Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A8 55 TFSI (2017)

Ingolstadt rijdt een gloednieuw vlaggenschip voor. AutoWereld doet de test met de Audi A8 3.0 TFSI. Correctie: met de Audi A8 55 TFSI.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Audi A8 is en blijft de vaandeldrager van het modellenportfolio. De limousine zet in op luxe, comfort en technologie. Hoe denkt Ingolstadt de BMW 7 Reeks en Mercedes S-Klasse van hun troon te stoten?

  • Audi Space Frame combineert een heleboel aluminium met staal, magnesium en cfrp (met koolstvezel versterkt kunststof).
  • Luchtvering met adaptieve demping als standaard, optioneel komt de A8 met de actieve IA-ophanging met elektromechanische actuatoren aan de wielen.
  • Motorenpalet bij lancering beperkt zich tot de 3.0 TFSI en de 3.0 TDI, die Audi voortaan omschrijft als de 55 TFSI en de 50 TDI.
  • Alle motoren komen met een elektrische 48V-huishouding, die Audi standaard koppelt aan Quattro-vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat.
  • Desgewenst kies je voor een actief achterdifferentieel of voor een actief meesturende achteras, waardoor de A8 een kleinere draaicirkel krijgt dan een A4.
  • Nieuw MMI-infotainmentconcept met twee aanraakschermen.
  • De Audi A8 is de eerste in serieproductie gebouwde wagen met autonome rijfuncties van niveau 3.
  • Meer dan 40 verschillende rijhulpsystemen die het leven van de bestuurder ofwel comfortabeler ofwel veiliger willen maken.

2018 Audi A8

De nieuwe Audi A8 rijdt zelf?

Neen. De nieuwe A8 is wel de eerste in serie geproduceerde wagen die over autonome rijfunctionaliteiten van niveau 3 zal kunnen beschikken. In de nabije toekomst, wanneer Audi helemaal klaar is met de zelfrijdende technologie die ze "AI Traffic Jam Pilot" noemen. Het grote verschil met de systemen die we tot dusver bij onder meer BMW, Mercedes, Tesla en Volvo terugvinden, is dat Audi eventuele schade terugbetaalt. Met als enige voorwaarde dat het de auto zelf was die controle had.

Die AI Traffic Jam Pilot neemt het stuur volledig in handen bij fileverkeer. Toch zolang je niet sneller dan 60 km/u rijdt en zolang de weg waarop je rijdt, gescheiden wordt door een middenberm. Loopt er toch iets fout, dan wordt de bestuurder in verschillende stadia gewaarschuwd. Reageer je niet op al die signalen, dan zet de Audi A8 zijn vier pinkers aan, vertraagt hij tot je stilstaat en belt hij de hulpdiensten.

Het voornaamste obstakel voor de autonoom rijdende auto, of dat nu een Audi A8 is of niet, blijft het wettelijke kader. Maar daar passen de overheden uiteindelijk wel een mouw aan.

2018 Audi A8

Hoe rijdt de nieuwe Audi A8 wanneer je zelf het stuur neemt?

Verrassend goed. Het gloednieuwe, uit een heleboel aluminium en wat staal, magnesium en koolstofvezel opgetrokken Audi Space Frame reduceert niet alleen het gewicht, maar verhoogt tegens de koetswerkstijfheid. Bovendien kwam ons testexemplaar met de actief meesturende achteras, die meer beweeglijkheid bij lage combineert bij meer stabiliteit bij hoge snelheden. Zelfs op een kronkelende bergweg stuur je de toch 5,2 meter lange Audi A8 soeverein van haarspeld naar haarspeld.

Je moet alleen wat oppassen bij het aansnijden van scherpe bochtencombinaties. De progressieve stuurinrichting toont zich zo voortvarend dat je wel eens durft vergeten dat je met zo'n zware limousine onderweg bent. En dan durft de Audi A8 zich wel eens abrupt in onderstuur verliezen. Nu staat er een leger elektronische rijhulpmiddelen paraat om je daadkrachtig te hulp te schieten.

Veel hangt af van de gekozen rijmodus. Omdat het Audi Drive Select met de kalibratie van onder meer de Quattro-vierwielaandrijving, de achttrapsautomaat, de luchtvering en de adaptieve demping speelt, verschilt de milde Comfort-stand sterk van de agressieve Dynamic-setting. Jammer dat we nog niet met de "IA Control" konden testrijden, een actief dempingsysteem dat een elektrische motor hanteert om de dempkarakteristieken van elk wiel te sturen.

2018 Audi A8

Wat wil die 55 in de typebenaming weer zeggen?

Met de nieuwe Audi A8 introduceert Ingolstadt een nieuwe nomenclatuur die niet langer naar de cilinderinhoud van de motor verwijst, wel naar het motorvermogen. Daarbij werken ze niet met het precieze vermogen van het desbetreffende model, maar met een tweecijferige code tussen de 30 en de 70. Die cijfercombinaties vult Audi dan aan met de motortechnologie, dus TDI, TFSI, G-Tron of E-Tron. De A8 55 TFSI waarmee wij konden rijden, is dus de 3.0 TFSI van vroeger. Wij begrijpen evenmin waarom.

Bij de lancering van de nieuwe Audi A8 wordt het motorenpalet beperkt tot de 50 TDI (3.0 TDI 286 pk) en deze 55 TFSI (3.0 TFSI 340 pk). Binnenkort volgen de 60 TFSI (4.0 TFSI 460 pk), de 60 E-Tron (een plug-inhybride die je kan opladen via inductie) en de W12, die gewoon W12 zal blijven heten. Zoals de op stapel staande sport-A8 ook gewoon een S8 op de achterklep zal dragen. Op de E-Tron na vertrouwen alle motoren op een elektrische 48V-huishouding, die er milde hybrides van maakt.

Die 340 pk en 500 Nm sterke 3 liter-V6 waarop de Audi A8 55 TFSI vertrouwt, heeft aan 5,6 seconden genoeg om van 0 naar 100  km/u te sprinten en verbruikt niet meer dan 7,5 liter per 100 kilometer (normcyclus), het CO2-equivalent van 171 gram. De Quattro-vierwielaandrijving komt standaard, net zoals de achttrapsautomaat. Het aandrijfgeheel presteert steevast vanop de achtergrond, zoals het bij een limousine van dit allooi past. Alleen op de snelweg vonden we de geluiddemping niet helemaal top.

2018 Audi A8

Bevestigt de A8 de goede interieurreputatie van Audi?

Zeker en vast. De gebruikte materialen bulken van klasse, de afwerking flirt met de perfectie en de bediening van de verschillende interieurfuncties imponeert. Binnenin vind je nog nauwelijks drukknoppen of draaitoetsen, Audi bundelt alles in het nieuwe MMI-systeem dat twee boven elkaar geplaatste aanraakschermen (zoals we dat eerder zagen op de Range Rover Velar) en een heleboel ingenieuze mogelijkheden bundelt.

Overengineering op zijn best. Want ondanks de enorme complexiteit van al die systemen, komt die technologie nooit bedreigend over. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de interieurambiance wat onderkoeld blijft, ondanks alle luxe en alle technologie. Ook de nieuwe A8 blijft een typische Audi. 

Het AutoWereld-oordeel?

Vergeet die autonome rijfuncties, ook zonder die zelfrijdende tovenarij maakt de nieuwe Audi A8 een verpletterende indruk. Niet alleen met de gehanteerde technologie zelf, maar vooral met de toegankelijke en intuïtieve manier waarop je die nieuwe functies kan gebruiken. Alsof de Enterprise zich laat vliegen als een doodgewone Boeing. 

2018 Audi A8

 

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Audi, Audi A8

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas