Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ford Mustang 2.3i Ecoboost (2018)

De Ford Mustang is even teruggekeerd naar de manege voor wat bijscholing. Vooral een kwestie van goede manieren te kweken. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een icoon en één van de bestverkochte sportwagens ter wereld, samen met de Mazda MX-5. Sinds 2015 wordt hij ook officieel verdeeld in Europa, met behoorlijk succes trouwens. Opvallend: België is een van de belangrijkste landen voor deze rappe Ford. Hier en daar had de Mustang echter nog een ruw kantje, wat met deze facelift is bijgevijld. We denken dan aan:

  • Nieuwe magnetorheologische dempers
  • Nieuwe tientrapsautomaat
  • Stille uitlaatmodus
  • Burn-out-functie nu ook op viercilinder
  • Betere aerodynamica

Wat waren die ruwe kanten dan?

De chassisafstelling was bij deze Mustang-generatie tot nu toe niet van het niveau dat we van modalere Fords gewend zijn. Dat besefte de Europese afdeling van het merk maar al te goed, maar doordat hij hier toch zo populair bleek, hadden ze nu een hefboom in handen om in Detroit wat extra middelen los te krijgen.

Zoals de optionele adaptieve ophanging met magnetorheologische dempers (2.000 euro), die de Mustang wat beter in lijn moet houden. Tegelijk werd de achterophanging en de rolstangen wat stijver afgeregeld voor extra precisie, wat hij voordien miste.

Zijn de ingrepen geslaagd?

Toch wel, de Mustang zal wel nooit het scherpste mes in de schuif zijn, daarvoor is hij enkele honderden kilo’s te zwaar. Maar hij stuurt wel snediger en met een consistenter gevoel, het chassis past beter bij het beschikbare vermogen. Niet slecht ook is de nieuwe adaptieve demping, die zelfs in de sportieve stand niet belachelijk hard aanvoelt.

Daarnaast is de optionele zestrapsautomaat vervangen door een exemplaar met liefst tien verzetten. Eerlijk gezegd: da’s nogal veel, het ding schakelt de hele tijd op en neer, al verloopt het wel zacht. De manuele bak is leuker, er is nu trouwens ook toerentalsynchronisatie voor soepelere schakelmanoeuvres.

Vier of acht cilinders?

Acht, natuurlijk! Een Mustang zonder V8-grol, dat is als een Ronde van Vlaanderen zonder Muur van Geraardsbergen. Bizar genoeg lijkt de 2.3-turbo echter helemaal niet zo gek veel trager aan te voelen dan de 5 liter, die eerder aan de luie kant is. Het verschil is dan ook bijna 100 kilo.

De cijfers geven ons overigens ongelijk: op de 0-100 km/u is de V8 weldegelijk 1,2 seconde rapper. Serieus in het nadeel speelt dan weer het verbruik en de theoretische CO2-uitstoot, een serieuze slok op de budgettaire borrel.

Over spurtjes gesproken: de burn-out-functie is nu ook te krijgen op de viercilinder.

De opmerkzamen hebben wellicht al gezien dat die 2.3 met de facelift wat vermogen inlevert, van 314 naar 290 pk. Geen nood, in de praktijk is er niets veranderd, het gaat om niet meer dan een homologatiekwestie.

Wat is er verder nog nieuw?

De uitlaat is nu voorzien van een actieve klep, waarmee je de ronk naar wens stil of luid kan zetten.

De plattere motorkap, de splitter op de voorbumper en de optionele achtervleugel verbeteren de aerodynamica. Er zijn nieuwe kleuren en velgen, terwijl hier en daar de interieurafwerking verbeterd is.

Het veiligheidspakket is uitgebreid met een actieve cruise control en rijvakhulp, een kwestie van de slechte Euro NCAP-beoordeling wat op te krikken.

Het AutoWereld-oordeel?

Vooral de V8 heeft een onklopbare prijs/pk-verhouding, de viercilinder onderscheidt zich op dat vlak minder. Een échte sportieveling is de Mustang niet, daarvoor blijft hij wat te log, hoewel het chassis een stuk getalenteerder geworden is. Charisma heeft-ie dan weer te koop, dit blijft een unieke auto en ermee rijden een belevenis. Het is een auto die letterlijk uit een andere wereld komt. Maar het is fijn dat hij nog steeds bestaat en hier gewoon te koop is.

In dit artikel : Ford, Ford Mustang

Geschreven door op

De concurrenten