Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volvo S60 T5 (2019)

De Volvo S60 keert bescheiden terug, met Amerikaans paspoort en zonder diesel in de neus. AutoWereld doet de test.

44.400 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De verloren zoon in de Volvo-clan, de S60 staat weer mee op de familiefoto en spreekt tegenwoordig met een Amerikaans accent. De Zweeds-Chinese fabrikant opende er vorig jaar een fabriek (South-Caroline) en deze berlineversie van de V60 is de eerste die daar van de band rolt. Dit is dus de eerste Amerikaanse Volvo.

Zodanig Amerikaans zelfs dat hij geeneens met een dieselmotor te krijgen is, enkel als benzine of als stekkerhybride. Berlines zijn in onze contreien hoedanook al minder populair, dus erg veel exemplaren gaan ze er niet van verkopen.

En mocht je er op straat een tegenkomen, dan moet je sowieso al goed kijken om het niet te verwarren met de grotere S90, want ook deze Volvo schikt zich naar de uniforme huisstijl. Een gesmaakte huisstijl, met goede proporties, sobere lijnen en verzorgde details. Je herkent'm nog het best aan de iets agressievere uitstulpingen op heuphoogte. En de compactere proporties uiteraard, tegenover grote broer is hij 20 centimeter korter.

Hoe rijdt hij?

We kunnen kort zijn: zoals de V60. Zoals alle grote Volvo's staat de S60 op het SPA-platform en we weten onderhand wel hoe dat zich gedraagt. De neus is minder zwaarwichtig dan die van de vorige generatie, wat een stuk meer dynamische daadkracht geeft.

Niet dat de S60 op dat vlak de vergelijking met achterwielaangedreven soortgenoten als de BMW 3, Mercedes C, Alfa Romeo Giulia of Jaguar XE kan doorstaan, dat is de logica zelve, maar hij heeft nog voldoende zwier in huis, zonder dat hij nodeloos nerveus afgesteld is, zoals zijn voorganger.

Je kan hem dus enkel hebben met een 2 liter-turbo, met 190 tot 405 pk, waarbij die laatste een hybride is. Wij testten de T5, met 250 paarden op stal. In een luttele 6,5 seconden staat die al aan 100 km/u, maar daarmee lijkt deze Zweed sportiever dan hij is, de achttrapsautomaat - standaard overigens - is immers niet van de rapste. Hij nuttigt ook behoorlijk wat benzine, zonder gek te doen verbruikten we meer dan 9 l/100 km gemiddeld. De tol van de kilo's.

Om in te zitten is de S60 prachtig, net als alle hedendaagse Volvo's. Het is dezelfde cockpit als in alle andere grote Volvo's, en ook hier vielen we voor de puike stoelen, de mooie materialen, de overzichtelijke bediening en de smaakvolle vormgeving. Achteraan is er voldoende plaats, terwijl de koffer voldoende is voor een auto van dit formaat.

Het AutoWereld-oordeel?

De S60 leert ons niet wat we al niet wisten over de V60, maar die laatste is wel het betere geheel. Simpelweg praktischer, en bovendien te krijgen met een diesel, wat bij Volvo afgetekend de betere aandrijflijn is. In zijn voordeel pleit wel dat hij 3.250 euro goedkoper is dan de break.

In dit artikel : Volvo, Volvo S60

Geschreven door op