Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A1 35 TFSI Sportback (2018) - update

De tweede generatie van de Audi A1 komt niet langer met dieselmotoren noch met een driedeurskoetswerk. Dus deed AutoWereld de test met de 35 TFSI Sportback.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Helaas, de nieuwe A1 is geen Brusselse ket meer. Audi verhuisde de productie van Vorst naar de Seat-fabriek in Martorell om plaats te maken voor de elektrische E-Tron. Dat thuisvoordeel is de tweede generatie dus kwijt. Aan de formule werd niet geraakt. Net zoals zijn voorganger is de stadswagen grotendeels opgetrokken uit de bouwstenen waarmee de VW-groep eerder de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo samenstelde.

Met een groot verschil: Ingolstadt schrapt de dieselmotoren uit het aanbod. Je vindt geen TDI-logo op de achterklep, het gamma beperkt zich tot vier drukgevoede benzinemotoren van de TFSI-familie. Ook de driedeursvariant gaat overboord wegens commercieel irrelevant geworden. Voortaan is elke A1 een Sportback. Even samenvatten:

  • Tweede generatie komt enkel als Sportback
  • Geen diesels meer, enkel benzinemotoren
  • Motorgamma: 25, 30, 35 en 40 TFSI
  • Altijd voorwielaandrijving, manuele zesbak of gerobotiseerde zevenbak
  • De 35 TFSI komt met 1,5 liter-viercilindermotor van 150 pk
  • Met partikelfilter en met actieve cilinderuitschakeling
  • 10 koetswerkleuren, desgewenst met contrasterend dak
  • MQB0-platform van de Seat Ibiza en de VW Polo
  • Langere wielbasis zorgt voor meer binnenruimte
  • Grotere koffer, maximaal laadvolume van 1.090 liter
  • Leuke opties: Virtual Cockpit, Dynamic-pak met Drive Select en adaptieve demping
  • Edition One is speciale S Line, die enkel bij de lancering aangeboden wordt

Update: extra beeldmateriaal, toegevoegd op maandag 26 november 2018.

2018 Audi A1 Sportback Edition One

Geen diesels meer!

Dieselgate zal er wel iets mee te maken hebben, al is het schrappen van TDI-versies vooral het gevolg van de steeds strakkere regelgeving, van de invoering van het WLTP-protocol en van de plots veranderende vraag bij de consument. Nu goed, een stadswagen die zich vooral binnen de stadsmuren beweegt, hoeft geen zelfontbrander te hebben.

Ingolstadt biedt drie turbomotoren aan. De 25 en de 30 TFSI dragen de bekende 1 liter-driecilinder in de neus, respectievelijk 95 en 116 pk sterk. De 40 TFSI krijgt de turbokrachtbron van de Polo GTI, een 2 liter van 200 pk en 320 Nm. Daartussen komt de door ons geteste 35 TFSI postvatten. Die 35 maakt deel uit van de nieuwe nomenclatuur die Audi hanteert sinds de lancering van de nieuwe A8. Zoek geen directe link met het aandrijfgeheel of de prestaties, dit verder nietszeggende cijfer geeft enkel de rangorde aan op basis van het motorvermogen.

In dit geval gaat het om een 1,5 liter-benzineblok dat 150 paarden en 250 Newtonmeters verzamelt en dat de voorwielen aandrijft via ofwel een manuele zesversnellingsbak ofwel een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. In 7,7 seconden sprint deze Sportback van 0 naar 100 km/u, waarna de stadswagen vrank en vrolijk doorstoomt tot een topsnelheid van 222 km/u.

De TFSI-krachtbron krijgt een partikelfilter opgevezen en komt met vernieuwde COD-technologie, waarbij de werking van de cilinderdeactivatie zo geoptimaliseerd werd dat Audi van een verbruikswinst van 20% durft spreken. Hoeveel benzine deze A1 juist drinkt en hoeveel CO2 hij intussen uitstoot, wist de Duitse constructeur ons nog niet te vertellen. Omdat de homologatie nog niet helemaal rond zou zijn. Tijdens onze geanimeerde testrit over een gevarieerd parcours noteerden we een gemiddelde van 7,1 liter per 100 kilometer.

Omdat de vierpitter zijn maximumkoppel mooi tussen de 1.500 en de 3.500 toeren spreidt, hoef je geen toeren te maken om vooruit te komen. Bovendien schakelt de slimme S Tronic wanneer hij hoort te schakelen, waardoor het werkingscomfort en de motorsouplesse hoge ogen gooien. Alleen vergeet dit technologische meesterwerkje te bekoren. Sensaties blijven uit, waardoor je steevast sneller rijdt dan je eigenlijk vermoedt.

2018 Audi A1 Sportback Edition One

Geen driedeurs meer!

