Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BENTLEY CONTINENTAL GT V8 S (2014)

Bentley zegent de Continental GT V8 met een S-achtervoegsel. Van sportiever, sneller én scherper. Een testverslag.

BENTLEY CONTINENTAL GT V8 S (2014) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Dit is de snellere en scherpere S-versie van de Continental GT V8, die een meer vermogen combineert met een sportiever onderstel. Het Speed-achtervoegsel blijft voorbehouden voor de W12-topversie. Ordnung muss sein.

Wat is er nieuw? 

Niets. Het gaat om een modeluitbreiding die draait rond het herkalibreren en het opwaarderen van de bestaande elementen. Hetzelfde, maar beter. Toch voor de chauffeur die naar een dynamischere Bentley verlangt.

Nu heeft Crewe wel wat aan het voorkomen van de Continental GT gesleuteld. We verwelkomen een splitter, zijschorten en een achterdiffusor, aanpassingen die naast de esthetica ook de aerodynamica moeten dienen. Ze verminderen de lift op de vooras en verhogen dus de stabiliteit aan hoge snelheid. Al kan het altijd extremer...

De onderdelen die in het chroom zijn uitgevoerd op de Conti GT V8, hullen zich nu in het zwart. Wat samen met de specifieke, met rode remzadels gevulde 20-duimsvelgen en de agressiever gesneden uitlaatmonden voor een gemenere pose zorgt.

Wat zit er onder de motorkap?

Een direct ingespoten en door twee turbo’s opgezweepte 4 liter-V8 met cilinderuitschakeling, zoals we die ook terugvinden in de gewone V8-versie. Het blok is van Audi-origine en drijft naast de S8 ook de RS6 Avant en de RS7 Sportback aan.

BC5

In de S-versie ontwikkelt deze krachtbron een vermogen van 528 pk voor een maximaal koppel van 680 Nm, een winst van 21 pk en 20 Nm tegenover de instap-V8. Audi bewijst dat het nog krachtiger kan, Bentley focust evenwel op een zo breed mogelijk koppelplateau.

De biturbomotor drijft alle vier de wielen aan volgens een variabele 40/60-split. De achttrapsautomaat van ZF-makelij staat pal, inclusief de S-modus die een fellere gasrespons combineert met fellere schakelovergangen en die de versnelling vasthoudt bij het bochtenjassen.

Hoe rijdt de Continental GT V8 S?

Moeiteloos. Het genereuze, breed over het toerental uitgesmeerde koppel zorgt ervoor dat je altijd en overal aan het feest bent. De opgepookte V8-biturbomotor katapulteert de prestigieuze Brit in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u en duwt de snelheidsmeter tot 309 km/u.

Ondanks de extra focus van het S-model, blijft cruisen zijn dada. En maar goed ook, want de Bentley zet nog steeds 2,3 ton op de weegschaal. Nu hebben de Britten wel voor een ander, zeg maar puntiger rijkarakter gezorgd.

Bentley Continental GT V8 S - AutoWereld

Het onderstel met herbekeken luchtveren en (adaptieve) dempers staat 10 millimeter dichter tegen het asfalt, wat samen met de geherkalibreerde stuurinrichting, de aangepaste geometrie van de voorophanging, de minder snel ingrijpende elektronica en de dikkere stabilisatorstang achteraan meer feedback en controle oplevert. Aanpassingen die gecomplimenteerd worden door de optionele sportuitlaat met herwerkt traject en nieuwe dempers.

Natuurlijk blijft de W12 Speed sneller. Vooral rechtdoor. Toch durven we deze V8 S de beste Continental GT van het moment noemen. Net iets agieler, net iets zuiniger, met net iets meer karakter van het aandrijfgeheel.

Wat moet dat kosten?

Meer dan genoeg, want 182.831 euro blijft een smak geld voor een GT. Maar voor een Bentley valt het eigenlijk wel mee, toch als je het eigenlijk ontastbare prestige in concrete cijfers zou willen uitdrukken.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Van de esthetische veranderingen zijn we niet helemaal overtuigd, daar ze het exquise geheel wat oneer aan doen. Het ontwerp heeft die aerodynamisch verantwoorde stoerdoenerij niet nodig, vinden we.

En ook die extra sportiviteit valt met een korrel zout te nemen, want een kwieke bochtenragger is de Conti GT nog steeds niet. De S-behandeling vertaalt maakt de Bentley wat scherper, niet scherp. Maar wie snel en stijlvol kilometers malen moet, kan zich geen betere compagnon wensen.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Vanalles en nog wat, van de Aston Martin Vanquish en de Ferrari FF tot de Rolls-Royce Wraith. Al verwachten we het meeste tegengas van de nieuwe Mercedes S-Klasse Coupé in AMG-trim.

Bentley Continental GT V8 S - AutoWereld

Motor: 4 liter-V8 (biturbobenzine, cilinderdeactivatie), 389 kW/528 pk (6000 opm), 680 Nm (1700 opm) Transmissie: vierwielaandrijving (40/60-split), achttrapsautomaat (met S-modus) . Prestaties: 309 km/u, 0-100 km/u in 4,5 sec. 10,6 Verbruik: 10,6 liter/100 km (246 g/km CO2) Prijs: 182.831 euro.

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

Geschreven door op

De concurrenten