Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Edge 2.0 TDCi 240 ST-Line (2019)

De Ford Edge heeft een opfrisbeurt gekregen, waardoor hij bozer kijkt en harder gaat. AutoWereld doet de test met de 240 pk sterke 2.0 TDCi als ST-Line.

56.550 €
  • Score redactie 14.00/20

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Wat is dit?

Dit is de grootste SUV die Ford in ons land aanbiedt, al zijn er in het thuisland nog een paar grotere exemplaren te verkrijgen. Hier gaat de Edge vooral de concurrentie aan met auto’s zoals de Hyundai Santa Fe, de middelgrote non-premium SUV’s dus. Een recente facelift moet de Edge boven- én onderhuids weer helemaal bij de les brengen. Wat ze hebben veranderd?

  • Nieuwe looks met stoerder front en modernere achterzijde
  • Nieuwe 2.0 TDCi met 190 of 238 pk
  • ST-Line brengt sportieve looks met zich mee
  • Achttrapsautomaat vervangt oude zesbak
  • Verbeterde rijassistenten
  • Bang & Olufsen-audiosysteem met 12 luidsprekers

Hij kijkt een beetje boos…

Ja, het front is redelijk ingrijpend aangepakt. Waar de pre-facelift nog sullig kon worden genoemd, is deze facelift dat helemaal kwijt. We vinden het wel wat hebben. Zeker in het Platinum White (een lakkleur die 1200 euro extra kost tegenover ‘standaard’ wit) en met die optionele zwarte 21-duimsvelgen (à €500). Deze ST-Line voegt er nog dikkere bumpers en een aantal zwarte elementen aan toe, wat het contrast met de koetswerkkleur mooi afwerkt.

Die nieuwe motor, is het wat?

De 2.0 TDCi ‘Panther’ met 238 pk en 500 Nm is geen doetje, dat is zeker. De biturbodiesel levert vlotte prestaties en werkt goed samen met de nieuwe achttrapsautomaat, al zou die laatste wel wat zachter mogen schakelen. Verwacht echter geen bliksemsnelle sprintjes, de Ford Edge weegt om en bij de twee ton en weet dat gewicht ook maar moeilijk te maskeren. Zo duurt de sprint van 0-100 km/u toch nog 9,6 seconden. Als het budget het toelaat, zouden we dus zeker voor deze topdiesel opteren in plaats van de versie met 190 pk.

De Amerikanen hebben trouwens geluk, want zij krijgen een échte ST-versie. Die heeft een 2,7 liter biturbo-V6 op benzine met 335 pk die de standaardsprint in een dikke 6 seconden klaart. Die versie komt jammer genoeg niet naar ons land, vermoedelijk om CO2-redenen. Al klokten we na onze testperiode toch ook af op een gemiddeld verbruik van zo’n 8,6 l/100 km.

Kan deze Amerikaan ook fatsoenlijk een bocht nemen?

De Europese modellen van Ford (Fiesta, Focus, …) staan bekend om hun fijne rijeigenschappen, dat hebben we al meermaals kunnen bevestigen. De Edge is van een ander kaliber, eentje die de bocht wel gezwind weet te ronden, maar dat eigenlijk liever niet doet. Al is rustig rijden ook niet echt een sterkte, met de nogal straffe ophanging (en de 21-duimers) en een zwaar doch gevoelloos stuur.

Over het stuur gesproken: het ontbreekt de Edge schijnbaar aan zo’n 90° stuuruitslag, wat zijn gevolgen heeft voor de draaicirkel. Die is, simpel gezegd, veel te groot. Inparkeren of zelfs gewoon rechtsomkeer maken is moeilijk in de Edge, in de stad is hij dus niet op zijn gemak. Het brede koetswerk helpt daar niet bepaald bij.

Heb dat nadeel ook z’n voordeel?

Ja, eigenlijk wel. De forse afmetingen (4,82x1,93x1,74 m) zorgen gelukkig ook voor een forse binnenruimte. Met een dikke 800 liter is de koffer niet bepaald onderbemeten, en ook de binnenruimte voor passagiers is dik in orde. Gek genoeg is het vooral de bestuurder die beperkt is in ruimte, de zetel kan net niet ver genoeg naar achter voor de grootsten onder ons (>1,85 m). Al hebben we er geen kramp in onze benen aan overgehouden.

Je zal ook niet snel hoofdpijn krijgen in de Edge, dankzij Active Noise Control. Dat werkt met antigeluid, volgens hetzelfde systeem als sommige Bose-koptelefoons, waardoor het aan boord aangenaam stil blijft. De motor hoor je bijna niet werken op kruissnelheid en ook windgeruis blijft beperkt. Zo kan je beter genieten van het uitstekende geluidssysteem van Bang & Olufsen, dat 1000 watt aan geluid pompt door 12 luidsprekers doorheen de wagen. Geen foefjes of truukjes, gewoon steengoed geluid.

Het AutoWereld-oordeel?

De Ford Edge maakt een goede eerste indruk, met z’n stoere looks en vlotte motor. Na een tijdje beginnen de minpuntjes echter boven te drijven, zoals de onhandige draaicirkel of de iets te harde ophanging. Maar als je niet in de stad woont en niet te veel drempels tegenkomt, kunnen we deze vernieuwde Ford Edge best aanraden, ook als ST-Line. Hij heeft zeker wat gebreken, maar die maakt hij wel goed met zijn looks. Het moet niet altijd rationeel zijn, toch?

In dit artikel : Ford, Ford Edge

Geschreven door op