Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AUDI RS 5 CABRIO (2013)

Minder dak levert altijd een groter motorconcert op. Zo denkt ook Audi erover, waarop het zijn cirkelzaag in de scalp van de RS 5 zette. Hou je klaar voor buurtklachten over bastonen.

AUDI RS 5 CABRIO (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Bastonen? Geen jamsessie van een gierende sportmotor en twee knetterende uitlaatpijpen?

Niet helemaal. Uiteraard zit je hier zonder oordoppen op het samenspel van een mokerende V8 en een spuwend uitlaatsysteem te luisteren. Maar de klankkleur moet je eerder in de diepdonkere sfeer van een kanon genre AMG zoeken. Niet de krijsende hoogzang van een Italiaanse sportkar. Het is een luisterspel met een eigen charme, eerder Amerikaans van inslag. Gooi het Drive Select in Dynamic, alias de sportstand, en deze RS 5 buldert zich vooruit, blaft als een slecht uitgeslapen sint-bernard bij het terugschakelen en laat zijn acht cilinders stadig drummen. Heerlijk is het zeker.

Toch kan je het ook incognito houden. Schakel naar Comfort en lijkt het wel alsof je met een 1.8 TFSI onderweg bent.

De prestaties spelen echter nooit verstoppertje. Onder de motorkap zit diezelfde V8 met directe injectie als in de gesloten RS 5, goed voor 450 pk en een spurt van 0-100 km/u in 4,9 tellen. Geen loze cijfers, want dankzij de vierwielaandrijving en de gerobotiseerde zevenbak hoeft de bestuurder enkel maar zijn stuur vast te houden, zijn rechtervoet te vloeren en zijn besef te herkalibreren. De rest gebeurt vanzelf. Bliksemsnel, als in de afdaling die een rollercoaster maakt, maar speciale vaardigheden worden er van de piloot niet gevraagd om de sprintjes van het fabrieksrapport te evenaren.

Het zegt veel over de ambities van deze krachtpatser. Snel blijft te allen tijde handelbaar. Dit is geen wilde rodeo voor flaneerders.

RS5C120020_medium

Gaat de kap even snel?    

Ze verschilt uiteraard niet van een andere, topless A5. Wat betekent dat het een van de meest geraffineerde kappen uit industrie is. De piekfijne afwerking van de binnenkant wordt aangevuld met een voorbeeldig werkingsgemak. In 15 seconden ligt ze neer, een oefening die je zelfs tot 50 km/u kan voltrekken. Ze dichtleggen neemt 17 tellen in beslag, maar dan kan je ook rekenen op een tamelijk indrukwekkend geluidscomfort. Te wijten aan een 15 mm dikke schuimlaag die de ingenieurs in het dak hebben verwerkt.

Het scalperen van de RS 5 heeft anderzijds wel een effect op de rijbeleving. De carrosserie is bovengemiddeld stijf voor een cabrio, wat niet wil zeggen dat deze RS 5 volledig rij van trillingen en schokken over het asfalt dendert. Af en toe gaat er toch een siddering door het koetswerk, wat de hele RS-belevenis een beetje tempert. Al ligt het ook aan de optionele 20-duimsvelgen die ons testexemplaar schoeiden. Standaard staat de RS 5 namelijk op 19-duimers.

Het is echter allemaal niks om uit te vergroten, terwijl het ook een typisch euvel is voor vierzitscabrio's. Van die achterbank moet je ook niet teveel wonderen verwachten. Ze doet dienst voor kinderen of bagage. En over dat laatste gesproken, met de kap dicht gaat er toch nog 380 liter in de koffer. Vlei de achterbank neer en je haalt zelfs 750 liter.

RS5C120057_medium

Hoe zouden jullie het karakter samenvatten?

Da's geen eenvoudige vraag. De RS 5 heeft meerdere gezichten, en zet het masker op dat je zelf verkiest. Of dat je zelf voor hem maakt. Alle parameters, gaande van stuur over gasrespons tot schakeltijden, zijn immers in die mate afzonderlijk af te regelen dat hij zowel in schoothondje als in een aanvallende tijger kan transformeren. Je kan het stuurgevoel laten vieren als losse teugels en zo zwaar en strak spannen dat het op de armspieren begint te werken. Aan het ene uiteinde schakelt de S tronic maniakaal vroeg op om het verbruik te drukken en al het beschikbare comfort te vrijwaren, aan het andere uiteinde schiet hij als een halve gare door de toeren.

En dan is er nog de intelligente werking van dat sportdifferentieel dat deze RS 5 desnoods wat vinniger maakt achteraan. Het ding denkt als Einstein.

Doorheen die waaier aan instellingen sluimert toch een constante door. Die van de polyvalentie. En die van de superkracht in een wollen vacht. Door de vierwielaandrijving gaat deze Audi onverstoord door de bochten, en hij vergeeft het je als je al te vlug zijn paardenvracht wil dumpen. Zonder zich te verslikken en zonder te aarzelen accelereert hij verder. Maar hij blijft altijd beleefd. In die zin zit hij meer in de sfeer van een Bentley dan een Mclaren, om maar twee namen te noemen. Usain Bolt in galatenue? Zoiets, ja.

Motor: 4163 cc, V8 (benzine), 331 kW/450 pk bij 6000 opm, 430 Nm bij 4000-6000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,9 sec. Normverbruik: 10,5 l/100 km CO2-uitstoot: 249 g/km Prijs: 94.500 euro

In dit artikel : , , Audi, Audi A5

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens Audi

Nieuwe audi a5 in stock

Tweedehands Audi

Tweedehands audi a5

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!