Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A4 Avant G-Tron

Een weekje - nu ja - gassen in de Audi A4 Avant G-Tron confronteerde ons met alle facetten van het rijden op CNG. Uit onze testnota's plukken we de goede en de minder goede krabbels.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Audi gelooft sterk in een pluralistische toekomst van onze mobiliteit. Eentje waar elektrische auto's gedijen naast hybrides en klassieke motoren. Of aardgas, want naast de A3 Sportback en de A5 staat er immers ook een A4 Avant G-Tron in de catalogus. Laat Audi zelf het enige luxemerk zijn dat gasflessen in zijn auto's schroeft. Dit moet je weten: 

  • Enkel als Avant.
  • Niet zo zuinig enkel op benzine.
  • Onmerkbare overgangen tussen CGN en benzine.
  • Benzinetank nog half zo groot.

Fris ons geweten eens op, waarom alweer CNG?

Omdat aardgas de properste onder de fossiele brandstoffen is. Even vergelijken met diesel: de uitstoot van fijnstof ligt 95% lager en die van CO2 bijna 30%. Bovendien betaal je tot 2020 geen inschrijvingstaks noch verkeersbelasting, slijt de motor minder snel, mag je er in tegenstelling tot LPG wél mee in ondergrondse parkings (CNG is niet zwaarder dan lucht) en is het de goedkoopste brandstof aan de pomp.

Nu, dat laatste ligt eraan dat aardgas wordt vrijgesteld van accijnzen, en daar kan een komende legislatuur wel eens jammerlijk verloren munt in lezen. Al zou dat roven zijn uit de portemonnee van de welwillende wegplaveiers. Want neem nu landen als Italië en Argentinië, daar zijn ze al decennia bezig met de uitbouw van een aardgasnetwerk, België opende zijn eerste publieke station pas in 2011. We zijn debutanten.

Vraag is dan ook of de doorbraak nog wel lukt. Feit is dat er steeds meer elektrohulp zal worden ingebouwd in klassieke verbrandingsmotoren waardoor die binnenkort net zo weinig tot minder CO2 zullen uitstoten dan aardgasauto’s. Investeerders zullen dan ook minder snel geneigd zijn extra geld vrij te maken voor meer stations.            

Aan de andere kant, CNG wordt beschouwd als een opstapje naar biogas. Gewonnen uit organisch materiaal, of onverbloemd: ontbonden afval, liggen de emissies dan zo laag dat je al kan beginnen vergelijken met elektriciteit. En elke aardgasauto kan probleemloos op biogas overschakelen.

Bio, dat klinkt weinig premium voor een Audi A4 Avant.

En toch. Audi, momenteel het enige luxemerk met een CNG-sticker, steekt bij wijze van goede daad zelfs drie vingers in de lucht en zweert de getankte volumes aardgas van hun verkochte g-tron-vloot ook nog eens te compenseren door een corresponderende hoeveelheid ‘e-gas’, een vlotter bekkend naampje voor biogas, in de pijplijn te pompen. Het initiatief loopt over een periode van drie jaar en geldt enkel voor G-trons besteld voor midden 2018. Het bewerkstelligt een CO2-daling van in totaal 80%.

De exacte meerkost van zo'n Audi A4 Avant G-tron is ook allesbehalve explosief. Voor 1.180 euro kan je de 2.0 TSI op CNG doen lopen, daar waar de factuur voor een CNG-ombouw vaak tot 3.000 euro kan oplopen. Je schiet er wel 20 paarden op in en eindigt op 170. 

Wat merk je ervan?

Eigenlijk geen sikkepit. Als de CNG-tank leeg is en de boordcomputer zijn onheilspellende waarschuwingen daarover op de bestuurder begint af te sturen, schakelt het systeem naadloos over op benzine. En dan gaat het niet minder vlot vooruit. Met 170 pk op het schavot is deze G-tron een ondernemend baasje, eentje dat in 8,5 seconden aan 100 km/u staat. Meer dan onderhoudend genoeg voor dagelijkse forenzenritten of een dagje autosnelweg verslinden tijdens de zomermaanden. 

Er kunnen ook evenveel reistassen in de koffer als bij de gewone Avant. Want ondanks een kwartet CNG-tanks is het bruikbare volume gelijk en de laadvloer vlak gebleven. De helft van die cilinderflessen zit namelijk in de spaarholte van het reservewiel, het andere onder de achterbank. Zwaai de kofferklep open en je ziet een Avant zoals eender welke.

 

En het verdict aan de pomp?

Officieel probeert Audi ons te verleiden met een verbruik tussen 4,0 en 4,3 kilogram per 100 kilometer. Maar zoals je uit de foto van de boordcomputer kan afleiden, bedroeg dat bij onze test, die - toegegeven - uit een aardig aantal snelwegkilometers bestond, 6,3 kilogram. De helft meer dus. Maar wij hebben de Avant niet gespaard tijdens de hernemingen. In theorie wordt een autonomie van 350 kilometer beloofd, voor de praktijk zouden we zeggen: hou rekening met een honderdje minder.

Al met al blijft groene technologie en rijbereik een huwelijk dat toch om water bij de wijn vraagt. Uit kleine kelken bovendien. Al na amper 25 liter (in plaats van 54 op een reguliere Avant) is de benzinetank tot aan de kraag gevuld en de inhoud octaan lozen gaat snel. Door het extra gewicht van de CNG-tanks zagen we ons gemiddelde verbruik stijgen tot sportwagendorst: 13,5 liter per 100 kilometer. Samenwerken is dus de enige weg hier. Of Audi zou nog grotere CNG-tanks moeten monteren. Want zet je voornamelijk je geweten achter het stuur door veel op gas te rijden, dan zal je de drempel van je DATS24-station platter lopen dan die van je huis.

Hoe verloopt het tanken zelf?

De updates van je Facebookpagina varen er wel bij. Twee andere wagens konden zich tijdens onze tankbeurt opvullen aan de belendende benzinepomp. Maar een dikke pluim voor de aanpak van DATS24: op een scherm worden alle instructies voor het tanken afgespeeld - zo voelt het tenminste niet aan alsof je zo meteen je coiffure gaat flamberen - én je krijgt er nog een paar gratis tips voor een zuiniger rijstijl bovenop, terwijl je aan het tanken bent. Bij het ontgrendelen van het pistool onstnapt er een sissend wolkje gas en je bent klaar. Moeilijk is het niet. Hou er wel rekening mee dat niet alle stations even snel tanken. 

Bijkomende angel: wij moesten 8 kilometer ver rijden voor een CNG-café. Da's vier keer zo ver dan het reguliere pompstation, maar best aanvaardbaar. Alle stations vind je overigens hier.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Onoverkomelijk zijn de offers niet, en in het geval van deze Audi A4 wordt de pil verguld door de intact gebleven geneugten van een luxebreak. Comfort, kwaliteit en feelgood, dit is een geitenwollen sok van Paul Smith. Bovendien oefent het meergewicht van de CNG-tanks geen echt nefaste invloed uit op het rijgedrag, het zit allemaal goed verdeeld. Voor een A4 is de meerprijs zelfs niet overdreven. Wat niet wegneemt dat aardgas ook de heiland niet is: fossiel, eindig en binnenkort wellicht ingehaald door de geëlektrificeerde verbrandingsmotor zelf al de redding moeten komen van het biospul.

 

In dit artikel : Audi, Audi A4

Journalist AutoGids/ AutoWereld