Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / AUDI TT 2.0 TDI : Ode aan de dresscode

De magazines en het internet bulken van de testverslagen over de TTS en hun onthaal is warm. Maar hoeveel grunge houdt Audi’s compacte coupé nog over als we de benzine inruilen voor diesel, de robotbak voor een manuele stok en de quattro voor voorwielaandrijving?

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00 /20

Overzicht :

Doorbreken hoeft de TT niet meer te doen. Dat deed hij al in 1998 toen hij voor het eerst het toneel innam op het salon van Parijs en zowat bij elke voorbijganger, professioneel of liefhebber, het eurekagevoel losweekte. Plots zag iedereen daar die niche voor een compacte luxecoupé die toch bereikbaar was voor de massa. Niet alleen het anders gaan denken over technologische uitwisseling binnen de VW-groep lag aan de oorsprong van de TT, er was ook zijn design dat Audi’s reputatie terzake voorgoed cementeerde in het collectieve bewustzijn. De mythische Silberpfeile uit de jaren ‘30 schemerden erin door, maar dan gebald vertaald naar het fin-de-siéclegevoel. Kortom, de TT verzoende het moderne en de retro, ook binnenin. Voor zijn lijnen was een heel team designers van naam en faam verantwoordelijk, waarvan Peter Schreyer (heden directeur en chef design bij Kia) tot de bekendste uitgroeide (al schoof die maar helemaal op het einde van het project aan de tekentafel aan). De ware merites komen op het conto van twee andere heren: projectleider Ulrich Hackenberg (huidig R&D-directeur bij Audi) en Ferdinand Piëch, het meesterbrein achter Volkswagens productstrategie en groei tijdens de laatste kwarteeuw van het voorbije decennium. Piëch, dat is zowat de Midas (nee, niet die, we doelen op de oud-Griekse koning) van de automobielindustrie. Veel van de ideeën waar zijn handen over gingen, veranderden achteraf in goud.

In dit artikel : Audi, Audi TT

Journalist AutoGids/ AutoWereld

De concurrenten