Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A3 1.0 TFSI S Tronic Sportback (2016)

De derde generatie van Audi’s A3 dateert van 2012 en was al goed voor zowat een miljoen verkochte exemplaren. Om er daar nog een pak aan te voegen, krijgt de middenklasser een upgrade. AutoWereld testte (onder meer) de versie met de nieuwe 1 liter-driecilinder.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Geen nieuwe A3, wel een facelift en vooral een technische update. Van alle versies tegelijk, dus zowel de driedeurs, de Sportback (die heeft vijf deuren), de in Belgïe eigenlijk ook niet onaardig scorende Berline en de er op gebaseerde cabrio.

Wat moet je zoal over die upgrade weten?

  • Verwacht geen grote esthetische wijzigingen, maar die zie je bij Audi vaak zelfs niet eens als het een echte modelwissel betreft. De kenner zal de vernieuwde A3 vooral… herkennen aan de weer wat scherper getekende lichtblokken. Die komen in optie met alleen nog maar leds, ook de knappe Matrix-lichttechnologie is verkrijgbaar. Er zijn ook nieuwe achterlichten en bumpers, op de S lijkt de bodykit iets stoerder (met een nieuwe diffuser).
  • We ontdekten de volledig digitale Virtual Cockpit eerder al in de TT en de nieuwe A4, ze laat onder meer toe voor het instrumentenbord te kiezen uit verschillende configuraties. Met desgewenst ook (heel) groot de kaarten van de navigatie pal voor je neus, zodat je het scherm boven de middenconsole voor andere dingen kan gebruiken. Leuk en ook handig, maar wel niet goedkoop. Het MMI-infotainmentsysteem biedt weer wat extra mogelijkheden en ook het stuurwiel lijkt op dat van de A4. En de afwerkingskwaliteit van de auto is, natuurlijk, nog altijd subliem.
  • Geen nieuwe auto en zelfs geen facelift zonder een reeks nieuwe veiligheidssystemen. Zo kan ook de A3 voortaan worden voorzien van de tussen 0 en 65 km/u werkende Traffic Jam Assist (voor al een beetje autonoom rijden in de file), Pre Sense Front dat botsingen probeert te ‘voorspellen’ én vooral verhinderen (en ook voorzien is op de herkenning van overstekende voetgangers) en een Rear Cross-Traffic Assist voor het achterwaarts uit parkeerplaatsen rijden in situaties met een slecht zicht op passerend verkeer.
  • Het belangrijkste nieuws is de herschikking van het motoraanbod. En dan vooral de vervanging van de 1.2 TFSI door de al van onder meer de kleinere A1 bekende 1 liter-driecilinder. Hij is hier goed voor 115 pk en 200 Nm, niet slecht voor 999 cc.

Hoe rijdt de Audi A3?

Onze eerste kennismaking was er eentje in de bij momende gietende regen en tussen de vele vrachtwagens in de buurt van München. Moeilijk om daar al veel zinvolle dingen over te vertellen, dus. Maar aan het onderstel van de auto is niets wezenlijk veranderd, dus voel je achter het stuur ook geen verschil met exemplaar van voor de facelift. De A3 heeft niet het meest inspirerende rijgedrag van zijn segment, maar weinig wagens voelen zo zeker en goed gebalanceerd aan. Moeilijk om daar 'ruzie' tegen te maken.

We reden naast de 1.0 TFSI (waarover verder meer) ook eventjes met de nog altijd best voldoening schenkende en zelfs opvallend stille 1.6 TDI van 110 pk, de nieuwe en desgewenst met een zeventraps met dubbele koppeling geleverde 2.0 TFSI van 190 pk en de krachtige en uitermate soepele S3 in cabriogedaante. Die laatste komt standaard met een Quattro-vierwielaandrijving en een ‘progressieve’ stuurinrichting, zijn 2 liter ziet zijn vermogen en koppel stijgen tot respectievelijk 310 pk (plus 10) en 400 Nm (plus 20). Een pure straatracer is het nog altijd niet, daarvoor is het wachten op nieuw RS3-geweld. De andere motoren in het aanbod zijn de bekende 1.4 met cilinderuitschakeling (150 pk), de 2.0 TDI (150 of 184 pk), de G-tron op gas (110 pk) en de E-tron (204 pk) met hydride aandrijving (204 pk).

Levert dat nog enig rijplezier op, zo’n driecilindertje?

Ja hoor, dat valt best wel mee. Zo’n kleine motor in een auto als de A3, dat lijkt op papier misschien heel krenterig. Maar zelfs gekoppeld aan de automaat, zoals wij hem reden, valt er heel goed mee te leven. Met dank aan het aardige koppel vooral, dat er in en ook buiten de stad genoeg vaart in weet te houden.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Dat de A3 eigenlijk niet meer is dan een Golf met een duurder pak aan? Nee, die conclusie is iets of zelfs veel te makkelijk. Zeker na deze facelift speelt de Audi toch wel in een hogere categorie, waarbij we het dus niet alleen over de prijs hebben. Er valt op deze auto eigenlijk nauwelijks iets aan te merken, alleen dat het een dure vogel is. Maar dat vertellen we, allicht tot vervelens toe, over zowat elke Duitse premiumbak.

De hier geteste 1.0 TFSI kost als Sportback 23.750 euro (22.750 euro voor de 3-deurs), voor de knappe S Tronic geldt een supplement van 2.100 euro. Een 1.6 TDI is er vanaf 26.090 euro. 

In dit artikel : Audi, Audi A3

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

Tests

Onze tests

Stockwagens Audi

Nieuwe audi a3 in stock

Tweedehands Audi

Tweedehands audi a3

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!