Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AUDI A1 1.4 TFSI 185 (2011)

De S1 die er uiteindelijk geen mocht zijn. En dat is misschien ook beter zo.

AUDI A1 1.4 TFSI 185 (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

185 pk onder de rechtervoet, is dit de ultieme A1?

Ja, maar het lijkt voorbarig dat het A1-verhaal hiermee al aan zijn apotheose toe is. Tot net voor het Salon van Parijs moest dit de S1 worden, niet toevallig met hetzelfde vermogen en dezelfde technologie als de VW Polo GTI en de Seat Ibiza Cupra waarmee het wagentje zijn platform deelt. Voorwielaandrijving en zevenbak met dubbele koppeling dus. Alleen was dat eigenlijk niet naar de zin van Audi. Ingolstadt wou liever een vierwielaangedreven variant voor zijn S1 zoals dat past binnen de quattro-traditie. Maar dan moest VW zich dat laten welgevallen. Vlak voor dat salon in de lichtstad zou dat ook gebeurd zijn, waarop Audi de S1-badge even in de ijskast heeft gestoken en deze A1 met 185 pk als een normaal, zij het potig, seriemodel in zijn portefeuille stak. Inderdaad, je kan hem daardoor zowel als Ambition als Attraction bestellen.

De S1, maar dan incognito. Dat moet toch vuurwerk geven?

Een snelheidshandicap kan je deze A1 niet aanwrijven. Voor de obligate 0-100 km/u neemt hij 6,9 seconden van je tijd in beslag. Mekker door en je kan een topsnelheid van 227 km/u op de teller prikken. Maar die cijfers op het rapport vertellen maar weinig over de werkelijke snelheidsbeleving. Tijdens de hernemingen op de autosnelweg voelt hij eerder gezwind dan gehaaid aan. Een beetje teleurstellend, vonden we, toch voor molentje dat met een turbo én een compressor 250 newtonmeter  te grabbel gooit. Wil je de gebeten natuur van deze A1 met 185 pk voelen, dan moet je het achterland induiken. Telkens het kleintje door de rooie kan gaan in zijn eerste drie versnellingen, breekt de kermis los. Vooral dan komt de Speedy Gonzalez in de A1 vrij, al botst hij op andere limieten.



Zoals?

Koppelstuur bijvoorbeeld. Audi weet blijkbaar heel goed waarom het een extra set aangedreven wielen wil. Als je voor het volle pond gaat in deze A1, kan je maar beter de twee handen geconcentreerd op het stuur houden. Let op, dat is geen individuele kritiek. Een Mini JCW is in net hetzelfde bedje ziek. Verder hielden we ook niet zo van de reacties van de S tronic-bak. In D reageert hij te traag en in zijn geheel rooft hij wat van de vitale interactie tussen bestuurder en vermogen weg. S is de stand die je moet hebben, al moet je de schichtigheid en de nervositeit er dan wel bijnemen.



Gemengde gevoelens, met andere woorden.

Het doet ons nogal denken aan wat we ervoeren aan boord van de Polo GTI en de Ibiza Cupra. Puur cijfermatig en objectief gezien staat het concept er als een huis, en eigenlijk kan je niet bedrogen uitkomen. Maar exploderende rotjes van dit allooi moeten het ook hebben van hun karakter, een zekere x-factor en een luide muil. Het zijn die laatste elementen waarnaar we hier vruchteloos op zoek gingen. De A1 snijdt zuiver en exact zijn bochten aan, zij het zonder sportief te enthousiasmeren. Maar all's well that ends well. Er komt nog die S1...

Motor: L4-benzine met turbo en compressor, 1390 cc, 185 pk (6200 opm), 250 (2000-4500 opm) Transmissie: FWD, 7Rd Prestaties: 227 km/u, 0-100 km/u in 6,9 sec. Normverbruik: 5,9 l/100 km Prijs: 24.500 euro

In dit artikel : Audi, Audi A1

Journalist AutoGids/ AutoWereld

De concurrenten