso 2.2 E-XDI 4x4 (2018)

Het portfolio van Ssangyong verwelkomt een nieuwe pick-up. De Musso vervangt de Actyon Sports en baseert zich op de Rexton. AutoWereld doet de test met de vierwielaangedreven dieselversie.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De marketingjongens- en meisjes van Ssangyong omschrijven de Musso als een SUT, kort voor Sport Utility Truck. Naar analogie met hun SUV, want deze pick-up bouwt op de fundamenten van de nieuwe Rexton. In Zuid-Korea staat hij dan ook als Rexton Sports in de toonzalen, voor de internationale markten gebruikt Ssangyong voortaan de Musso-badge. 

In het gamma komt de nieuwe Ssangyong Musso de Actyon Sports aflossen.

  • In het Koraans betekent Musso neushoorn
  • Enkel als double cab
  • Enkel met 2,2 liter-dieselmotor
  • Als 2WD en 4WD, met manuele of automatische zesbak
  • Trekt tot 3 ton
  • Vanaf 26.620 euro
  • Drie uitrustingsniveaus: Crystal, Quartz en Sapphire
  • Binnenkort verlengde L-versie met grotere laadbak

Dus de Musso is een pick-upversie van de Rexton?

Jawel. Het smoelwerk van de Musso mist de franjes van de Rexton, verder is het koetswerk van beide modellen identiek. Toch tot en met de achterdeuren, achter de double cab doet de pick-up het met de karakteristieke laadbak. Die bak heeft een stouwvolume van 1.011 liter, blijft europalletten de baas, komt met een 12V-schakelaar en draagt haken om bagage te zekeren.

Hoewel functionaliteit bovenaan het prioriteitenlijstje stond, heeft Ssangyong oog gehad voor de algemene vormgeving.

Vooral binnenin weet de Musso te bekoren. Het interieur is overzichtelijk, de gehanteerde materialen ogen degelijk en de algemene afwerking zet reuzenpassen. De middenconsole wordt gedomineerd door een aanraakscherm van 9,2 inch. De multimediamodule combineert een TomTom-navigatiesysteem met zowel Android Auto als Apple CarPlay. Deze Ssangyong wil meer zijn dan een werkpaard.

2018 Ssangyong Musso pick-up

Rijdt de Musso ook als een SUV?

Neen. De Musso bouwt dan wel op de fundamenten van de Rexton, de transformatie van SUV naar SUT vraagt nu eenmaal offers. De gewijzigde gewichtsverdeling en de focus op werkkracht zorgen voor een nogal springerige achterophanging. Korte oneffenheden doen het koetswerk flink daveren. Die eigenschappen zouden verdwijnen zodra je met een lading onderweg bent, aldus Ssangyong. Of met de optionele hardtop, die 80 kg toevoegt. Maar dat hebben we niet kunnen verifiëren.

Het hydraulisch bekrachtigde stuur toont zich niet meteen consistent, waardoor je de flink uit de kluiten gewassen Musso wat van bocht tot bocht moet mikken. Zodra je het tempo verhoogt, gaan de voorwielen snel aan het schuiven. En in 2WD-modus komt de tractiecontrole de gemoederen we erg snel sussen. Off-road weet deze Ssanyong wel van wanten, zeker als je voor de optionele differentieelblokkering kiest.

En de dieselmotor?

Dat is de bekende e-XDi 220, een 2,2 liter-dieselmotor die een vermogen van 181 pk paart aan een maximaal koppel van 400 Nm. Die krachtbron heeft geen enkele moeite met de stevige omvang en het flinke gewicht van de Musso en blijft zelfs onder vollast opvallend beschaafd, een gevoel dat enkel versterkt wordt door de nieuwe zestrapsautomaat van Aisin-makelij. De Rexton doet het nog met de oudere zeventrapsautomaat van Mercedes-origine.

De combinatie van de dieselmotor met de automaat en de 4x4-aandrijving levert een laadvermogen van 850 kilogram en een trekvermogen van 3 ton op.

2018 Ssangyong Musso pick-up

Is de Musso een waardig pick-upalternatief voor de gevestigde waarden?

Dat hangt een beetje af van wat je van een pick-up verwacht. Toch is het zo klaar als een klontje dat Ssangyong zich aan het opwerken is, want de Musso stelt zich niet langer tevreden met een positie achterin het peloton. Dat merk je aan de vormgeving, aan het interieur en aan de beschikbare technologie. Nu goed, natuurlijk blijft het prijskaartje een van de voornaamste verkoopsargumenten.

Vanaf 26.620 euro heb je een handgeschakelde en enkel op de achterwielaangedreven Ssangyong Musso. Voor het 4x4-systeem leg je dik 2.000 euro op, de versie met automaat kost nog eens 2.000 euro extra. Dat maakt minstens 30.734 euro, toch als je voor het Crystal-uitrustingsniveau gaat. Opties blijven beperkt tot een metaalkleur, de differentieelfunctie, grotere velgen en het Safety Pack. Met alle toeters en bellen kost de Musso 42.729 euro.

Het verdict?

Hoewel ze nog een hele weg af te leggen hebben, timmert Ssangyong naarstig aan zijn weg richting subtop. De Musso is een pick-up die rijdt zoals een pick-up en sjouwt zoals een pick-up, maar die daar een verzorgd design en een keurig interieur tegenover zet. Het prijskaartje blijft een troef, net zoals de standaarduitrusting.

2018 Ssangyong Musso pick-up

 

 

 

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Musso

Geschreven door op