Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Ioniq 5 73 kWh (2021)

Inhoudelijk én vormelijk een interessante nieuwkomer, deze elektrische Hyundai Ioniq 5. AutoWereld doet de test met de 73 kWh-versie.

54.999 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De eerste EV op het nieuwe E-GMP-platform van Hyundai/Kia, en een auto die groter is dan hij lijkt. Op de foto oogt de 2021 Hyundai Ioniq 5 als een auto van het formaat VW Golf, in realiteit heeft hij echter de afmetingen van een middelgrote SUV, met een lengte van liefst 4,63 meter. We hebben met interesse uitgekeken naar deze elektrische nieuwkomer, zowel technisch, met zijn 800 volt-aandrijving à la Porsche Taycan, als vormelijk, met zijn retromodern koetswerk, heeft hij iets te vertellen. De korte samenvatting:

  • Nieuw elektrisch platform
  • Te krijgen in 3 versies
  • 375 kilometer reëel rijbereik
  • Groter dan Tucson
  • Net geen 50.000 euro

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Een korte testrit in slecht weer, met vooral snelwegen.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Gravity-goud (metaalkleur)
  • Opties: niet bekend
  • Banden: 255/45 R20, Michelin Pilot Sport 4 SUV

Leuk weetje:

  • Dit is een Belgisch ontwerp. Althans, de vormgeving kwam nog tot stand onder supervisie van Luc Donckerwolke, voormalig hoofdontwerper van de Hyundai-groep. Het knipoogt naar de hoekige Italdesign-stijl van de jaren 70.

Hoe zit de Ioniq 5 technisch in elkaar?

Hij is te krijgen in 3 versies, waarvan 2 enkel een motor achteraan hebben, van 170 of 218 pk en een accu van respectievelijk 58 of 73 kWh, en een topversie met op beide assen een motor. Die heeft 95 plus 211 pk en heeft de 73 kWh-accu. Wij testten de achterwielaangedreven 73 kWh-versie met de enkele motor van 218 pk.

Het nieuwe E-GMP-platform heeft een 800V-architectuur (zoals de Porsche Taycan en Audi e-Tron GT), wat een maximale laadcapaciteit van 220 kW mogelijk maakt. Bij wisselstroom van 7,4 en 11 kW varieert de oplaadtijd (van 10 tot 100 procent) voor de 73kWh-batterij van bijna 11 uur tot iets meer dan 6 uur. Aan een gewoon stopcontact wordt dat wel 30 uur. Bij gelijkstroom duurt het slechts 1 uur (50 kW) tot zelfs 18 minuten (350 kW) om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden.

De basisversie gaat van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden, de snelste doet er 5,2 tellen over. In alle gevallen is de topsnelheid van de Hyundai Ioniq 5 beperkt tot 185 km/u.

Hoe zit het binnenin?

Hij is dus groter dan hij lijkt, met een enorme wielbasis van liefst 3 meter. Achterin is de beenruimte daarom royaal, en de vlakke vloer en volledig vrije ruimte onder de middenconsole maken dat hij bijzonder luchtig aanvoelt. De achterbank is bovendien verschuifbaar en komt met verstelbare rugleuningen. Door de inbouw van de motor achterin is de koffervloer hoog, maar er is wel voldoende oppervlakte, waardoor het volume 527 liter bedraagt. Vooraan beschik je ook nog eens over 57 liter.

Voorin tref je twee brede kleurenschermen, waarvan de witte omlijstig nogal goedkoop oogt. Het infotainmentsysteem is wel zeer gebruiksvriendelijk dankzij de weldoordachte menu's. Fijn dat ook een paar fysieke knoppen zijn voorzien voor de meest gebruikte functies (zoals navigatie, radiovolume en temperatuur).

Vanaf het tweede uitrustingsniveau (Balance) is de Ioniq 5 uitgerust met een head-updisplay met augmented reality dat de voorruit omtovert tot een 44 duim groot virtueel scherm. De bedieningsknoppen op het stuurwiel, hoewel met achtergrondverlichting, zijn eveneens van het fysieke type – u hoort ons niet klagen: links voor de spraakbesturing en de audiobediening, en rechts voor de boordcomputer en adaptieve cruisecontrol.

Hoe rijdt de 2021 Hyundai Ioniq 5?

Dit is niet de krachtigste variant, maar hij accelereert en herneemt voldoende om heel wat auto's met een verbrandingsmotor het nakijken te geven. Er zijn 3 rijmodi (of 4 als je de Winter-modus meerekent): Eco, Normal en Sport. De Eco-modus is standaard geactiveerd en die hebben we dan ook het meest gebruikt, temeer omdat hij zo goed aansluit bij het karakter en de filosofie van de auto. De intensiteit van het regeneratieve remmen kan je via de schakelpeddels aan het stuur in 3 standen instellen, plus een “slimme” stand voor rijden met één pedaal en een automatische stand waarvan we het nut niet meteen inzien.

Bij hogere snelheden heeft een verrassend dynamisch potentieel, met altijd neutrale reacties en beheerste koetswerkbewegingen. De voortrein geeft een vals gevoel van luiheid, wat een eerder ontspannen rijstijl in de hand werkt. Bij lage snelheden is het stuur heel licht. De ophanging is eerder zacht, maar de afstelling zou nog wat fijner mogen.

Aan het einde van deze korte test, die hoofdzakelijk werd uitgevoerd op snelwegen, in zeer ongunstige omstandigheden die het gebruik van de verwarming, koplampen en ruitenwissers vereisten, noteerden we een gemiddeld stroomverbruik van 19,5 kWh/100 km. Dat betekent dat we kunnen rekenen op een reëel rijbereik van zo'n 375 kilometer.

Hoeveel kost hij?

De basisversie (58 kWh) gaat de deur uit voor 45.999 euro. De 73 kWh-varianten kosten respectievelijk 49.249 en 60.999 euro, waarbij die laatste dus de versie met 2 motoren is. Na de waterstofauto Nexo is het de duurste Hyundai van allemaal.

Het AutoWereld-verdict?

De Ioniq 5 is perfect met zijn tijd mee. Niet alleen door zijn aandrijvingstype en zijn talrijke en uitgesproken hightech voorzieningen, maar ook en vooral omdat hij er alles aan doet om het zijn bestuurder en passagiers naar hun zin te maken. Je voelt je meteen goed aan boord, je hebt nooit zin om er hard tegenaan te gaan, maar je verveelt je ook nooit. Kortom, een zeer aangename en overtuigende ontdekking.

 

 

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq 5