Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Prototypes en conceptcars / Subaru WRX STI Type RA NBR Special pakt Nordschleife-ronderecord

De Subaru WRX STI Type RA NBR Special mag zich de snelste sedan op de Nordschleife van de Nürburgring noemen.

Overzicht :

De Subaru WRX STI Type RA NBR Special mag zich de snelste sedan op de Nordschleife van de Nürburgring noemen. De door Prodrive ontwikkelde machine zette een rondetijd van 6.57,500 op de tabellen, een chrono die vergelijkbaar is met die van een Lamborghini Aventador SuperVeloce of Porsche 918 Spyder. Nu is die Type RA NBR Special geen doordeweekse Subaru WRX STI... 

  • Type RA: Record Attempt
  • NBR Special: Nürburgring

De NBR Special die de recordronde reed, is dezelfde machine die eerder in recordtempo over het TT-circuit op het Isle of Man knalde.

  • Motor: een 2 liter-turbomotor, gebouwd naar WRC-specificatie. Een nog grotere turbo en een specifiek motormanagement duwen het vermogen richting de 600 pk, met dank aan de pas bij 8.500 toeren per minuut ingrijpende toerentalbegrenzer. Volgens Prodrive heeft de STI Time Attack een pk/kg-verhouding die vergelijkbaar is met die van een GT3-racer.
  • Transmissie: de permanente 4x4-aandrijving staat pal, maar de WRC-versnellingsbak krijgt andere verhoudingen mee. Zowat driekwart van het ruim 60 kilometer lange TT-circuit rijdt de Subaru plankgas, wat Prodrive aanzette tot een langere spreiding van de vierde, de vijfde en de zesde versnelling. De topsnelheid zou tussen de 290 en de 300 km/u liggen.
  • Aerodynamica: het draait niet alleen om een hoge topsnelheid, maar ook om een maximum aan downforce in de bochtenrijke secties. Daarom grijpt Prodrive naar een door de F1-racerij geïnspireerd DRS-systeem dat je bedient via een knop op het dashboard. Onder de neus hangt een speciale splitter die de Subaru WRX STI min of meer op de grond moet houden bij het nemen van de heuvelsecties.
  • Banden: de Subaru WRX STI Time Attack staat op het het mediumcompound van de Dunlop Sport Maxx-slicks die gebruikt worden in het Britse toerwagenkampioenschap (BTCC).

Subaru WRX STI RA NBR Special -Nordschleife

Straatversie

Subaru gaat ook een straatversie van de WRX STI Type RA bouwen. Net zoals de BMW M4 Coupé doet die het met een uit CFRP opgetrokken dakpaneel, wat er samen met de gesmede BBS-velgen en de uit koolstofvezel opgetrokken achterspoiler voor moet zorgen dat deze tot 500 exemplaren gelimiteerde editie minder kilo's op de weegschaal zet dan de reguliere Subaru WRX STI.

De drukgevoede 2,5 liter-boxermotor krijgt een nieuwe inlaat, een andere uitlaat, versterkte zuigers en een andere motormapping, waardoor het vermogen naar 310 pk klimt. De manuele zesbak krijgt andere versnellingsbakverhoudingen en een ingekorte pook.

Subara WRX STI Type RA Limited Edition

In dit artikel : Subaru, Subaru WRX STi

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken