Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AUDI Q7 3.0 TDI 272 (2015)

AutoWereld is naar de bergen getrokken voor de eerste testrit met de volledig nieuwe Audi Q7. Een testverslag met de 3.0 TDI.

AUDI Q7 3.0 TDI 272 (2015) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De tweede generatie van de Audi Q7, de mastodont die aanvankelijk met opgetrokken wenkbrauwen verwelkomd werd door het grote publiek, maar waarvan de Duitsers wel meer dan een half miljoen stuks aan de man wisten te brengen. De eerste Q7, oftewel Audi\'s eerste SUV, heeft het bijna tien jaar moeten volhouden en had tegenover de modernere oppositie zijn beste tijd gehad. De nieuwe rijdt het gat in één ruk toe.

Wegtest:

Wat is er nieuw?

Zowat alles, te beginnen bij het platform. Dit is de eerste auto van de VW-groep die het MLB-platform van de tweede generatie in gebruik neemt, de mechanische en elektronische basis voor alle auto\'s met motor in de lengterichting, van de A4 tot en met de volgende Porsche Panamera dus. Dat brengt dan weer de nodige gewichtsbesparingen met zich mee, waardoor de Q7 enkele honderden kilo\'s dumpt en nipt onder de 2 ton duikt. Dat laatste dankt hij ook aan de materialenmix, met een koetswerk dat grotendeels uit aluminium bestaat.

In het chassis met rondom multilinks treffen we optioneel luchtvering én vierwielsturing aan.

Het nieuwe platform brengt vooral ook veel verse elektronica mee (standaard, dan wel optioneel), oftewel een staalkaart van wat er vandaag te krijgen valt in autoland. Zoals een wifi-hotspot, connectiviteit met dealers en hulpdiensten, een adaptieve cruise control met zelfrijdende functie voor in files of een assistent die helpt zuinig te rijden, bijvoorbeeld door lang voor een kruispunt aangeeft dat je mag uitbollen. Vanzelfsprekend is ook de hele zwikzwak aan dodehoekwaarschuwingen en andere aanhangwagenassistenten voorzien.

Wegtest:

Wat zit er onder de motorkap?

Een stevig bijgetimmerde 3.0 TDI van 272 pk en 600 Nm, in tandem met een achttrapsautomaat en uiteraard vierwielaandrijving. Het normverbruik is beperkt tot 5,7 l/100 km, terwijl hij in nauwelijks 6,3 seconden naar 100 km/u accelereert. Een extreem verfijnde zelfontbrander, wiens trillingen extra gedempt worden door de hydraulische motorsteunen.

Tegen de herfst volgt ook nog een 218 pk-variant van deze TDI, terwijl Audi volgend jaar ook een plug-inhybride (E-tron) brengt, met dezelfde V6-diesel en een CO2-uitstoot van 46 g/km. Daarnaast is er ook nog de 3.0 TFSI met 333 pk, terwijl we later ook nog wel minstens één V8 verwachten. Daarover evenwel geen bevestiging.

Wegtest:

Hoe aangenaam is het toeven binnenin?

Tja, dit is een Audi uit de duurdere prijsklasse, dus qua inrichting is dit ongeveer van het mooiste dat je kan vinden. Zachte kunststoffen worden afgewisseld met écht aluminium en fijn leder, allemaal prachtig geassembleerd en keurig gestileerd. De optionele digitale tellerwinkel (zie ook TT en VW Passat) maakt het helemaal af. Audi laat de streekgenoten van BMW en Mercedes een poepje ruiken, de algehele finesse van de afwerking creëert haast een soort zen-gevoel.

Je kan de Q7 krijgen met vijf of zeven zitplaatsen. In het geval van die laatste is de middelste bank verschuifbaar, terwijl je de derde zitjes dan elektrisch kan laten op- en neerklappen. De ruimte is redelijk, niet om als volwassene aan een rit van 1.000 kilometer te beginnen, maar het is een zo goed als volwaardige zevenzitter.

Alle luxe is verkrijgbaar, met als neusje van de zalm de werkelijk majestueus klinkende Bang & Olufsen-discobar met 23 speakers en in totaal bijna 2.000 Watt. Oh ja, een andere opties zijn twee tablets achteraan, waarmee iedereen zijn eigen multimedia kan bedienen.

Wegtest:

Hoe rijdt de nieuwe Audi Q7?

Heel wat beter dan de vorige, die door zijn zwaarlijvigheid moeite had om plezierig rond een bocht te dansen. De nieuwe is lichter, en met daarbovenop de meesturende achterwielen (een optie van een dikke 1.300 euro wel...) voelt hij duidelijk veel compacter aan dan hij werkelijk is. Het blijft een massief geval, maar je stuurt het opvallend soepel door bochtige trajecten.

De luchtvering (uiteraard ook een optie) helpt daarbij een handje, het houdt de koetswerkbewegingen onder controle zonder de auto plankhard te maken. Oneffenheden worden nog wel vertaald in droge hobbeltjes, maar het doet een duit in het comfortzakje. Een te overwegen optie, zeker als je het nodig vindt grote velgen onder de auto te monteren.

De TDI valt op door de schijnbaar complete aanwezigheid van enige frictie in de aandrijflijn. Alsof hij doorlopend bergaf en met de wind mee aan het freewheelen is. Ook bergop.

Wegtest:

Wat moet dat kosten?

De sterkste diesel gaat de deur uit voor net geen 60.000 euro, terwijl de 218 pk-variant wellicht een 2 à 3.000 euro minder zal kosten. Zoals gebruikelijk heb je daarmee een relatief kaal exemplaar, voor lederen zetels of een gps moet je nog een paar duizendjes extra uit je broekzak vissen.

Wegtest:

En de concurrentie?

De concurrentie staat op scherp, zowat alle protagonisten zijn de jongste jaren helemaal in het nieuw gestoken. In de eerste plaats de Volvo XC90 en de BMW X5, maar ook de Range Rover (Sport) en zelfs de Porsche Cayenne vertonen nog maar bijzonder weinig rimpels. En dan komt Mercedes er nog aan met de stevig opgefriste GLE (formerly known as M-Klasse). Veel volk dus in een klasse die in onze contreien zijn beste tijd gehad heeft.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

We zijn nauwelijks verrast, omdat we wel wisten dat Audi met de Q7 nog eens groots zou uitpakken. Natuurlijk is hij lichter geworden, is de afwerking weer de overtreffende trap van piekfijn en rijdt hij een stuk vinniger én zuiniger. Zo schrijft de tijdsgeest het nu eenmaal voor, en de Duitsers hebben het feilloos uitgevoerd. Opvallend is vooral ook de uitmuntende geluidsdemping.

Dit is zo\'n auto die je nauwelijks zwakke punten kan aanwrijven, en hoewel we geen propagandisten zijn van reuze-SUV\'s, kunnen we dit moeilijk bestempelen als een slechte keuze. Een steengoede, integendeel.

En de cijfertjes?

Motor: 2967 cc, V6 (turbodiesel), 200 kW/272 pk bij 3250-4250 opm, 600 Nm bij 1500-3000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 5052/1968/1741 mm Prestaties: 234 km/u, 0-100 km/u in 6,3 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 5,7 l/100 km (149 g/km) Prijs: 59.900 euro


 

 

 

In dit artikel : Audi, Audi Q7

Geschreven door op