Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo (2020)

Alfa Romeo heeft de carrière van zijn Giuletta nog maar eens verlengd. Al is het maar de vraag of daar eigenlijk nog wel rek op zat? AutoWereld doet de test.

19.950 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Alfa’s middenklasser draait dit jaar tien jaar mee. Een eeuwigheid in autoland, al vinden de Italianen klaarblijkelijk dat hun krasse knar nog wel wat jaartjes over heeft op de teller.

De Giulietta kreeg bijgevolg wat minimale aanpassingen om dan opnieuw het veld ingestuurd te worden. Voornamelijk als zoethoudertje. In de hoop de interesse bij de beoogde klandizie lang genoeg warm te houden tot de aflossing arriveert.

Tenminste, als die er nog komt. De opvolger zou normaal gesproken dit jaar zijn opwachting moeten maken, maar gezien de huidige malaise bij de Italianen durven we daar onze hand niet meer voor in het vuur steken. 

Wat verandert er?

Niet bijster veel. De twee motoren – te weten de 1.6 Multijet-diesel van 120 pk en de even sterke 1.4 Turbo op benzine die we hier testen - zijn nu Euro 6d. Waarmee ze dus properder zijn, niet zuiniger. De 1,4 liter blijft een binge drinker, een verslaving die voorkomt uit zijn honger naar alsmaar hogere toerentallen. Gelukkig veranderde dat dus evenmin: de geestdrift van de vierpitter.

Verder kwamen er ook wat nieuwe uitvoeringslijnen (althans, de namen zijn anders), een opgewaardeerd infotainmentsysteem doet zijn intrede én je kan je Giulietta vanaf heden ook bestellen in het Visconti-groen al dan niet aangevuld met een specifiek setje lichtmetaal.

Inderdaad, een paar scheten in een fles. Het maakt dat, hoe kunstig de verpakking ook mag zijn (je moet het de Italianen nageven dat ze daar toch telkens opnieuw in slagen), de Giulietta nog altijd iets heeft van een teletijdsmachine. Instappen flitst je immers een decennium terug.

Conclusie?

De Giulietta krijgt het al even niet meer weggestoken dat hij uit een ander tijdperk stamt. Vooral technologisch staat de concurrentie een paar lichtjaren verder. Dat gezegd zijnde lijkt de tand des tijd geen invloed te hebben op zijn dynamische capaciteiten.

Kortom, hij mag dan al zonder adaptieve cruise control, rijvakassistent of automatische grootlichten komen, wat rijkunde betreft zijn er anno 2020 nog altijd maar weinig die de Giulietta naar de kroon kunnen steken.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulietta

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten