Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Eerste test / ASTON MARTIN V8 VANTAGE SP10 (2013)

Aston Martin lost de eerste beelden en info van de SP10, oftewel een Vantage V8 met circuitflair. AutoWereld heeft nog een ander nieuwtje: wij hebben de auto al aan de tand gevoeld.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :



SP10, dat klinkt als een type gitaarversterker, of een zonnepaneel, of een draaitafel.

De benaming verwijst naar een raceklasse in de VLN, oftewel voluit Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring. Een raceserie ter voorbereiding op de 24 Uren van de Nürburgring. Bij het grote publiek zal dat geen belletjes doen rinkelen, maar Aston Martin is hyperactief op de Duitse omloop, vooral met GT4-wagens. Daarmee weet je meteen waar de roeping van deze auto ligt.

Aan de basis is de SP10 een Vantage S. De aanpassingen moet je vooral in een strakker getrokken pak zoeken. De enige kleur is metaalgrijs, de velgen krijgen een glinsterende gloss en de remklauwen zijn gitzwart. Op de achterbumper prijkt een carbondiffusor. Verder omhult zacht alcantara de stuurvelg, terwijl bijzonder goed zittende kuipstoelen je lijf op zijn plek houden. Ook niet mis te verstaan zijn de aluminium hechtingsstukken achter de voorstoelen. Die dienen om eventueel een rolkooi te installeren.

Ondanks de circuitfähigkeit van de SP10 krijgt hij toch comfortzaken als elektrische stoelen of een navigatiesysteem mee. De aanpassingen beperken zich ook niet tot de coupé, want de SP10 is er ook als roadster, al krijgt enkel die eerste optioneel een sportophanging mee.

Verder introduceert de SP10 een manuele bak op de Vantage S-reeks, die totnogtoe alleen met de gerobotiseerde zevenbak Sportshift in de cataloog stond. Tenslotte kost dit atletenpak tot 12.000 euro minder naast de Vantage S. Kijk, dat ligt ons wel.



En welke kregen jullie onder de bips geschoven?

Wij trokken de hort op met een coupé in Sportshift-configuratie. Van buitenaf zie je amper de verschillen, en het is zoeken met een loep naar een inlegplaatje dat de lettercode onthult. Die vind je alleen op het V8-blok dat met 437 paarden 10 extra stuks cavalerie verwelkomt. De spurt van 0-100 km/u neemt daardoor 4,5 seconden in beslag, een tiende sneller dan de Vantage S.

Het verschil zit vooral in de beleving. De SP10 kruipt onder je vel. Makkelijker te mennen dan de V12-versie reageert hij ook flukser en met meer elasticiteit dan de Vantage S. De Sportshift is een pareltje en hij voelt sneller aan, als je hem door de bochten jast. Dit is zo’n bolide die zichzelf ten volle ontplooit naarmate je de zweep harder doet knallen. De eigen afstelling van het uitlaatgeluid klinkt ook behoorlijk sensationeel.

Een monomane trackbolide is de SP10 dan weer niet. Onderin de toeren blijft hij weg van enige nervositeit, pas in de middentoeren begint hij naar vaart te happen. En dat doet hij met adrenalineverwekkend enthousiasme, als je de sportstand bezigt. Zelden hebben we zoveel plezier aan een Aston beleefd.



Zo te horen is dit jullie uitverkoren versie.

Het hangt af van je persoonlijke voorkeuren. Ga je voor dat Bond-gedweep, dan is deze SP10 jouw ding niet. Maar wie Astons voor hun racepedigree apprecieert, vindt hierin een sparring partner zonder weerga.

Deze gentleman-racer is alvast een toegankelijkere en plezantere speelkameraad dan de Vanquish, en als we er eentje moeten uitpikken waarvoor Porsche werkelijk de stuipen moet krijgen, dan is het deze.

Eerste test in AutoWereld 321, vanaf 1 maart.

Motor: 4735 cc, V8 (benzine), 321 kW/436 pk bij 7300 opm, 490 Nm bij 5000 opm Transmissie: achterwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak Afmetingen: 4385/1865/1260 mm Gewicht: 1610 kg Koffer: 300 l Ophanging: double wishbones/double wishbones Prestaties: 305 km/u, 0-100 km/u in 4,5 sec. Normverbruik: 12,9 l/100 km CO2-uitstoot: 299 Prijs: 116.578

Journalist AutoGids/ AutoWereld