Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ecologie / Waarom haal ik het normverbruik niet?

Met Volkswagens dieselfraude komt ook het hele normverbruikdebat nog eens boven water. Waarom verbruikt een auto in werkelijkheid meer dan wat de folder belooft?

Overzicht :

Het is in elk geval al jarenlang geen geheim dat een auto met een normverbruik van pakweg 4 l/100 km in realiteit vaak anderhalve keer zoveel brandstof drinkt. De verontwaardiging daarover is terecht, maar over enkele jaren verleden tijd. Dan komt er een nieuwe testprocedure die min of meer orde op zaken moet stellen.

Eerst even de historische context van de gewraakte NEDC-labotest. Die stamt nog uit de tijd dat geen hond wakker lag van wat er uit de uitlaat van de auto's dampte. Vandaag is dat wel zo, en belangrijker: de verkeersbelasting wordt vandaag overal in Europa bepaald door het NEDC-resultaat, in de eerste plaats de CO2-uitstoot. Plots is dat cijfer een belangrijk verkoopsargument geworden. De afgelopen 10 jaar zijn de fabrikanten hun technologie dan ook gaan modelleren op een zo laag mogelijk normverbruik. Met alle truken uit de doos, zoals kleinere motoren met turbo's, directe injectie, start-stopsystemen, eco-knopjes, etcetera.

Het gevolg: die auto's verrichten vaak wonderen in het laboratorium, maar niet noodzakelijk op de weg. En dat groter wordende verschil frustreert de consument, die inmiddels ecologisch bewuster geworden is én zijn brandstof doorgaans duurder betaalt dan destijds.

De nieuwe WLTP-procedure


De oplossing is in zicht, in de vorm van een nieuwe test. Uiteraard ook weer in een laboratorium, anders kan je onmogelijk objectief vergelijkingsmateriaal bekomen, maar wel dichter bij de realiteit. De wereldwijde WLTP-test (voor: World Harmonized Light Vehicles Test Procedure) zal meten over een langere afstand en aan hogere en dus realistischere snelheden. De resultaten zullen dus danig verschillen en, belangrijk, vanaf 2020 zijn die in Europa bindend. Wat dus wil zeggen dat de taksen op die nieuwe CO2-resultaten berekend worden én dat de autosector ze zal moeten hanteren om zijn vlootgemiddelde te kennen. Tegen die tijd mag die niet hoger liggen dan 95 g/km.

Heeft dit gevolgen? Jazeker, het gaat de automarkt hertekenen. In de eerste plaats omdat het de downsizing-trend gaat omkeren, kleine en zwaar opgefokte motoren gaan immers veel minder in het voordeel zijn dan nu, de klassiekere iets grotere  exemplaren zullen geschikter blijken. Ook voor de oprukkende plug-inhybrides is het feestje voorbij. Het is te zeggen: zij zullen minder voordeel halen uit hun volelektrische functie en dus een hogere gemiddelde CO2-uitstoot laten optekenen. En dat gaat gevolgen hebben voor de taksen op die auto's.

Vanaf 2017 wordt het interessant, want dan worden auto's ook al indicatief gemeten volgens de WLTP-procedure en krijg je dus een realistischer beeld voorgeschoteld. Ondertussen moet je het doen met de volkswijsheid dat nagenoeg geen enkele auto zo zuinig is als de folder belooft. Een ecologische rijstijl hanteren helpt overigens ook...

In dit artikel : Volkswagen

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken