Mercedes-Benz SLC-Klasse Roadster SLC 250 d

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Ingolstadt heeft nooit meegedaan met de hardtop-trend, ook deze nieuwe Audi A5 krijgt een canvas dak, net als de A4’s en de 80 die hem voorafgingen. Het resultaat is een behoorlijk riante vierpersoonscabrio. Wij zijn hem gaan uitproberen.
Welja, de A5 is bijna 5 centimeter langer dan de vorige, en dat maakt hem wat rijziger. Het ligt ook aan de wat spitsere neus van deze modelgeneratie, tesamen met de wat scherper gesneden gordellijn. Best een sierlijke verschijning dus, hij ziet er niet zo radicaal anders uit, maar ze hem naast de vorige A5 Cabrio en hij is duidelijk een stuk minder lomp geworden.
Uiteraard zitten de nodige versterkingen in het chassis om de stijfheid te waarborgen, de rigiditeit is er trouwens met 40% op vooruit gegaan, terwijl de carrosserie tegelijk 40 kilo minder weegt. Er zitten ook adaptieve motorsteunen in, om de stationaire vibraties beter op te vangen zonder te slap te worden tijdens het rijden.
De standaard goed geïsoleerde canvas kap opent in 15 seconden met pulsbediening, wat betekent dat je de knop tijdens de volledige operatie ingedrukt moet houden. Met het dak opgeklapt heb je nog 320 liter kofferruimte, met het dak in positie 380.
Achterin heb je overigens nog verrassend veel beenruimte voor dit soort auto. De rugleuning is aan de rechte kant, maar verder zit je als volwassene best goed.
Het probleem bij dit soort auto’s was vroeger vaak de koetswerkstijfheid, maar dat hebben de meeste fabrikanten tegenwoordig wel onder controle (maar niet allemaal). Zo ook Audi, deze A5 is zo rigide als een kathedraal, er gaan geen sidderingen doorheen het stuur of de voorruit en de precisie tijdens het bochtenwerk is niet aangetast.
Je neemt natuurlijk wel wat extra kilo’s mee, dat voel je tijdens het accelereren, waar deze 2 liter-diesel van 190 pk vlotjes uit zijn sloffen schiet, zonder meer. Met de standaard gerobotiseerde bak (S tronic) gaat hij in 8,3 seconden naar 100 km/u. Iets rapper is de 3.0 TDI, er is een versie van 218 en 286 pk, maar die laatste is er pas vanaf het najaar.
Er is ook een S5 met 3 liter-turbo, goed voor 354 pk, terwijl een RS 5 later komt.
De Cabrio neemt één op één de snufjes en aankleding van de A5 Coupé over, met dus onder andere die optionele digitale tellerhandel, de alweer voortreffelijke afwerking en de hele rimram aan snufjes.
Hij gebruikt ook Car-to-X-communicatie, om via de GSM-verbinding andere voertuigen te waarschuwen voor ongevallen of veranderingen in de maximumsnelheid.
Het tegendeel zou ons verrast hebben, maar de onthoofding levert geen noemenswaardige problemen op. Ook als Cabrio blijft de Audi A5 een snedige, zij het wat oversteriele, rijmachine. Een luxezonneklopper uit de school (en prijsklasse) van de BMW 4 Cabrio en Mercedes C Cabrio.
Vind de autoverzekering die bij jou past!
AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.