Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Explorer Plug-In Hybrid (2020)

De Explorer is een huishoudnaam in Trump-land, maar nobeltjes onbekend bij ons. Nu hij met batterij-assistentie te krijgen is, wil Ford er ook eens mee op verkenning in Europa. AutoWereld doet de test.

79.000 €
  • Score redactie 12.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De Explorer is wat ze in Amerika een Full-Size Crossover SUV noemen, een hele mondvol voor al evenveel auto. Want met zijn taille over vijf meter en zijn zeven zitplaatsen is deze Ford een behoorlijke knaap, eentje die je naar Europese maatstaven nog het best kan spiegelen aan een Audi Q7, een Mercedes GLS of een BMW X7. Zijn reputatie bouwde de Explorer in de jaren 90. Toen gold hij als een van de aanstichters van de Amerikaanse SUV-rage en daar wordt de Explorer nog altijd om herinnerd. Na al die tijd zitten we aan generatie zes. Die keert terug naar wat aan de basis een achterwielaangedreven platform is en mag als plug-inhybride zijn geluk komen beproeven in de Europese showrooms (wellicht kijkt Opel knarsetandend toe...).

Dit is wat de Amerikaan te bieden heeft:

  • Een 3,3 liter-V6 met de prestaties van een V8...
  • ...dankzij een batterijenpakket van 13,1 kWh
  • Ruim interieur met extra kofferzitjes
  • Slimme vierwielaandrijving
  • Geen luchtvering
  • Rist semi-autonome rijhulp
  • Trekvermogen van 2,5 ton 
  • Valse hybride volgens de fiscus
  • Duur

De concurrentie

  • De enige metgezel van gelijkaardige komaf is de Cadillac XT5. Of de Escalade. Echter, met maar één resterend dealership voor Cadillac zijn de eerder vermelde Duitsers (Audi Q7, Mercedes GLS of een BMW X7) belangrijkere concurrenten. Ook niet te vergeten: de Range Rover Sport waarvan de Explorer meer dan één designideetje pikt.

Testomstandigheden

  • Door Vlaamse velden, in relatief natte omstandigheden. Meer autosnelweg dan stedelijke omgeving.

Specificaties testvoertuig

  • De Explorer komt zowat full option, wat zijn stevige prijskaartje verzacht. Enkel metaalkleur was een optie. Een greep uit de belangrijkste uitrusting: 20-duimsvelgen, dubbele sieruitlaten, B&O-geluidsinstallatie, ledlichten voor- en achteraan, inductielader smartphone, driezonige airco, Active Noise Cancellation, lederen interieur (simili), torque vectoring, Hill Descent Assist, rijstrookassistent, actieve cruisecontrol, Cross Traffic Alert, Terrain Management, 360-gradencamera, 8-duiminfotainment, navigatie.

Leuke weetjes

  • In de States is de Explorer een deel van zijn pluimen kwijt. Voor Ford is hij heel winstgevend, maar toen de jongste versie afgelopen jaar werd gelanceerd, heeft hij zijn start gemist. Het wordt al een van de oorzaken naar voren geschoven voor Fords weinig rooskleurige boekhouding van afgelopen jaar.
  • De Explorer bestaat ook met de geblazen 2,3 liter-viercilinder, desnoods met achterwielaandrijving. Die wordt niet naar Europa verscheept. 

Vervangt-ie de Edge?

De Edge blijft nog tot eind dit jaar broederlijk in het gamma staan, waarna hij wordt teruggetrokken omwille van - we citeren Ford - 'emissienormen'. Dat laatste speelt de Explorer minder parten. Toch in zijn gedaante van plug-inhybride. Om de gulzigheid van de 350 pk sterke 3,3 liter wat te temperen, wordt dan een batterij van 13,6 kWh ingeschakeld die zijn stroom aan een 100 pk sterke elektromotor koppelt. Die laatste zit overigens parallel geschakeld, zodat je de vermogens gewoon mag optellen. Het resultaat? De tientrapsautomaat beteugelt 450 paarden. En die lopen niet verloren.

Maar de stroom moet natuurlijk ook perk en paal stellen aan het bingedrinken zo eigen aan Amerikaanse SUV's. Officieel neemt de Explorer genoegen met niet meer dan 2,9 liter per 100 kilometer. Maar dat is enkel als je hondstrouw de batterij oplaadt (duurt zo'n 3,5 uur) en niet al te ver van je werk woont waarvan we veronderstellen dat de volgende laadpaal staat. Ons uiteindelijke testverbruik eindigde op 10,9 l/100 km. Nu hebben we niet altijd consciëntieus de kabel ingeplugd.

Hoe ver geraakt deze kolos als EV?

