Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ALFA ROMEO GIULIETTA QUADRIFOGLIO VERDE (2014)

Een Giulietta met het kloppend hart van de 4C in het vooronder. Een gouden duo, of te veel van het goede? AutoWereld deed de test. 

ALFA ROMEO GIULIETTA QUADRIFOGLIO VERDE (2014) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Alfa Romeo Giulietta QV

Wat is dit?

Een snelle versie van de Alfa Romeo Giulietta, getooid met het legendarische klavertje vier dat al sinds mensenheugenis de sportievere versies van het merk aanduidt. Dat ‘snel’ mag je trouwens letterlijk nemen, aangezien de vorige QV – voluit: Quadrifoglio Verde – eerder een efficiënte hot hatch was dan een circuitbeest pur sang. Een allrounder, dus, al ondervonden we dat niet meteen als een nadeel. Met de QV wilden we immers gerust richting Côte d’Azure trekken, een trip die we met radicaler spul zoals de Renault Mégane RS enkel wilden ondernemen als hij op een trailer stond.

Een recente facelift en de implantatie van de motor van de 4C moest de Giulietta QV een pak meer grinta opleveren. We zijn benieuwd of dat wat aan de ingesteldheid van de snelle Italiaan heeft veranderd.

Alfa Romeo Giulietta QV

Wat is er nieuw?

Uiterlijk beperken de wijzigingen zich tot andere spijlen in het radiatorrooster en een aantal nieuwe kleurencombinaties. Nu ja, veel meer heeft de gracieuze Italiaan ook niet nodig om nog een aantal jaar op het hoogste schavot te kunnen prijken in schoonheidswedstrijden.

Onderhuids ging de opfrisbeurt een stuk verder. Zo krijgt de QV de voor de 4C opgewaardeerde 1750 TBi-turbomotor in het vooronder geduwd, waardoor er nu 240 paarden en 340 Newtonmeters aan de voorwielen sleuren. De winst (5 pk en 10 Nm) mag niet groot lijken, maar krijgt middels een nieuw inlaatsysteem een betere vocale ondersteuning. De manuele versnellingsbak werd ten slotte definitief overboord gegooid ten voordele van de gerobotiseerde TCT-zesbak.

Alfa Romeo Giulietta QV

Wat zit er onder de motorkap?

De Turbo Benzina hoeft weinig introductie. De geblazen viercilinder met de voor Alfa Romeo legendarische inhoud van 1.750 cc debuteerde destijds in de 159 en Brera. Gelepeld in het fraaie koetswerk van de Giulietta vuurt hij de hatchback in 6,6 seconden naar 100 km/u. Pas wanneer de naald de kaap van 240 km/u rondt, houdt de viercilinder het definitief voor bekeken. Minstens even indrukwekkend als de versnelling, is de soundtrack. De diepe roffel die het blok laag in de toeren produceert, gaat over in een aanstekelijk geknetter wanneer het gaspedaal gevloerd wordt. Het voorgeschreven normverbruik van 7 liter per 100 kilometer is knap, maar te optimistisch. Tijdens onze testperiode kregen we het gemiddelde immers nauwelijks onder de 10 liter.

Alfa Romeo Giulietta QV

Hoe prettig is het binnenin?

Zeer prettig. De nieuwe sportstoelen zijn bekleed met een mix van alcantara en leder, een combinatie die niet enkel knap oogt, maar ook nog eens uitstekend zit. Andere nieuwigheden zijn de opgefriste tellerpartij, het vernieuwde sportstuur (met schakellepels) en het modernere uConnect-multimediasysteem. Helaas bleef de ergonomie van de boordplank hetzelfde. Een gemiste kans.

Alfa Romeo Giulietta QV

Hoe rijdt de Guilietta QV?

Niet anders dan de vorige. De indrukwekkende uitlaatsymfonie ten spijt blijft de Alfa Romeo al bij al een relatief beschaafd scheurijzer, zelfs wanneer je het DNA-systeem in zijn Dynamic-stand zet. Die modus laat de turbo harder blazen, voorziet een overboostfunctie en haalt het elektronische Q2-sperdifferentieel van zijn stal. Hard rijden is geen enkel probleem voor de QV. De voortrein kan het vermogen zonder veel problemen de baas, maar wanneer er zich een chicane aandoet, moet hij radicalere concurrenten zoals de Renault Mégane RS laten gaan.

De TCT-bak met dubbele koppeling schakelt pijlsnel doorheen zijn verzetten. De software in automatische stand is evenwel iets te voorzichtig afgesteld. Hij schakelt vaak net te vroeg op en lijkt soms te twijfelen over de juiste versnelling.

Alfa Romeo Giulietta QV

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De QV blijft ook na zijn facelift een echte allrounder. Comfortabel genoeg wanneer het moet, verrassend snel als het mag. De fabuleuze soundtrack is bovendien steeds van de partij. Wie een Golf GTI te saai vindt, weet bij deze dus waarheen.

En de cijfertjes?

Motor: 1742 cc, L4 (turbobenzine), 177 kW/240 pk bij 5750 opm, 300-340 Nm bij 1850-2000 opm Transmissie: Voorwielaandrijving, gerobotiseerde zestrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4351/1798/1465 mm Koffer: 350 l Prestaties: 240 km/u, 0-100 km/u in 6,6 sec. Normverbruik: 7,0 l/100 km CO2-uitstoot: 162 g/km Prijs: 33.800 euro

 

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulietta

Geschreven door op