Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ASTON MARTIN V8 VANTAGE S (2011) - Circuittest

De V8 Vantage S is geen raszuiver circuitwapen, al trekt hij zich op Ascari aardig uit de slag.

ASTON MARTIN V8 VANTAGE S (2011) - Circuittest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De Vantage is sowieso redelijk hardcore, niet?

In vergelijking met een DB9 of Rapide (of een Cygnet, haha) is dit inderdaad een scherp mes, al was er nog ruimte voor verbeteringen. En dat is bij deze gebeurd. Nieuw is de versnellingsbak, nog steeds een gerobotiseerd exemplaar met enkele koppeling, maar in de plaats van zes heeft die nu zeven trappen.

De 4,7 liter-V8 gaat van 426 naar 436 pk, het koppel stijgt van 470 naar 490 Nm. De 0-100-tijd zakt daarmee van 4,7 naar 4,5 seconden. Met dank ook aan een kleine gewichtsreductie: de zevenbak is lichter dan de vorige, wat in combinatie met enkele lichtgewichtonderdelen zorgt voor een vermindering van 30 kilo.

Daarmee is dit echter niet de rapste Aston, er is nog steeds de extreme V12 Vantage.



Genoeg cijfers, wat geeft dat verschil?

Het is de nieuwe versnellingsbak die het doet. De vorige had nogal last van trage schakelovergangen, wat in bochten wel eens listige reacties kon opleveren. Dat probleem is bij deze uit de wereld. De schakeltijd is weliswaar niet zo laag als bij een bak met dubbele koppeling, het voordeel is wel dat je nog een zekere mechanische beleving overhoudt. En dat is zelden het geval bij bliksemsnel schakelende bakken. Je moet hem wel bedienen met de peddels, want zelfs in sportstand schakelt hij anders te snel op.

De iets scherpere stuurinrichting past bij de sowieso al snel van richting wisselende Vantage. In de heerlijke speeltuin van het Ascari Race Resort combineert het netjes met de evenwichtige gewichtsbalans van de compacte Aston, die je zelfs in haarspelden kan leiden zonder je handen te verplaatsen op het stuurwiel.

Typisch voor dit model is wel de stugge ophanging, die maakt dat je de limieten moeilijk voelt komen. Het maakt wel dat je de auto moet leren kennen alvorens er voluit mee te gaan. In normale modus is het ESP alert, maar er is ook een circuitmodus die bescheiden drifts toelaat.

Daarmee is de Vantage meer dan ooit een soort van reuzegrote kart, met een beul van een V8 die de hele beleving overheerst. De soundtrack snijdt door merg en been, al is het geluidspalet dan minder rijk als bij een Italiaanse V8.

Toch maar een Ferrari dan?

Een California misschien, maar die is een pak duurder en wat ons betreft minder oogverblindend dan deze Vantage, nog steeds een van de mooiste modellen ter wereld. Technologisch spelen Ferrari en Porsche echter wel in een andere liga. Ook deze Aston voegt immers weinig nieuws toe aan de wereld van de sportwagens. Het is gewoon een erg geslaagde uitvoering van het aloude concept van een scherpe sportcoupé met een groot hart. Meer moet dat soms ook niet zijn.



Motor: V8-benzine, 4735 cc, 436 pk (7300 opm), 490 Nm (5000) Transmissie: achterwielaandrijving, 7R Prestaties: 305 km/u, 0-100 km/u in 4,5 sec Normverbruik: 12,9 l/100 km Prijs: 134.100 euro

Eerste test in AutoWereld 288 (7 april 2011)

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten