Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi S4 Avant (2016)

Geschreven door Piet Andries op

De S4 is een bruggenbouwer van de zuiverste soort. Ook deze editie is de onmisbare link tussen de ingeburgerde A4's en de monsterlijke RS 4, verwacht voor volgend jaar.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Ingolstadt koestert zijn snelle sedans en breaks en het heeft ook afgeleerd om de introducties laat in de modellencyclus te steken. Na de A4 eind vorig jaar is hier dus al redelijk vlug de S-versie, een stevig tussendoortje als opwarmer voor de RS. Let goed op de details, want zoals de traditie het wil, is de S4 zo understated als Alicia Keys zonder make-up.

Dit zet hem in de verf:

  • Geen compressor meer, maar een turbo.
  • Eerste S4 met adaptieve demping.
  • In minder dan 5 seconden naar 100 km/u.
  • Volledige nieuwe 3 liter-V6, opgeschud naar 354 pk.
  • Sportstoelen mét massage.

 

Wat is dit?

De sportiefste A4 tot dusver, het alaam waarmee Ingolstadt repliek wil geven op de BMW 340i en de Mercedes-AMG C 43 4Matic. Maar nog niet het volle kanon, die rol is weggelegd voor de RS 4 waarvan volgend jaar op het Salon van Genève het doek wordt gelicht. Voorlopig is dit dus de enige A4 met een zescilinder-benzine onder de kap. Audi heeft het over een volledig nieuw blok, dat van zijn voorganger enkel de boring en de slag overneemt. De 3 liter-zescilinder ontwikkelt 354 paarden en 500 newtonmeter koppel, dat is welgeteld 21 pk en 60 newtonmeter meer dan zijn voorganger. Die vertrouwde nog op een compressor, maar omwille van een lager gewicht en dito verbruik is dat nu een enkele turbo geworden.

De onderliggende formule neemt hij uiteraard integraal over van die voorganger. Verkrijgbaar als sedan of break zet de snelste A4 uit het gamma zijn kracht op het asfalt via de vier wielen, desnoods aan te scherpen met Audi’s sportdifferentieel dat de laterale koppelverdeling mechanisch verdeelt – de standaardmodellen krijgen remgestuurde torque vectoring. Het Quattro zelf is nog de klassieke opstelling met een torsendifferentieel in het midden (niet de jongste uitgave ‘Ultra’ want die slot zich voorlopig enkel aan de manuele bak of DSG) en wordt geholpen door een achttrapsautomaat (Tiptronic). De koppelverdeling bedraagt 40/60. Ondanks de voorwielaangedreven basis, ligt het accent op de achteras. Onder slip kan het Quattro tot 85% naar één welbepaalde as zenden.

Spotters herkennen de S4 aan de dubbele set uitlaatpijpen in de achterbumper en het V6 T-logo op de flank. Als signalement zijn er natuurlijk ook specifieke bumpers, diffusors en een spoilerlipje op achterflap. Maar een alle aandacht naar zich toe zuigende patser is het niet.

De S4 start op 18-duimers, Quattro Sport Gmbh levert ook 19-duimsvelgen.

 

Het spektakel speelt zich eerder onderweg af?

Aan respons en snelheidsopbouw geen tekort, zonder dat je echter hulpeloos van je sokken wordt geblazen. Dankzij het reeds vanaf 1.300 toeren beschikbare koppel stuift de S4 er kordaat en ogenblikkelijk vandoor. Surfend op zijn vlakke koppelkurve blijft hij ook lineair zijn versnelling aanhouden tot de begrenzer of bestuurder vindt dat het welletjes is geweest. De 100 km/u tik je af in 4,9 seconden (sedan: 4,7), waarmee je de 340i (5,2 sec.) te snel af bent en de Mercedes C43 evenaart.