Niets nieuws, bij stadswagens zakt het aandeel van de driedeursversies steeds verder weg. En dat hebben de cijferlui van Audi ook gezien, dus komt de tweede generatie van de A1 enkel als Sportback. De nieuweling zit ook wat strakker in het pak. Hoewel hij enkele centimeters groeide, oogt het koetswerk gedrongen en sportief. Met dank aan de toegenomen spoorbreedte, de kortere overhangen en het gebloktere lijnenspel.

Natuurlijk spelen de marketingjongens en -meisjes het gekende designriedeltje dat naast de wulpse wielkasten en de verduisterde lichtblokken ook die drie slots tussen motorkap en radiatorrooster aan de oer-Quattro linkt. Wij dachten eigenlijk dat het ontwerpteam wat te uitdrukkelijk naar de Hyundai Kona gekeken had. Nu goed, het werkt wel. Het geheel wint aan testosteron, daar moet het hoofdzakelijk jonge en vooral vrouwelijke doelpubliek pap van lusten. Zeker in combinatie met de verschillende aankleedmogelijkheden.

De A1 dankt zijn ontstaan aan de Mini van grote concurrent BMW, die destijds grote sier maakte met zijn ongebreidelde personaliseringsmogelijkheden. Ook de Sportback kneed je helemaal naar je eigen smaak. Audi werkt met drie uitrustingslijnen voor het koetswerk en drie voor het interieur, die je naar eigen goeddunken kan combineren. Sommigen leggen de nadruk liever op de uitstraling, anderen op het welbehagen binnenin.

Daarbij steken we een pluim op de hoed van de kleurenkiezer, want het palet telt tien bijzonder geïnspireerde lakopties. Desgewenst in combinatie met contrasttinten voor het dak, de zijspiegels en de spoilerlip. En om het helemaal af te maken, kan je gaan voor witte sportvelgen of zwarte logo’s. Of voor de intelligente led-koplampen met nieuwe lichtsignatuur.

2018 Audi A1 Sportback Edition One

Maar het blijft een premium Polo?

De bouwsten zijn inderdaad gelijk. Toch doet de Audi A1 Sportback zijn stinkende best om zijn meerprijs tegenover de Volkswagen Polo waar te maken. Vooral binnenin. De bestuurder krijgt een knap vormgegeven dashboard voor zijn neus, standaard uitgerust met een digitale tellerpartij. De Virtual Cockpit met uitgebreide functies blijft optioneel, net zoals de mooi in het dashboard geïntegreerde, met een aanraakscherm en nieuwe spraaktechnologie gezegende MMI-mediamodule.

Let ook op de manier waarop de designers de ventilatielsleuven vormgaven, op de richting rijder gekantelde middenconsole en op het uitgebalanceerde gebruik van contrastkleuren. Zoals de rand rond de versnellingspook of de behuizing voor de deurhendels. En dan hebben we het geeneens over het uitgebreide scala comforttoepassingen, die Audi nagenoeg rechtstreeks uit de grote modellen plukte. De 11 luidsprekers tellende en 560 watt sterke 3D-geluidsinstallatie van Bang & Olufsen op kop.

Naast hip wil de nieuwe A1 nu ook handig zijn. De wielbasis groeit met bijna 10 centimeter, extra speelruimte waarvan vooral de inzittenden profiteren. Op de achterbank biedt de nieuwe Sportback meer plaats voor zowel het hoofd, de schouders als de benen. De koffer profiteert mee van die groeistuip. De nieuwe Sportback heeft een laadvolume van minstens 335 liter, een winst van 65 liter tegenover zijn voorganger. Met neergeklapte achterzetel slikt de stadswagen nu 1.090 liter aan bagage.

2018 Audi A1 Sportback Edition One

Rijdt de A1 ook beter dan zijn voorganger?

Zeker en vast. Met dank aan het bredere spoor en de langere wielbasis, die de nieuwe A1 een stuk stabieler maken dan zijn voorganger. Onze testwagen combineerde de wat anonieme 1,5 liter-turbomotor met het Dynamic-pakket dat een verlaagde sportophanging combineert met grotere remmen de verschillende rijmodi. Hoewel het allemaal wat afstandelijk en steriel aanvoelt, ligt het tempo verrassend hoog. De A1 Sportback voelt aan als een moderne Audi. In sommige gevallen klinkt dat als kritike, doorgaans is het een gigantisch compliment.

Het AutoWereld-oordeel?

De nieuwe Sportback wil niet langer een onderkoeld Mini-alternatief zijn, geen wat chiquere Volkswagen Polo. De tweede generatie volgt zijn eigen pad. En doet dat met zelfvertrouwen en overtuigingskracht, want de verschillende puzzelstukken passen prachtig in elkaar. Jawel, de Audi A1 lijkt volwassen geworden. De 35 TFSI paart souplesse en zuinigheid en prestaties, maar mist wel wat karakter. 

De basis belooft een bijzonder goede S1 Sportback. Als die er komt.

 

 

 

In dit artikel : Audi, Audi A1

Geschreven door op