Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AUDI S8 (2011) - Circuittest

Gek zijn doet geen pijn, daarom trok AutoWereld naar het Spaanse Baskenland en stuurde er de ruim 5 meter lange en bijna 2 ton wegende Audi S8 over het Circuito de Navarre.

AUDI S8 (2011) - Circuittest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Maakt zo'n grote limousine zich niet hopeloos belachelijk op een circuit?

Audi wil laten zien dat de nieuwe S8 geen pure Autobahn-stormer is, maar dat de grote limousine ook bochten lust. Uiteraard mist deze ruim 5 meter lange en bijna 2 ton wegende loebas de agiliteit van een BMW M3 GTS of een Renault Mégane RS Trophy. Toch trekt de S8 zich aardig uit de slag.

Natuurlijk staat het Audi Drive Select-rijprogramma in zijn meest dynamische modus en natuurlijk hebben we de elektronische rijhulpmiddelen waar mogelijk naar de zijlijn verbannen. De adaptieve demping en de sportiever afgestelde luchtvering zetten intussen alle zeilen bij om het uit aluminium opgetrokken chassis zo vlak mogelijk te houden.

Bij het insturen worden we geholpen door de torque vectoring-functie van het ESP, die het binnenste wiel helpt afremmen zodat de S8 netjes langs de met rood-witgestreepte kerbstones opgeleukte koord scheert. Terug op het gas. We voelen hoe de quattro-aandrijving de krachten van de voor- naar de achteras dirigeert en hoe het sportdifferentieel de achterkant rond de bocht helpt duwen.



Hoewel er 520 paarden en 650 Newtonmeters aan de wielen sleuren, zorgt de quattro-vierwielaandrijving ervoor dat de banden ogenblikkelijk grip vinden. Bovendien is onze testwagen uitgerust met koolstofkeramische remmen en dat helpt. Drie kilo per stuk, samen wegen ze twaalf kilogram lichter dat de stalen exemplaren die standaard gemonteerd zijn. Wij zijn vooral blij dat ze bijten en blijven bijten.

520 pk en 650 Nm? Welke motor ligt er dan tussen de voorwielen?

De 5,2 liter-V10 van Lamborghini-origine die het motorcompartiment van de vorige S8-generatie vult, maakt plaats voor een gloednieuwe V8-biturbo. Die 4 liter-TFSI ontwikkelt l 15% meer vermogen voor 23% minder benzine, nu nog nauwelijks 10,2 liter per 100 kilometer. Het leeuwendeel van die verbruikswinst komt op naam van de cilinderuitschakeling, door Audi het Cylinder On Demand-systeem genoemd.

Wanneer je slechts 30% van het maximumkoppel gebruikt en de motor niet meer dan 3.500 toeren draait, schakelt de V8 de helft van zijn cilinders uit. Om de vibraties en het weinig geraffineerde geluid van de viercilindermodus op te vangen, doet de S8 het met actieve motorsteunpunten en met de zogeheten Active Noise Reduction-controle. Daarbij wordt een anti-geluid gemaakt via in het interieur verstopte microfoons.



Verbruik, verbruik. Hoe zit het met de prestaties?

De S8 snelt in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u en rijdt spelenderwijs 300 km/u, mocht de elektronische snelheidsbegrenzer op non-actief zetten. Toch fluistert deze Audi nog steeds klasse en stijl waar anderen luidkeels snelheid schreeuwen.

De esthetische aanpassingen zijn heel subtiel gehouden. Net zoals de achterklep krijgt het licht hertekende grille een S8-logo opgekleefd, op de flanken lezen we V8 T en onder de achterbumper tellen we twee dubbele einddempers. De zijspiegels krijgen een aluminium behuizing, in de wielkasten prijken knappe twintigduimers en Audi biedt twee unieke lakkleuren aan. Ook het interieur is wederom om op te eten.

Mag ook wel. De S8 zal immers vlot 110.000 euro kosten wanneer hij deze zomer de Audi-showrooms komt opvrolijken.



Motor: V8 (biturbobenzine), 3993 cc, 520 pk (5700 opm), 650 Nm (1700-5500 opm) Transmissie: 4WD, 8A Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,2 sec Normverbruik: 10,2  l/100 km Prijs: ca. 110.000 euro

Eerste test in AutoWereld 300 (3 november 2011)

In dit artikel : , , Audi, Audi A8

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

De concurrenten