Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AUDI A1 1.4 TFSI S TRONIC

Eindelijk heeft Audi zijn antwoord op de Mini klaar. De verkoop loopt inmiddels als een hogesnelheidstrein, maar is de A1 ook beter dan zijn Britse rivaal? Of blijft het een stijlvol aangefrakte VW Polo? AutoWereld gaat op zoek naar antwoorden aan het stuur van de 1.4 TFSI.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Zo in het blauw ziet de A1 er maar gewoontjes uit. Waar zijn die zilveren dakbogen?

Die staan op de optielijst, wat dacht je. En ze dikken de al stevige basisfactuur met nog eens 417,45 euro aan. Ook voor lichtmetalen velgen, contrasterende zijspiegels, remlichten met led-technologie en mistkijkers vooraan moet je opnieuw in de portefeuille tasten. Maar ze schenken de A1 wel het nodige cachet. Audi heeft goed naar Mini gekeken, want daar maken net die talloze uitrustingsmogelijkheden het verschil. De rest van het design loopt mooi in de pas van de andere Audi-modellen. Zelfs in die mate dat je je kan afvragen of ze niet te sterk op elkaar beginnen gelijken. Eenheidsworst klinkt wat sterk, maar een gebrek aan eigenheid kan je het huidige gamma wel stilaan verwijten.

Binnenin maakt de A1 het verschil met kwaliteit. De bedieningsknoppen op het stuur en de middenconsole, de piekfijne tellerpartij en knappe boordcomputerschermpje of het design van de ventilatiemonden, elk aspect getuigt van een zorgvuldig oog voor detail. Al moet je alweer wat extra spaargeld aanspreken om je echt op je gemak te voelen. Hoewel het duurste infotainmentsysteem Google Earth-kaarten, een internetconnectie en DAB-radio bundelt, besteed je die 3.146 euro best aan iets anders. Het centrale MMI-schermpje bovenop het dashboard moet je manueel wegklappen en de bediening van het systeem verloopt niet altijd even logische. Bovendien werkte het niet eens op onze testwagen.

En neen, echt bruikbaar is de achterbank niet. Beschouw de A1 eerder als een tweezitter met wat extra plaats achterin. Want voorin zit je wel uitstekend, met dank aan uitstekend steunende voorzetels die iets lager staan dan die van een Polo. Want die missie is alvast geslaagd, esthetisch maakt de A1 wel degelijk het verschil met het Volkswagen-donormodel.

En op de weg? Kan het rijgedrag aan dat van een Mini Cooper tippen?

Niet echt. De Mini krijgt dan ook een op maat gemaakt onderstel aangemeten, terwijl de A1 verder borduurt op het PQ25-onderstel dat hij deelt met de VW Polo en de Seat Ibiza. Nu heeft Audi wel zijn eigen settings doorgedrukt en biedt het boven de standaardset-up ook verschillende sportonderstelopties. Maar eenmaal achter het stuur moet je naar het logo op het stuur kijken om er zeker van te zijn dat je daadwerkelijk met een Audi rijdt. Pas op, de geluidsisolatie is verzorgd, het stuurbekrachtiging liniair en de koetswerkbewegingen minimaal. Maar echt leuk?

Het onderstel schenkt vertrouwen en het weggedrag wordt geholpen door de xds-sperfunctie van het ESP en de verbeterde gewichtsverdeling dankzij de in de koffer ondergebrachte accu. Maar speels wordt het nooit. Ook deze Audi verkiest stabiliteit boven levendigheid. In tegenstelling tot de Mini moet je de A1 al zwaar forceren, wil je de achterkant in het spel betrekken. Zoals bij de Polo, inderdaad.

De TFSI-motor belooft knappe prestaties voor een minimum aan benzine. Grootspraak of waarheid?

Waarheid, zeker in combinatie met de S tronic-transmissie. Die gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling kiest steeds de ideale versnelling om binnen het optimale toerentalbereik te blijven, wat de dorst beteugelt en de hernemingen helpt. Tijdens onze test noteerden we een gemiddeld verbruik van 6,3 liter en onze chronometer registreerde 9,1 seconden voor de spurt van 0 naar 100 km/u. Toch zouden we het bij de manuele zesbak houden. Niet alleen omdat die 1.700 euro minder kost, maar vooral omdat de S tronic nogal bruut schakelt bij snelheden tot 15 km/u en omdat de wisselwerking met het start-stopsysteem verre van ideaal is.

Dus ja, de A1 is een premium Polo. Kwalitatief onderbouwd en voldoende gesofisticeerd om als volwaardig alternatief voor de Mini beschouwd te worden en dus om zijn gepeperde prijskaartje waar te maken. Enkel als je echt voor rijplezier gaat, zal deze Audi je teleurstellen.

Motor: L4-benzine (turbo), 1390 cc, 122 pk (5000 opm), 200 Nm (1500-4000 opm) Transmissie: FWD, 6Rd Prestaties: 203 km/u, 0-100 in 9,1 sec Testverbruik: 6,3 l/100 km Prijs: 20.150 euro

Dubbeltest met de A1 1.6 TDI 105 in AutoWereld nr. 272 (26 augustus 2010)

Fotografie: Peter Staes

In dit artikel : Audi, Audi A1

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

De concurrenten