Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ALFA ROMEO MITO 1.4 MULTIAIR TCT (2011)

Na de fameuze MultiAir-technologie zegent Alfa Romeo de MiTo nu ook met een gerobotiseerde TCT-bak met dubbele koppeling.

ALFA ROMEO MITO 1.4 MULTIAIR TCT (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

WEGTEST: Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir TCT (2011)

Kan die TCT-transmissie wedijveren met de fameuze DSG-versnellingsbak van de VW-groep?

Dat hangt er een beetje vanaf. Zolang je de DNA-keuzehendel in zijn normale stand houdt en de versnellingsbak zijn werk laat doen, verrast de TCT (kort voor Twin Clutch Technology) met zijn zachte schakelovergangen en uitgekiende sturing. En in die omstandigheden vinden we de Italiaanse zesbak superieur aan de DSG-zevenbak, die brutaler uit de hoek durft komen.

Alleen de integratie van het start-stopsysteem durft al eens ergeren, vooral in de file. Niet omdat de motor afslaat zodra je de rempedaal tegen de vloer trapt, want dat is uiteindelijk de bedoeling. Alleen duurt het te lang vooraleer je weer rijdt, zodat je de aansluiting met het verkeer voor je mist en telkens een gat moet laten. Dat komt omdat de TCT-bak zich in neutraal zet wanneer de start-stop zijn werk doet.

Om de sportmodus van de gerobotiseerde bak te engageren, moet je het DNA-systeem in zijn Dynamic-modus pleuren. En dan flits de toerenteller vrolijk richting rood vooraleer de TCT-versnellingsbak pittig naar het volgende verzet knalt. Leuk, ware het niet dat de herkalibratie van zowel de stuurinrichting als het gaspedaal roet in het eten werpen. Je kan ook manueel aan de slag, de schakelpeddels achter het stuur zijn echter optioneel.

Hoe is de samenwerking tussen TCT en MultiAir?

Uitstekend, zonder meer. Met dank aan het soepele motorkarakter van de 1,4 liter-turbomotor met de fameuze MultiAir-technologie (waarbij de inlaatkleppen vervangen worden door een elektrohydraulische regeleenheid, waardoor er minder interne frictie is en de geoptimaliseerde verbranding voor een lager verbruik zorgt). De TCT-bak schakelt reeds op tussen de 2000 en de 2500 toeren, zodat je over voldoende koppel onderin moet beschikken om niet te spartelen bij het inhalen van medeweggebruikers.

De MultiAir-krachtbron combineert een vermogen van 135 pk met een maximaal koppel van 206 Nm bij nauwelijks 1.750 opm, terwijl de TCT-transmissie de prestaties boost en het verbruik mildert. De sprint van 0 tot 100 km/u vraagt 8,2 seconden en het gemiddelde normverbruik staat op 5,5 liter, tegenover 8,4 seconden en 5,6 liter voor de manuele bak.

Tilt deze technologie de MiTo naar een hoger niveau?

Zeker. De MultiAir-technologie is vooruitstrevend en de TCT-transmissie uitstekend, zodat de begin vorig jaar doorgevoerde set-upmodificaties ten volle renderen.

Nu blijft de MiTo een karakterkopje. Aanvankelijk stoor je je aan de talloze slordigheden die je meteen associeert met zijn Italiaanse paspoort. Maar zoals dat wel vaker gaat, vervagen die ergernissen na een tijdje en kruipt de Alfa alsnog onder je huid.



Motor: 4L-benzine (turbo), 1368 cc, 135 pk (5250 opm), 206 Nm (1750) Transmissie:voorwielaandrijving, 6Rd Prestaties: 207 km/u, 0-100 km/u in 8,2 sec Normverbruik: 5,5  l/100 km Prijs: 21.150 euro

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo MiTo

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas