Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SsangYong XLV 1.6 (2016)

We gaan hem natuurlijk nog wat uitgebreider testen op eigen bodem, maar deze eerste (heel) korte kennismaking met de SsangYong XLV vond plaats in… Zuid-Korea.

15.990 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een langere variant van de vorig jaar gelanceerde en hier ook goed onthaalde Tivoli. Niet met extra zitplaatsen, wel met een veel grotere koffer.

De SsangYong XLV samengevat:

  • Een 24,5 centimeter langere versie van de Tivoli
  • Nog altijd maar vijf zitplaatsen
  • Aanzienlijk grotere koffer 
  • Heel scherpe prijs

Wat hebben die Zuid-Koreanen nu weer uitgevonden?

We kennen een gewone Scénic en een Grand Scénic. Idem dito voor de C4 Picasso van Citroën. Van monovolumes zijn we het al een beetje gewoon dat die in twee maten komen, maar het lijkt ook mode te gaan worden voor SUV’s. Dat kondigt zich in elk geval al aan bij de Volkswagen-groep (Seat, Skoda, VW…). Het kleine SsangYong is hen echter al voor, zij het dan in een nog wat lager marktsegment dan dat waar de Tiguan en co. in actief zijn of worden. 

De XLV is dus bijna 25 centimeter langer dan de Tivoli en daardoor ook zo’n 50 kilo zwaarder. Met een lengte van 4,44 meter blijft het echter nog altijd een relatief compacte auto, je krijgt hem dus zeker nog in een normale parkeerplaats. Zijn grote troef is natuurlijk de extra laadruimte, die stijgt van 423 tot liefst 720 liter. En dat is zelfs een pak meer dan – bijvoorbeeld – een Hyundai Tucson of die al vermelde nieuwe Tiguan. En nochtans, die auto’s zijn nog wat groter dan de SsangYong. Als de achterbank (in twee delen, 60/40) plat gaat, stijgt het volume tot een knappe 1.440 liter. Alleen jammer dat de laaddrempel niet iets lager ligt.

Is die XLV dan niet eerder een break?

Nee, al mag je het gerust als een kruising tussen dat type auto en een SUV zien. Maar de XLV behoudt wel de speelse en zelfs wat stoere looks van de ‘gewone’ Tivoli, met ook de opvallende welving boven de achterste wielkasten. Alleen vanaf de brede C-stijl ziet de auto er echt helemaal anders uit. In de flanken zit immers een extra zijruit, zij het dat die heel klein is. Ze ‘komt ook wat dichter tegen het dak dan de andere ramen en heeft de vorm van een driehoek. Apart, maar voor dit soort auto’s stoort dat helemaal niet. Zolang het maar niet zo ‘koddig’ wordt als bij de Skoda Roomster… 

De XLV kan ook worden besteld met een dak in een andere kleur dan de rest van het koetswerk, hij onderscheidt zich trouwens ook nog van de Tivoli met een nogal opvallende metaalkleurige strip die dwars doorheen het radiatorrooster de mistlichten met elkaar verbindt.

En zit het ook goed met de kwaliteit van SsangYong XLV?

De eerste indruk laat meteen het beste verhopen. SsangYong is nog altijd een heel kleine speler met dus ongetwijfeld beperkte middelen en mogelijkheden, maar het interieur oogt beslist niet goedkoop. Er wordt zelfs gebruik gemaakt van leuke materialen en er kan worden gegoocheld met hippe kleurencombinaties (waaronder knalrood leder!). Alleen met de ergonomie zit het nog niet helemaal goed. Iets te veel knoppen, een niet altijd even handige bediening… Nog een kritische noot, de zittingen van de stoelen zijn wat aan de korte kant. De standaarduitrusting is wel behoorlijk uitgebreid en de opties zijn schappelijk geprijsd, we vermelden onder meer de automatische airco met twee zones, een verwarmd stuur, zetelverwarming voor- en achteraan, zetelventilatie vooraan en een infotainmentsysteem met een scherm van 7 duim.

Maar rijdt die XLV ook een beetje prettig?

Op basis van onze test even buiten de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul zouden we dat echt nog niet mogen bevestigen. Op een parcours dat slechts een handvol bochten en een stukje snelweg telt, kan je immers nog niet veel conclusies trekken. Maar het platform, de motoren en nog heel wat meer zijn hetzelfde als bij de ‘korte’ Tivoli. En die kreeg na een net wel heel uitgebreide test (hij zat zelfs enkele maanden in ons langeduurtestpark) wel nogal wat goede punten.

De extra centimeters en het wat hogere gewicht lijken geen echt negatieve invloed op het prettige rijgedrag te hebben, dat durfden we daar in Azië toch wel al concluderen. Ook de Tivoli komt met keuze uit een 1,6 liter op benzine met een keurige 128 pk en een even grote diesel met 115 pk. Met een manuele zesbak of een zestrapsautomaat en met voor- of vierwielaandrijving, in het laatste geval wordt de torsie-as achteraan vervangen door een multilink-ophanging. Het maximale koppel bedraagt slechts 160 Nm bij 4.600 opm, op flitsende tussensprintjes moet je dus niet echt rekenen.

Het AutoWereld-oordeel?

Een eXciting Lifestyle Vehicle, daar staat de naam van het nieuwe SsangYong voluit voor. Mooie en ook nogal dure woorden, eigenlijk is deze XLV gewoon een nog wat handigere variant van de Tivoli. Die vonden we eerder al goed scoren, al stelden we in een vergelijkende test met de Suzuki Vitara (AutoWereld 357, of gewoon hier even klikken) dat zijn laadruim nog wel wat praktischer mocht zijn. Wel, hier is de XLV! 

En we waren het bijna… vergeten, de SsangYong is en blijft een prijskraker. De XLV start bij 15.990 euro voor de benzine en 18.490 euro voor de diesel. Dat is telkens net 1.000 euro meer dan de Tivoli. En dus nog altijd geen of toch niet veel geld. Voor de zestrapsautomaat geldt wel een supplement van 2.000 euro, voor AWD is dat 1.700 euro.

 

 

 

 

 

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong XLV

Geschreven door op