Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BENTLEY CONTINENTAL GT SPEED (2012)

Bentley lanceert opnieuw een Speed-variant van zijn 'populaire' Continental GT. En wij raasden ermee door Duitsland.

BENTLEY CONTINENTAL GT SPEED (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :




Wordt dat Continental GT-gamma niet een beetje te ingewikkeld?

Nee, helemaal niet. Het nieuwe of toch grondig vernieuwde model werd vorig jaar gelanceerd met voorin andermaal die geweldige W12-motor. Recent werd het gamma naar onderen uitgebreid met een samen met Audi ontwikkelde V8, nu komt er opnieuw een Speed-variant van de standaard - nu ja - W12. Van de vorige generatie was er ook al een tijdje zo'n Speed, die op veel markten de helft en soms zelfs nog wat meer van de verkoop voor zijn rekening nam. Vandaar dus een opvolger, met nog wat straffere cijfertjes.




Maar oordeelden we na een uitgebreide AutoWereld-test (zie ons augustusnummer) al niet dat de V8 nu eigenlijk de betere Continental GT is?

Klopt, omdat hij voor minder geld en met minder brandstof eigenlijk evengoed en zelfs nog iets beter presteert dan de W12. Maar met die Speed-versie dienen we toch weer een ander verhaaltje te schrijven. Alvast de cijfers. De V8 is 507 pk sterk, de gewone W12 levert 567 pk en de Speed stuurt dankzij een aangepast motormanagement, extra turbodruk en een nog wat efficiëntere koeling en dito uitlaatsysteem maar liefst 616 paarden naar het asfalt. Alsook een maximaal koppel van 800 Nm, zijnde 100 Nm meer dan bij de standaard-W12. Het topmodel krijgt ook de nieuwe ZF-achttrapsautomaat, een sportiever afgestelde ophanging en een wat agressiever ogend koetswerk. Maar bovenal is het, met een topsnelheid van 330 km/u, ook de snelste productie-Bentley ooit.

Dat begint dus naar een echte sportwagen te ruiken.

Ja en nee. Het enorme vermogen en dito koppel zorgen voor schitterende acceleraties en hernemingen. Op de 'vrije' Duitse snelwegen krijgen we de naald van de snelheidsmeter moeiteloos op 250 en nog iets meer km/u. Alleen de regen en het vrij drukke verkeer maken dat we niet zelf kunnen verifiëren of de auto inderdaad een top van 330 km/u haalt. Een snelheid waarvoor onze testwagen, zo laat de boordcomputer weten, trouwens niet de juiste bandendruk heeft. Maar het kan, andere testrijders hebben het al bewezen.

Tegelijk zorgt de hardere ophanging voor een verrassend efficiënte wegligging en dus ook een flinke dosis rijplezier in de scherpe bochten van het parcours dat Bentley voor ons aan de voeten van de Duitse Alpen heeft uitgetekend. De auto maakt zijn extra voornaam Speed echt wel waar, zolang je maar niet de agiliteit van een Ferrari FF of zelfs de nieuwe Aston Martin Vanquish verwacht. Logisch, met een leeggewicht van 2.320 kilo zet de Bentley makkelijk een halve ton of zelfs meer op de weegschaal dan die andere GT's.




Waarom dan kiezen voor zo'n Speed, als die concurrentie toch nog net iets straffer gerief heeft?

Misschien omdat de Bentley iets kan dat die andere GT's niet of toch niet in dezelfde mate waarmaken. Stel de ophanging van de Continental GT Speed in op Comfort (tussen Comfort en Sport liggen ook nog twee tussenstanden) en de wagen biedt een rijcomfort en een stilte die je nergens anders vindt. De 'gewone' Continental GT was, zowel met de V8 als de W12, al snel én ook heel comfortabel. De Speed is nog sneller en nog agieler, maar levert desgewenst eenzelfde comfort. Wie al fan van de auto was, zal zijn liefde met deze variant dus alleen nog maar wat groter of heviger zien worden.



De goesting is er wellicht al, maar we gaan hem nog wat groter maken.

We kunnen immers nog wel iets vertellen over de schitterende ZF-transmissie. Die achttraps schakelt zalig relaxerend in de automatische modus en tegelijk razendsnel als je ze via de grote (en zelfs iets té grote) schakelkleppen aan de stuurkolom manuel bedient. En er is dus ook het nog wat efficiënter gemaakte chassis met harder afgestelde veren, stijvere ophangingsbussen en ook sportiever afgestelde antirolstangen, maar desgewenst wel nog altijd het geweldige rijcomfort waarvoor de auto bekend staat. De Speed heeft natuurlijk nog altijd een luchtvering, maar er wordt steeds een 10 mm lagere rijhoogte bewaard dan op de andere Continental GT's.

Voeg daar nog de preciezere besturing en de in zelfs behoorlijk extreme weersomstandigheden altijd voor voldoende tractie zorgde vierwielaandrijving aan toe en je krijgt een coctail die inderdaad meer mogelijkheden biedt dan de sterker op pure sport gefocuste bolides van de concurrentie. Dat is precies ook de grote troef van zo'n Speed: je beschikt eigenlijk over twee verschillende auto's, met één enkele toets 'stap' je van de ene in de andere over.

Vandaar ook dat de uiterlijke wijzigingen, in vergelijking met de andere Contintental GT's, eerder bescheiden zijn. Imposante 21-duimsvelgen met er speciaal voor ontworpen Pirelli's (die het comfort verrassend genoeg nauwelijks lijken te schaden), een donkerder gekleurd radiatorrooster en grotere en in de Sport-stand prachtig zingende uitlaatpijpen, daar moet je het qua uiterlijk vertoon zowat mee doen. Wie toch meer wil, kan nog altijd voor wat extra's uit de Mulliner-catalogus kiezen. Of misschien voor een fel kleurtje, zoals het groen van onze testwagen.



Niets meer gevonden om de sfeer toch nog een beetje te verpesten?

Ja, de prijs. Deze Speed kost 212.159 euro, dat is een dikke 18.600 euro meer dan de standaard-W12. En wat te denken van een normverbruik van 14,5 liter, een cijfer dat je in het 'echte' leven makkelijk nog veel hoger krijgt? Zalig zijn zij die van dat soort cijfers nog altijd niet wakker hoeven te liggen, zonder hen was er natuurlijk allang geen Bentley meer.

Motor: 5998 cc, W12 (benzine), 616 pk bij 6000 opm, 800 Nm bij 2000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, achttrapsautomaat Prestaties: 330 km/u, 0-100 km/u in 4,2 sec. Normverbruik: 14,5 l/100 km CO2-uitstoot: 338 g/km Prijs: 212.159 euro

 

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

Geschreven door op