Wat echter vooral opvalt, is het raffinement van de snelheidsbeleving, opgewekt door de geciviliseerde V6 en de kritiekvrije reacties van de achttrapsautomaat. Maar dat raffinement wekt ook een afstandelijk randje op. Zoals in hogesnelheidstrein in plaats van hogesnelheidswagen: S-Express.

Audi bouwt duidelijk nog wat marge in, in afwachting van de potente en in België ook populairdere RS 4. Die zal wellicht met meer grol door de straten denderen. In comfortstand houdt de S4 zich volledig op de vlakte, switch naar ‘Dynamic’ en je hoort een motor- en uitlaatgeluid dat gedempt uit een verzegelde bokaal lijkt te komen. Een brulboei is het niet, al hoor je wel onmiddellijk dat je niet in een TDI zit. En voor alle duidelijkheid, van digitale motormuziek is geen sprake.

Hoe verlekkerd is dat chassis op bochten?

De S4 is een behendig en foolproof bochtenpikker. Stuur in aan hogere snelheid en de voortrein hapt directer dan vermeend naar het midden van de bocht, geholpen door de remsturing op het binnenste voorwiel. De achterkant springt ook meteen met een zetje mee in de dans, al lag dat bij ons testmodel vooral aan het sportfdifferentieel waarmee de wagen was uitgerust. Het chassis is in ieder geval meer dan capabel genoeg om de kracht effciënt rond de hoek te duwen en het kan nog beduidend meer aan. Vroeg op het gas? Het is een een zorgeloze actie, de S4 neemt alles voor zijn rekening. Alerter dan je hem zou nageven. Veilig, efficiënt. Ten slotte ondermijnt de S-kuur ook het comfort niet.

Eigenlijk rijdt de S4 zoals de Mannschaft voetbalt. Voor frivoliteiten en een nonchalant goocheltechniekje zijn er andere adressen, maar volledig op dreef is de onfeilbaarheid en de efficiëntie meesterlijk goed gedaan.

Net zoals de A4 krijgt de S adaptieve demping (CDC, Continuous Damping Control), zij het standaard. Het is voor het eerst dat de S4 aanpasbare stoters krijgt, en ze leveren goed werk. De verschillende programma’s zijn duidelijk voelbaar zonder dat er sprake is van een overstrakke handling in de dynamische set-up van het Drive Select.

Het elektromechanische stuur is ook goed afgewogen, al vinden we het iets te licht en te direct op de autosnelweg. Op slingerende achterbaantjes voelt het zich beter in zijn hum. 

Hoe voelt het anders binnenin?

Het interieur baadt niet in de sportieve aankleding, de S4 trekt verdraaid goed op een gewone A4. Een uniek gadget is wel het S-scherm van de Virtual Cockpit. Dan domineert één centrale toerenteller, met alle randinfo in de marge gegroepeerd, de digitale klokkenpartij.

Als Avant blijft deze S4 toch dik 1.500 liter slikken met de achterbank neer. Dat blijft een bijzondere aantrekkingspool voor deze snelle Audi, de labrador kwijlt mee in de koffer.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Als er één optie is die de S4 emblematisch samenvat, dan zijn het wel de sportstoelen. Die hebben een massagefunctie, zegt dat niet alles?

En de cijfers?

Als sedan kost de S4 61.200 euro. Voor de Avant leg je 2.300 euro extra op. Bestellen kan vanaf eind juni, de leveringen volgen in september.

Motor: 2995 cc, V6 (turbobenzine), 260 kW/354 pk bij 5400-6400 opm, 500 Nm bij 1370 opm Transmissie: permanente vierwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4745/1842/1411 mm Gewicht: 1750 kg Koffer: 505-1510 l Ophanging: vijflink/vijflink, adaptieve demping Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,9 sec Normverbruik: 7,5 l/100 km CO2-uitstoot: 171 g/km Prijs: 63.500 euro

In dit artikel : Audi, Audi A4

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Audi

Nieuwe audi a4 in stock

Tweedehands Audi

Tweedehands audi a4

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!