Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / AUDI R8 LMX (2014)

De Audi R8 LMX heeft 20 pk extra en vooral: laserkoplampen. Dat wilden we wel eens uittesten.

Overzicht :

WEGTEST: Audi R8 LMX (2014)

Wat is dit?

Een speciale, altijd in het blauw gelakte en met een achterspoiler getooide versie van de R8 V10 Plus, met 570 in de plaats van 550 pk. Gelimiteerd op 99 exemplaren, waarvan eentje voor België. Exclusiviteit inclusief, dus. De prijs: 218.300 euro. Een goede 30.000 euro extra...

WEGTEST: Audi R8 LMX (2014)

Wat is er nieuw?

Niet zo gek veel, het belangrijkste nieuws zijn de laserkoplampen. Een wereldprimeur, al is de BMW i8 vanaf binnenkort met gelijkaardige exemplaren verkrijgbaar. Denk overigens niet dat je met die Star Wars-achtige verstralers gaten gaat branden in de achterbumper van je medeweggebruikers. De laserstralen worden via een fosforfilter omgezet in twee blauwe lichtbundels. Ongevaarlijk dus, tenzij je er ergens mee tegenaan knalt, uiteraard. In dat geval wordt het zaakje uitgeschakeld, al voelden we niet de behoefte dat uit te testen.

De laserlichten, een technologie die Audi al demonstreerde in Le Mans, zijn een aanvulling op de led-lichten en worden automatisch ingeschakeld, wanneer de ingebouwde camera detecteert dat er geen andere auto's door gehinderd gaan worden. Op dat moment schakelt de LMX zijn grootlichten aan, een ongeveer een seconde later zie je de lasers in de vorm van twee blauwe lichtbundels. Audi beweert dat het dubbel zoveel bereik heeft als led's, zo'n 600 meter. Al is dat eerder een theoretisch gegevens. Het menselijk oog is immers niet in staat om op die afstand iets zinvols waar te nemen.

In die zin vinden we dit eerder een gimmick, leuk om er stoere praat over te verkopen aan de toog, maar niet echt een revolutionaire meerwaarde. De automatische led's geven immers al zodanig veel licht dat de lasers nauwelijks in staat zijn beter te doen. Wellicht is de extra lichtopbrengst wel veel groter in combinatie met halogeenlampen, maar dat is hier dus niet aan de orde.

Nu, de technologie staat nog maar in zijn kinderschoenen. De verantwoordelijke ingenieur verzekerde ons dat er in de toekomst nog nieuwe mogelijkheden komen en dat we de lasers ook op andere topmodellen van Audi zullen aantreffen. Altijd in combinatie met led's wel.

Wat zit er onder de motorkap?

Een tot 570 pk opgepepte versie van de V10, altijd in combinatie met de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.

WEGTEST: Audi R8 LMX (2014)

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Bijzonder fijn. De R8 is al een jaartje ouder en dat merk je aan de afwerking, die niet zo fijnzinnig is als die van Audi's jongste modellen. Wel fijn is dat de LMX zowat overal waar je kan zien is aangekleed met leder en alcantara, zelfs in de koffer. Blauwe accenten en een lichtgevende en genummerde deurdrempel markeren verder deze versie.

Hoe rijdt de R8 LMX?

Net zo geweldig als de andere R8'en. Hij gaat al meer dan 7 jaar mee, maar Audi's eerste supersportwagen blijft een snoepje. Of je de 20 extra pk's voelt? Nauwelijks. Of het moet die 0,1 seconden winst zijn op de 0-100 km/u.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De meerprijs van een dikke 30.000 euro is deze LMX niet waard, daarvoor geven de 20 extra pk's en de laserkoplampen te weinig meerwaarde. Voor wie me alle geweld het exclusiefst wil, die gaan we niet tegenhouden. Maar de V10 (Plus) en zelfs de V8 zijn net zo leuk.

WEGTEST: Audi R8 LMX (2014)

En de cijfertjes?

 

Motor: 5204 cc, (V10, benzine), 419 kW/570 pk bij 8000 opm, 540 Nm bij 6500 opm Transmissie:vierwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Ophanging: dubbele wishbones/dubbele wishbones Prestaties: 320 km/u, 0-100 km/u in 3,4 sec.Normverbruik: 12,9 l/100 km CO2-uitstoot: 299 g/km Prijs: 218.300 euro


 

In dit artikel : Audi, Audi R8

Tests

Onze tests

Stockwagens Audi

Nieuwe audi r8 in stock

Tweedehands Audi

Tweedehands audi r8

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars