Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ALFA ROMEO GIULIETTA QUADRIFOGLIO VERDE (2010)

Het klavertje vier op de flanken van de Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde oogt bijzonder schattig. Schijn bedriegt echter, want in realiteit is het geen... euh... kruid om zonder handschoenen aan te pakken.

ALFA ROMEO GIULIETTA QUADRIFOGLIO VERDE (2010) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Oei, is hij zo gifitg dan?

Zeer zeker niet, eigenlijk had deze Alfa wat ons betreft zelfs nog wat harder mogen steken. Maar toch dien je enige voorzichtigheid in acht te nemen als je de hete Italiaan de sporen geeft. De 1750i Turbo Benzina onder de kap is namelijk goed voor 235 pk en 340 Nm, power die volledig verteerd moet worden door de voorwielen. En geloof ons, soms weten die het ook even niet meer. De Giulietta heeft immers geen mechanische sper zoals pakweg de Mégane RS.

Gelukkig staat de QV geschroefd op een uitstekend stel veerpoten. Vooraan wordt alles in goede banen geleid door een traditionele MacPherson-structuur, achteraan is er een multilink die de cavalerie onder controle dient te houden. Een ophangingsstelsel dat uiteraard een sportkuur onderging. Een paar extra helpende handen worden in deze verleend door het Q2, de elektronisch sperfunctie die gekoppeld is aan het ESP, en het Dynamic Steering Torque dat, eens je de Dynamic-stand hebt aangevinkt, de Giulietta een noot scherper de bocht om mikt.



Aha, er is ook een sportstand.

Zoals we dat ondertussen gewoon zijn van Alfa, wordt ook deze Giulietta gemanaged door het DNA-systeem. Hou je dat programma in Normal, dan haalt de Italiaan het mes van tussen zijn tanden en kachelt vlot mee met het verkeer. In Dynamic gaat alles in Sport, blaast de turbo harder, is er plaats voor een overboostfunctie en wordt het Q2 uit zijn hok gehaald. Plots volstaat een aai over het gaspedaal om als een razende richting horizon te stuiven. De 0 tot 100 km/u zit er dan op in 6,7 tellen, een razende sprint die voortduurt tot de teller 244 km/u aangeeft.

Maar ook dan blijft de Alfa een snelle hot hatch eerder dan een circuitbeest pur sang. Zolang het rechtdoor gaat, hou je gelijke tred met de eerder vermelde Mégane RS, maar eens de chicanes elkaar in sneltempo opvolgen, moet de Guilietta de rol lossen. De Italianen hebben duidelijk de allroundkaart getrokken en dat siert ze. Met de QV willen we gerust richting Côte d'Azure denderen, een trip die we met de Mégane alleen willen ondernemen als hij op een trailer staat.

Wie dus snel vervoer zoekt, maar niet te veel wil inboeten aan comfort en een Golf GTI maar niets vindt, weet bij deze waarheen.



Ok, maar gratis zal die QV wel niet zijn, toch?

Uiteraard niet. Meer nog, met een prijskaartje van minimum 29.990 euro valt die zelfs duurder uit dan een instap-Golf GTI of -Mégane RS. Daartegenover staat dan wel dat de Alfa met zijn 1,8 liter fiscaal voordeliger is, terwijl hij ook iets rijkelijker in de uitrusting zit. Maar wat misschien nog het meest in het voordeel spreekt van de Italiaan zijn zijn looks. Beeldschone vormen waar de Duitser en de Fransoos alleen maar kunnen van dromen.



Motor: L4-turbobenzine, 1742cc, 235 pk (5500 opm), 340 Nm (1900 opm) Transmissie: voorwielaandrijving, 6M Prestaties: 244 km/u, 0-100 km/u in 6,7 sec Norm-/testverbruik: 7,6/8,8  l/100 km Prijs: 29.990 euro

Detailtest in AutoWereld 269 (17 juni 2010)

Foto’s: Frieda Vanhauwaert

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulietta

Geschreven door op

De concurrenten