Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A4 2.0 TFSI Ultra S Tronic (2015)

Zoals we dat van de Duitse premiummerken en van Audi in het bijzonder gewoon zijn, lijkt de nieuwe A4 esthetisch weer een doorslagje van de oude. Maar schijn bedriegt (gelukkig) alweer.

Audi A4 2.0 TFSI Ultra S Tronic (2015) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Audi A4 2.0 TFSI quattro

Wat is dit?

Geloof het of niet, maar dit is dus wel degelijk een compleet nieuwe A4. Ondanks een koetswerk dat op het eerste gezicht echt niet veel meer dan een facelift lijkt, en op het tweede gezicht een mix van de ‘oude’ A4 en (achteraan) het lijnenspel van de berlineversie van de A3. Een elegant en zelfs wel mooi design, maar van geen kanten vernieuwend. Op de schitterende lichtblokken, desgewenst met leds en zelfs Matrix-technologie, na. Zolang de klanten toehappen, zullen ze daar in Ingolstadt wel gelijk hebben zeker?

Wat is er nieuw?

Zo’n 90% van de koetswerkonderdelen is nieuw, zo wordt ons toch verteld. De zo'n 3 centimeter langer geworden nieuwe A4 is ook zo’n 120 kilo lichter dan de vorige versie, de luchtweerstandscoëfficient is met 0,23 de beste ooit voor een Audi, de motoren zijn gemiddeld 21% zuiniger dan bij de vorige generatie, het interieur is ruimer en van een compleet nieuwe dashboardlay-out voorzien en er zijn natuurlijk ook een pak veiligheidssystemen bijgekomen. Kortom, echt wel een nieuwe auto. De negende generatie trouwens al, als je begint te tellen bij de eerste Audi 80 uit… 1972.

Audi A4 2.0 TFSI quattro

Wat zit er onder de motorkap?

Er is bij de lancering in november al keuze uit drie benzinemotoren en vier TDI’s. Daaronder ook nog een geweldige zescilinder met liefst 272 pk en 600 Nm. Maar omdat diesels nu eventjes een beetje een gevoelig thema bij het grote VW-concern zijn, kiezen we voor deze eerste kennismaking - en voor de 'verandering' - voor een viercilinder op benzine. De turbogevoede 2 liter-TFSI Ultra van 190 pk is een nieuwkomer, met een ‘slim’ kleppenmanagement dat voor een – zonder ‘foefelen – uitzonderlijk normverbruik van 5,0 liter per 100 kilometer (en een CO2-uitstoot van 114 g/km) zorgt.

Audi A4

Een zowel pittige als soepele motor, die zich wel – en dat is bijna de wereld op zijn kop – wat meer laat horen dan de door de alweer verbeterde isolatie (met desgewenst een akoestische beglazing) dan ook echt heel stille 2 liter-TDI die we evengoed al even probeerden. Hij komt met de voor het eerst in combinatie met ook (enkel) voorwielaandrijving verkrijgbare zeventraps S-Tronic, die lijkt voor de nogal nerveuze motor af en toe wel eens te moeten zoeken naar de ‘ideale’ versnelling.

Hoe aangenaam is het toeven binnenin?

Toch nog altijd dé troef van zowat elke Audi. Inzake afwerking blijft het merk normen stellen die de concurrentie af en toe wel lijkt te kunnen bijbenen, tot ze de lat in Ingolstadt weer nog wat hoger leggen. Van andere recente modellen komt (opgelet: als optie) de virtuele cockpit over, met volledig digitaal en in hoge resolutie op een 12,3 duim groot scherm weergegeven info. Wat je ziet, bepaal je voor een stuk zelf. Een klassieke middenconsole is er eigenlijk niet meer, in het midden van (of eerder boven) het dashboard staat nog een tweede en dan tabletachtig scherm van 8,3 duim.

Audi A4

Optioneel zijn er ook tablets voor de passagiers achterin, die communiceren met het infotainmentsysteem van de auto en laten zich desgewenst ook meenemen voor gebruik erbuiten. Nog eens terug naar voor dan, met een pluim voor de fraaie luchtmonden en de tuimerschakelaars voor de airco.

De nieuwe A4 staat op het zogeheten MLBevo-platform (zoals ook de Q7), de wielbasis is een beetje langer dan in het vorige model en achterin is er een kleine 2,5 centimeter extra beenruimte. Geen overbodige luxe, een ruimtewonder is de wagen nog altijd niet.

Audi A4

Hoe rijdt de A4 2.0 TFSI?

