Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Subaru Levorg (2015)

Subaru vervangt de Legacy door de Levorg. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Hoewel hij op de technische fundamenten van de Impreza staat, volgt de Levorg eigenlijk de Legacy op. Niet de vorige generatie, want die was commercieel niet meteen een succes. Wel van diens compactere, beduidend vlotter van eigenaar wisselende voorganger uit . Als break dan toch, want Subaru voorziet geen vierdeurs-Levorg.

Wat is er nieuw?

De Levorg is breder en nagenoeg even lang dan die Legacy van de vierde generatie. Je kan deze Subaru eigenlijk niet echt in een categorie schuiven, van formaat heeft hij nog het meeste gemeen met een Audi A4 Avant of een Mercedes C Break.

Subaru heeft niet overdreven met té sportieve lijnen, zoals zoveel hedendaagse breaks die zo graag een coupé willen zijn. Al vraag je je op de duur wel af hoe ze die geambieerde sportiviteit dan wel in de verf willen zetten. Je ziet het aan de scherpe neus met reusachtige luchthapper, maar achteraan kan het spoilerwerk en de dubbele uitlaat niet verhinderen dat de Levorg als een doordeweekse Aziaat oogt.

Wat zit er onder de motorkap?

Subaru heeft het over een nagelnieuwe benzinemotor, weliswaar gebaseerd op het gekende 1,6 liter-blok met variabele kleppentiming. Nu met directe injectie, stop-starttechnologie en een turbo, waardoor dit stille en soepele blok naar 170 pk wipt.

Jammer dat de Levorg enkel een CVT (Lineartronic in Subaru-jargon) en geen handbak krijgt. Zo'n continu variabele transmissie voelt altijd wat tegennatuurlijk aan, al hebben ze daar wel wat op gevonden. Vanaf je het gaspedaal voorbij een bepaald punt duwt, schakelt het programma automatisch over op vaste verhoudingen. En activeer je de S-knop, dan is die overschakeling nog iets vroeger. Hij heeft daarnaast ook schakelpeddels.

2015 Subaru Levorg

Al bij al best een geslaagd compromis, de efficiëntie van een CVT met het sportievere gevoel van een gerobotiseerde bak. De prestaties zijn niet spectaculair, wel netjes: 0-100 km/u in net geen 9 seconden.

Gek genoeg legt Subaru zijn boxerdiesel niet in de boeg van deze Levorg. Te zwaar en dus nadelig voor de balans van dit model. Zeggen ze. Vooral commercieel gezien niet zo slim, denken we. Zelfs niet in deze anti-dieseltijden.

Hoe rijdt de Subaru Levorg?

De MacPhersons voor- en de dubbele wishbones achteraan zijn gebaseerd op die van de razende WRX STI, met dezelfde wielbasis en spoorbreedte. En dat voel je. We vinden het voor een Subaru al haast vanzelfsprekend dat die aan het asfalt gelijmd ligt, maar tegenover soortgenoten blijft het weggedrag van de Levorg uitzonderlijk.

De Subaru Levorg is wat stijver en heeft niet dat uitzonderlijke veercomfort van de Legacy's van weleer, wel nog steeds die uitmuntende rijbalans. Met dank aan het lage zwaartepunt van de boxermotor en aan de permanente vierwielaandrijving met centraal differentieel en extra dwarse koppelverdeling via de remmen.

Het doet daadwerkelijk denken aan de STI, die combinatie van wendbaarheid en stabiliteit en die stijve en directe stuurinrichting. In Japan kan je hem overigens ook kopen met de motor van die STI.

Hoe prettig is het binnenin toeven?

De Levorg-cockpit is die van de Impreza en de XV, dus een heel pak netter dan de Subaru's van een generatie eerder. Verder noteren we vooral veel opbergruimte, het vernieuwde multimediasysteem met nog steeds een cd-speler, tussen de stoelen een knopje voor de afdaalhulp en onder de koffervloer een extra opbergruimte. 

De Subaru Levorg mist het moderne Eyesight-systeem met dubbele camera uit de Outback, maar niettemin zijn enkele moderne veiligheidssystemen verkrijgbaar, genre automatische grootlichten, rijvakhulp, blindehoekdetectie en een waarschuwing voor achterlings kruisend verkeer, handig bij het uitparkeren. Daar valt ook de goede zichtbaarheid driekwart achteraan op.

Wat moet dat kosten?

Subaru hangt een prijskaartje van 28.995 euro aan de Levorg, toch in het geval van de standaardversie. De GT-S is 4.000 euro duurder, maar heeft wel nagenoeg alles standaard aan boord.

2015 Subaru Levorg

Het AutoWereld-oordeel?

Niet dat de Levorg het niet heeft, met name het chassis munt werkelijk uit in gebruiksvriendelijke grinta. Op dat vlak doet geen enkele soortgenoot beter dan deze Subaru, ook Audi en consorten niet.

Is dat sportieve dna minder van tel, dan speelt de Levorg een schimmigere rol, zoals zovele Subaru's. Goed werk verrichten in de schaduw, niets mis mee. Maar met een gevattere en bekendere naamkeuze en een diesel op het programma had Subaru het zichzelf wel iets gemakkelijker gemaakt om dat verhaal ook aan de man te brengen.

Het cijfermateriaal?

Motor: 1600 cc (B4-turbobenzine), 125 kW/170 pk bij 4800-5600 opm, 250 Nm bij 1800-4800 opm Transmissie: vierwielaandrijving, continu variabele transmissie Afmetingen (l/b/h): 4690/1780/1485 mm Gewicht: 1531 kg Koffer: 522-1446 l Ophanging: MacPhersons/dubbele wishbones Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 8,9 sec. Normverbruik: 6,9 l/100 km CO2-uitstoot: 159 g/km Prijs: 28.995 euro

 

In dit artikel : Subaru, Subaru Levorg

Geschreven door op