Beloven is één zaak. Wij zagen het geafficheerde emissievrije rijbereik gauw slinken tot de helft, ofwel 21 in plaats van de beloofde 41 kilometer. Erg ver van je werk mogen Explorer-eigenaars dus niet wonen. En ze moeten ook over een zekere financiële buffer beschikken. Want met een CO2-uitstoot van 66 g/km beschouwt de Belgische fiscus de Explorer als een valse hybride. Het VAA wordt daarom vermenigvuldigd met factor 2,5. Voor de fiscale berekening telt dus een uitstoot van 165 g/km.

Zoals elke plug-in valt de Explorer terug op een reeks modi. Naast het zuiver elektrisch rijden kan je de batterij ook sparen of ze opladen via de zescilinder. Nooit wordt de cellen hélemaal leeggetrokken. Zodoende hou je altijd nog wat jus achter de hand voor een kras stoplichtspurtje.

Zit er een dragracer in? 

Zeker wel. Op onze chrono tikten we een 0-100 km/u af in minder dan zes seconden (5,9 tellen om exact te zijn). De Explorer is allerminst een olifant. En de tientrapsautomaat weet de actie goed te volgen. De voortrein willigt zonder aarzelen de wensen van de bestuurder in, het stuur voelt heerlijk compact aan en voor een kleerkast op vier wielen blijven de koetswerkbewegingen redelijk in toom. Gezegend met torque vectoring voelt de Explorer minder gecompromitteerd aan dan je uit zijn postuur zou afleiden. Maar laat het ook geen zand in de ogen strooien. De spurts zijn sportief, maar het rijgedrag is een poging daartoe. Geen welgemikt schot in de roos.

Dit is dus eerder een avonturier dan een atleet. Zijn naam alleen al. Voor dat typische town-and-countrygevoel rekent de Explorer op vierwielaandrijving via een elektromechanische koppeling. Die werkt intelligent en betrekt enkel bij gripverlies achteraan de voorwielen in het spel. Vervolgens kan je à la Land Rover op maat afgestelde off-roadstanden activeren naargelang dat onweerstaanbare gevoel van vrijheid je plots op sneeuw, diepsneeuw of zand, sporen of gewoon gladde ondergrond doet botsen. De tussenkomsten zijn elektronisch, niet mechanisch, en voor veldversnellingen moet je een Ranger nemen. Een trekstand is er echter wel. Ondanks de elektrificering kan er namelijk 2,5 ton boot, paardentrailer of foorattractie aan de haak.     

Op of naast asfalt stel je echter steeds weer vast dat er enige botheid in de mix zit. Het is geen aard, wel een trekje. Wis en zeker staat hij op een zelfdragend chassis, maar over oneffenheden durft deze SUV ruig reageren. En er is geen luchtvering die compenseert. Idem voor zijn semi-autonome hulp. Met een rijstrookassistent, actieve cruisecontrol, filehulp, dodehoekwaarschuwing en wat nog meer moet de Explorer niet onderdoen voor zijn Europese genoten. Alleen gaat het er in de Amerikaan meer met horten en stoten aan toe. Die roots, hé.

Je ziet het er ook aan. 

Zijn vorm is best intrigerend, toch als je voorbij die designdetails kijkt die duidelijk van bij die ene ex-dochter uit Solihull komen. We laten je zelf raden welke dat zijn, maar de knikvorm van de achterlichten is alvast één tip. Binnenin hoor je zowat je eigen echo weerkaatsen. De ruimte is gigantisch (maximaal 2.274 liter bagageruimte). Op de middelste bank kan je de buitenste zitjes verschuiven en laten inclineren en de enkel aan kleine kroost voorbehouden kofferstoeltjes klap je op en neer met een knop in de koffer. Handig. Jammer wel dat de vloer niet verdiept zit, wat voor de knieën het reiscomfort eraf pelt. De nogal troosteloze materiaalkeuze voor zowel het leder als de dashboardstukken wordt deels goedgemaakt door de uitrusting. Navigatie, Apple CarPlay, een B&O-installatie... what you see is what you get. 

Wat is het AutoWereld-verdict? 

Hij is bijna zo duur als zijn grote voorbeeld, de Range Rover Sport: 79.000 euro. Dat is een hoop poen voor een Ford, full option of niet. Voor zo'n bedrag mag ook het rijgedrag verfijnder en de materiaalkeuze luxueuzer, wat niet wegneemt dat de Explorer een frisse verschijning is in het SUV-aanbod. Eén die er desnoods als de wiedeweerga vandoor boendert.

Helaas is de batterij niet ondersteunend genoeg om deze Ford fiscaal interessant te maken. Maar goed, zoals de Amerikaanse medepatriotten bij Browning plegen te zeggen: niet geschoten, is altijd mis.  

In dit artikel : Ford, Ford Explorer

Geschreven door op