Vanzelf! Of toch bijna. Onze testwagen was voorzien van (onder meer) een adaptieve of dus ‘slimme’ cruise-control en een actieve rijvakbewaking, die combinatie zorgt er voor dat je op de snelweg eigenlijk met je ogen dicht zou kunnen rijden of achter het stuur op je gemak AutoWereld lezen. De auto bewaart continu een zelfgekozen afstand tot de voorligger en blijft met al even automatische stuurcorrecties ook op het gekozen rijvak, zelfs als de weg niet kaarsrecht is. Het is een eerste stapje richting autonoom rijden, alleen mag dat nog niet van de wetgever. Dus vraagt een ‘piep’ je elke 30 seconden om het stuur eventjes aan te raken en daarmee te bevestigen dat je nog wakker bent en baas over de auto blijft.

Audi A4 2.0 TFSI quattro

Door de interactie met het navigatiesysteem kan je hem in het stadsverkeer ook automatisch laten vertragen voor het nemen van een bocht en bij het naderen van een voorligger of een kruistpunt, om hem dan even later ‘vanzelf’ weer te laten versnellen als de weg en de rijomstandigheden het toelaten. Dat om voor de hand liggende redenen alleen in combinatie met automatische transmissies verkrijgbare Stop&Go gebeurt in de praktijk niet altijd even ‘verfijnd’, vooral het decelereren is af en toe een beetje te brutaal. De pittigheid van de acceleraties kan je voor een stuk wel zelf bepalen. Echt handig is de Traffic Jam Assist, die bij het aanschuiven in een file zowat alle werk van de bestuurder overneemt. We kennen zowat al die snufjes natuurlijk al van enkele grotere en duurdere auto’s, via de A4 vindt het nu ook zijn weg naar het segment van de grote middenklasse. De bediening van al die systemen is wel nogal complex, je moet dan ook even je weg vinden in de verschillende hendeltjes die Audi er linksonder het stuurwiel voor heeft voorzien.

Audi A4 2.0 TFSI quattro

Toekomstige S- en RS-versies zullen sportievelingen wel weten te plezieren, voor het gewone volk werd de A4 ondertussen wel een beetje... softer. Je kan wel voor elk model ook kiezen voor een Sport-chassis met een 2 centimeter verlaagde en iets hardere ophanging, mits de nodige opleg is er ook adaptieve schokdemping. Die komt dan met Drive Select, die ook nog eens toelaat de gasrespons, de stuurbekrachtiging en in de Efficiency-stand zelfs de werking van de airco aan te passen. Maar echt hard wordt het vooralsnog in geen enkele stand, de klemtoon bij deze nieuwe A4 ligt vooral op (meer) comfort.

Wat moet dat kosten?

Redelijk veel, natuurlijk. Xenon-lichten, Bluetooth en nog wel wat andere snufjes zijn standaard, maar voor echte luxe en de nieuwste en knapste infotainment- en veiligheidsystemen moet je bovenop de basisprijs van 29.950 euro voor de A.4 TFSI met 150 pk nog een pak bijleggen. Onze 2.0 TFSI met 190 pk kost 36.300 euro, de goedkoopste diesel (2.0 TDI van 136 of 150 pk) verandert in zijn basisuitrusting voor 32.800 euro van eigenaar. Met de Sport- en Design-lijnen komen daar al meteen enkele duizenden euro bij.

Audi A4 2.0 TFSI quattro

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Een schitterend totaalpakket, al moet je voor het echt plezante en (qua veiligheid, qua rijgemak, qua infotainment…) interessanste gerief wel voor de strafste motoren kiezen en er een lange optielijst bijnemen. En jammer toch dat het design weer zo’n brave evolutie is. Vroeg of laat gaan ze daar toch eens hun nek voor moeten uitsteken. We geven ook nog even mee dat er bij de lancering ook meteen al Avants beschikbaar zullen zijn. Verkrijgbaar met dezelfde motoren als de berline, met uitzondering van de 1.4 TFSI.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Alle grote middenklassers, maar natuurlijk in de eerste plaats die van de andere Duitse premiummerken. De BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse dus. Daar mag je ook nog de Jaguar XE bijrekenen, de Infiniti Q50 en Lexus IS mikken evengoed - zij het zonder veel succes - op dezelfde klanten. Volgend jaar komt er met de Alfa Romeo Giulia nog een alternatief bij. Zo hopen ze toch in Italië.

En het cijfermateriaal?

Motor: 1984 cc, 4L, (turbobenzine), 140/190 kW/pk bij 4200-6000 opm, 320 Nm bij 1450-4200 opm Transmissie: voorwielaandrijving, zeventrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4726/1842/1427 mm Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 7,3 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 5,0 l/100 km(114 g/km) Prijs: 36.300 euro

 

 

 

In dit artikel : Audi, Audi A4

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12