Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volvo S60 T8 Polestar Engineered (2020)

De jongens van Polestar hebben de S60 T8 gefatsoeneerd. Hoeveel hoogspanning levert het op, als je een plug-in tuned? AutoWereld doet de test.

66.450 €
  • Score redactie 14.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Polestar Engineered is voor Volvo wat M Performance voor BMW's betekent. The real deal is het niet, maar je krijgt al een smakelijk voorproefje. In gelimiteerde oplage, zelfs. Polestar blijft echter trouw aan zijn nieuwe kernvisie. Er moet dus een vorm van elektrificatie mee gemoeid zijn. Vandaar dat deze onder handen genomen S60 T8 van het plug-inhybride genre is. Net zoals alle andere Volvo's waar tegenwoordig die kruisvormige badge op plakt.

Er zitten veel van die witte badges op en rond de auto, samen met de nodige handtekeningen, wat allicht moet dienen om de relatief bescheiden esthetische opsmuk een handje te helpen. Deze S60 is een zogenaamde sleeper, weliswaar rustend op prachtige 20-duimers met laagprofielbanden (standaard gaat het om een maatje minder). Hét kenmerk van Polestar? Remzadels en veiligheidsgordels in een gouden kleurtje. Leuk en toch blijft het subtiel.  

Idem voor de upgrade van de aandrijving. Die kietelt de viercilinder-turbobenzine in de neus met 15 pk op, zodat er nu 405 paarden staan te trappelen. Het koppel stijgt met 30 stuks naar 670 Nm gecombineerd. Dag en nacht scheelt dat niet.

Wat verandert er?

Volgens onze meetapparatuur heeft deze S60 niet meer dan 5 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken. Snel genoeg, al zou hij volgens de fabriekscijfers daar nog een halve tel moeten kunnen afschaven. Wat die cijfers niet laten zien, is de manier waarop deze Volvo wegspurt. Door de elektromotoren staat het vermogen altijd op slag paraat. De reacties op het gaspedaal zijn al even alert en door de stuuruitslag van 2,9 omwentelingen moet je zelden overpakken. Alleen voel je wel dat er droog aan de haak batterijcellen hangen. Zoals elke plug-in beschikt deze S60 niet over de lenigheid van een kat, waardoor hij niet uit de schaduw van de vorige S60 Polestar kan treden.

Gelukkig kan hij in bochten terugvallen op die ongenaakbare Öhlins-dempers, die je - hoe cool is dat? - op liefst 22 niveaus kan afregelen. Kijk onder de motorkap en je ziet - ook in het goud - draaivijsjes op hun kop zitten. Ja, de spreiding gaat van bikkelhard naar onzacht, maar nee ze gommen niet elke waas van comfort uit. Geen oneffenheid slaat ze uit hun lood. Altijd geven ze het gevoel dat ze deze Volvo aan de weg gesoldeerd houden. Dat is in het licht van de extra massa van die batterijen een zegen van bovenaf. Spectaculair ook is het remvermogen van de Brembo-remmen. Toch als je ze loeihard intrapt, in de grijze zone met het regeneratieve remmen is het gevoel minder overtuigend. Aan de andere kant van het spectrum kan je deze S60 ook zuiver elektrisch rijden. Wissel de sportieve stand 'Polestar Engineered' in voor 'Pure' en je raakt zo'n 35 kilometer ver met de volgeladen batterijen (wat zo'n 3 uur in beslag neemt). Maar om zuiver elektrisch aan 100 km/u te geraken moet je de nodige zelfbeheersing en het geduld opbrengen. 

Polestars injectie van talent kost centen. Öhlins inbreng heeft er mede voor gezorgd dat het prijskaartje naar 66.450 euro stijgt, dat is - even adem inhouden - 23.550 euro meer dan de daaronder gespositioneerde R-Design. 

Conclusie?

De vorige S60 Polestar herinneren we ons als een fijngeslepen machine die kon wedijveren met het kruim uit Duitsland. De huidige voelt meer aan als een T8 waar op een aardige manier een krat aftermarktonderdelen tegenaan werd gegooid. Die missen hun effect niet, maar slagen er evenmin in een plaatje zo homogeen als zijn voorganger af te leveren. Ligt allicht aan de uitwerking of een gebrek aan tijd. Misschien omdat Polestar te druk is met zijn nieuwe missie als submerk? Hoe dan ook, plug-inhybrides preppen, het blijft een stiel waar het compromis nog al te vaak het laken naar zich toe trekt.

In dit artikel : Volvo, Volvo S60

Geschreven door op