Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ALFA ROMEO GIULIETTA 2.0 JTDM TCT (2012)

De Giulietta kan met zijn TCT mooie verbruiks- en prestatiecijfers voorleggen. Althans, op papier. Eens kijken wat de Alfa waard is in praktijk.

ALFA ROMEO GIULIETTA 2.0 JTDM TCT (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :



Misschien beginnen met het begin, want wat is in godsnaam die TCT?

TCT staat voor Twin Clutch Transmission, wat zoveel wil zeggen als gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. De Italiaanse DSG met andere woorden, zoals die eerder al te proeven was in de MiTo. Inclusief de zes versnellingen en hetzelfde werkingsmechanisme. Concreet doet de TCT (en dus ook de DSG en andere aanverwante schakelaars) beroep op twee parallelle versnellingsbakken: eentje voor de even versnellingen en eentje voor de oneven. Elk beschikt daarbij over een eigen koppeling waardoor de volgende versnelling al geselecteerd en ingeschakeld kan worden wanneer de vorige nog z'n werk aan het uitvoeren is.

In de Giulietta kan je die bak koppelen aan de 1.4 MultiAir of onze 2.0 JTDM. Beide blokken worden geleverd met 170 paarden, al pocht de zelfontbrander daarbij ook nog eens met 350 Nm (in Dynamic). Daarmee knalt de Alfa in 7,9 seconden naar 100 km/u, topt hij bij een al even indrukwekkende 218 km/u en zou hij daarvoor slechts 4,5 liter diesel in ruil willen (119 g/km CO2). Zoals al gezegd, knappe cijfers. En een stuk beter dan wat diezelfde Giulietta voor elkaar krijgt met zijn manuele zesbak.



Ja, ja, akkoord, maar gingen jullie niet kijken wat dat in het echte leven gaf?

Wel, dat valt bijzonder goed mee. We hebben het niet gemeten, maar gezien de bijzonder vlotte gangwissels gaan we ervan uit dat we met het pedaal tegen het metaal niet ver zullen stranden van de vooropgestelde doelen. Enkel de dorst dien je met een stevige korrel zout te nemen. De Italianen mogen ons altijd eens komen uitleggen hoe ze aan die 4,5 liter zijn geraakt, maar wij klokten uiteindelijk af op 7,6 liter. Daar kan wel nog een litertje af als je de DNA-knop in Normal laat staan, je je aan de verkeersregels houdt én je het rechterpedaal met de nodige zachtheid behandelt, maar veel dichter zien we je het normverbruik niet naderen.

Daar staat gelukkig wel een hoop rijplezier tegenover. De Giulietta mag dan al niet de scherpst sturende hatchback in het C-segment zijn, de Alfa zit wel slechts een zucht verwijderd van die top. Zeker als je de Dynamic-setting aan hebt staan. Dat zorgt, naast de volle 350 Nm aan koppel, ook voor een snellere gasrespons,  een strakkere stuurinrichting, een meegaander veiligheidsnet én een elektronische sper. Bovendien speelt ook de TCT het spel dan mee door later op en vroeger terug te schakelen. Wel nog deze kanttekening: wie kiest voor de dynamische setting, dient er ook naar te rijden. Anders blijft de bak onnodig lang in toeren hangen wat zorgt voor het nodige (diesel)kabaal. En dat terwijl de Giulietta sowieso al te lijden heeft onder een gebrekkige geluidsisolatie.



Nog zaken waar we dienen op te letten?

Goh, niet echt. Alfa kan je, naast dat DNA, nog een hoop speelgoed leveren met naast een navigatie ook elektrisch verstelbaar meubilair, een panoramisch dak, xenonkoplampen, kortom, zaken die ondertussen gemeengoed geworden zijn in de C-sector. Opties die bovendien knap verpakt zitten. Want laat dat duidelijk zijn: wat looks betreft speelt de Giulietta in een klasse apart.

Alleen slagen de Italianen er niet in hun Giulietta te vrijwaren van kritiek. Zo is de digitale gids hopeloos verouderd, kampen heel wat functies met een gebrekkige ergonomie en begrijpen we niet waarom de cruise control nog steeds geen cancel-functie heeft. En dan zwijgen we nog over de soms ondermaatse materialen en gebrekkige afwerking die hier en daar het interieur ontsieren. Best jammer, want het zijn de puntjes die de anders perfecte i's ontberen.



Motor: L4 (turbodiesel), 1956 cc, 170 pk (4000 opm), 350 Nm (1750 opm) Transmissie: FWD, 6Rd Prestaties: 218 km/u, 0-100 km/u in 7,9 sec. Normverbruik: 4,5 l/100 km Prijs: n.n.b.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulietta

Geschreven door op