Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi S5 Coupé (2017)

Geschreven door Klaas Janssens op

De Audi A5 Coupé komt ook als wat ongeduldige S5, aangedreven door een V6-turbomotor van 354 pk. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Zie de Audi S5 als het tussenmodel dat het klassieke A5-gamma verbindt met de extreme RS5. Ingolstadt voorziet ook een Cabrio en een Sportback, wij reden met de S5 Coupé. We vatten even samen:

  • Aandrijfgeheel identiek aan dat van de nieuwe Audi S4: 3.0 TFSI van 354 pk, Quattro-vierwielaandrijving en Tiptronic-achttrapsautomaat.
  • In tegenstelling tot de vorige S5-generatie doet de 3 liter-V6 het met een turbo, niet langer met een compressor.
  • Quattro met torque-vectoring by braking. Optioneel: actief sportdifferentieel achteraan.
  • 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden.
  • Lichtgewicht structuur drukt gewicht met 60 kg tegenover vorige S5 Coupé.
  • Virtual Cockpit krijgt extra S-menu, zoals bij de TTS/TT RS en de R8/R8 Spyder.

2017 Audi S5 Coupé test

Maakt de motor het verschil?

Eigenlijk wel. Je moet het gaspedaal maar streken en je voelt de spieren zich opspannen. Het nieuwe 3.0 TFSI-blok ontwikkelt een vermogen van 354 pk voor een maximumkoppel van 500 Nm, toch 21 paarden en 60 Newtonmerer meer dan de vorige Audi S5. Diens krachtbron greep nog naar een compressor, tegenwoordig moet een enkele turbo de V6 aan de kook houden. Het gereduceerde gewicht en het geringere brandstofverbruik doen de Duitse constructeur naar drukvoeding grijpen.

De opvallend geciviliseerde V6-turbomotor duwt je beleefd maar kordaat in de rug. Trek door en de Audi S5 heeft aan 4,7 seconden genoeg om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten, een oefening die baadt in sereniteit en controle. Het TFSI-blok grolt en het rubber klauwt gretig in het asfalt, maar de Quattro-vierwielaandrijving (met variabele 40/60-split over beide assen) en de Tiptronic-achttrapsautomaat weren elke vorm van drama. Het bezorgt de algemene snelheidsbeleving raffinement, alleen voelt het wat afstandelijk aan.

Daar is de automaat niet vreemd aan. De Tiptronic glijdt zijdezacht door zijn acht verzetten, maar durft al een sputteren wanneer het mes tussen de tanden gaat. De gerobotiseerde en dubbel gekoppelde S Tronic zou de Audi S5 Coupé wat meer scherpte geboden hebben.

2017 Audi S5 Coupé engine

Biedt het onderstel genoeg scherpte?

Het MQBevo-platform combineert een lager gewicht met extra koetswerkstijfheid, wat er samen met de sportophanging voor zorgt dat de Audi S5 gretig door het achterland scheurt. Dat enthousiasme wordt verder in de hand gewerkt door de Dynamic-rijmodus, die zowel de achttrapsautomaat als de actieve demping, de elektromechanische stuurinrichting en het motormanagement op scherp zet. Een speelvogel zal de S5 nooit worden, maar dankzij de overvloed aan tractie ga je zowat altijd en overal als een speer.

Alleen dat sportieve randje ontbreekt. Het gaat allemaal wat te gemakkelijk te snel, waardoor de interactie tussen man en machine wat achterblijft. De S van S5 staat voor sportief, niet voor sport. Maar die filosofie zorgt er wel voor dat deze Audi ook bij banale verplaatsingen te genieten blijft, want dankzij het algemene comfortpeil kijk je niet op een kilometer meer of minder. Zelfs op slechte wegen garandeert de actieve demping garandeert mildheid, terwijl de masserende zetels, de uitgekiende ergonomie en de slimme  connectviteit het leven van de bestuurder aanzienlijk vergemakkelijken.

2017 Audi S5 Coupé test

Het AutoWereld-oordeel?

De Audi S5 toont waartoe de mechanische componenten allemaal in staat zijn, zonder daarvoor aan de kernwaarden van het model te raken. Alles gaat sneller, zowel rechtdoor als in de bochten. Maar daarvoor hoef je geen compromissen te sluiten. Toch niet als je de hoge aanschafprijs en de hoge brandstofkosten buiten beschouwing laat. En zo schetsen we naast de grote kracht ook het grootste manco aan de Audi S5, waardoor de concrete meerwaarde tegenover een A5 2.0 TFSI 252 Quattro beperkt blijft.

2017 Audi S5 Coupé test

 

 

 

 

In dit artikel : Audi, Audi A5 , ,

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagens Audi

Nieuwe audi a5 in stock

Tweedehands Audi

Tweedehands audi a5

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!