Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BENTLEY FLYING SPUR (2013)

Bentley verandert het geweer van schouder: de nieuwe Flying Spur wil meer zijn dan een vierdeurs-Continental GT. Minder sportwagen, meer limousine. AutoWereld doet de test.

BENTLEY FLYING SPUR (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

Wat haalt het in hemelsnaam uit de Flying Spur als een echte rijdersauto in de markt te zetten, als driekwart van het koperspubliek liever achterin kruipt? Omdat de Amerikanen en de Chinezen geen meerwaarde zien in een verlengde vierdeursvariant van de Continental GT, verlegt Bentley de focus van de bestuurderstoel naar de achterbank. Bij de nieuwe Flying Spur spreekt comfort het hoogste woord.

Wat is er nieuw?

De tweede Flying Spur-generatie twijfelt tussen een grondige update en een nieuw model. De basis blijft dezelfde, maar de Bentley-ingenieurs hebben wel de grote middelen bovengehaald om bij de tijd te blijven. Dat zie je reeds aan het lijnenspel. Op het eerste gezicht blijven de verschillen tegenover de vorige generatie beperkt tot wat detailaanpassingen, tot je beide wagens naast elkaar parkeert en ziet dat de Flying Spur een gedaanteverwisseling heeft ondergaan.

Bentley Flying Spur // AutoWereld ism Lennen Descamps Photography

De koetswerkmodificaties dienen niet enkel de schoonheid. Het gebruik van lichtgewicht materialen zoals aluminium en polymeercomposiet verhoogt de structurele stijfheid met 4% en verlaagt de algemene massa met 50 kilogram, terwijl extra aandacht aan de aerodynamica een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 oplevert. Ook de crashbestendigheid gaat er met rasse schreden op vooruit. De B-stijlen, de drempels en de dwarsdragers worden verstevigd en de vervormbare zones in de bodemstructuur herbekeken. Verder noteren we een actieve motorkap die het letselrisico bij zwakke weggebruikers drukt.

Wat zit er onder de motorkap?

Onder de motorkap schuilt de recenste evolutie van de gekende 6 liter-W12, tegenwoordig goed voor een vermogen van 625 pk en voor een maximumkoppel van 800 Nm. Naast krachtiger toont het biturboblok zich ook soepeler en zuiniger, al kan je je met een gemiddeld normverbruik van 14,7 liter per 100 kilometer nog steeds geen groene jongen noemen. De W12 stelt het dan ook zonder cilinderuitschakeling, zonder zeilfunctie, zonder directe injectie en zonder stop-starttechnologie. De Chinese bourgeoisie kijkt niet op een litertje benzine meer of minder.

Bentley Flying Spur // AutoWereld ism Lennen Descamps Photography

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Bentley meldt dat het interieur 600 veranderingen onderging, dat er slechts enkele zaken van de vorige generatie werden overgenomen. Toch moet je twee keer kijken vooraleer je de veranderingen daadwerkelijk spot. Dat de Britten een bescheiden evolutie boven een radicale revolutie verkiezen, kunnen we perfect volgen. Binnenin is en blijft de Flying Spur een feest, het soort evenement dat je vereenzelvigt met  sloten champagne en kilo’s kaviaar. Gedrenkt in authenticiteit en tijdloze klasse.

Nu is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zo compromitteren de beperkte verstelmogelijkheden van de stuurkolom en de te hoge bestuurderstoel de ideale zithouding. In een auto waarvan de buitenafmetingen aanleunen tegen die van een vakantiehuisje, hoort de speling tussen kruin en dakhemel ruimer te zijn dan een platte hand. Het navigatiescherm mocht bovendien hoger op de middenconsole prijken. De huidige positie dient de esthetica, maar bemoeilijkt de bediening en de leesbaarheid. En dan is er de boordcomputer, een telefoontoestel in tijden van smartphones. Grafisch en informatief gebuisd.

Bentley Flying Spur // AutoWereld ism Lennen Descamps Photography

Hoe rijdt de Flying Spur?

Je moet naar de toerenteller kijken om je ervan te vergewissen of de motor al dan niet draait. Het stationaire toerental bedraagt nauwelijks 500 toeren per minuut, pas bij volgas hoor je dat de W12 ook een duistere kant bezit. Dan gaat het ook vooruit, want desgewenst sprint de toch 2,5 ton wegende Flying Spur in minder dan 5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van zo maar eventjes 322 km/u.

Ondanks dat indrukwekkende prestatiepotentieel, moet deze krachtbron het van zijn souplesse hebben. Daarbij vindt de motor een uitstekende bondgenoot in de met geoptimaliseerde overbrengingsverhoudingen gezegende ZF-achttrapsautomaat, die zijdezacht van het ene naar het volgende verzet laveert en doorgaans de ideale versnelling kiest. In tegenstelling tot Rolls-Royce, voorziet Bentley ook een agressievere sportstand en een sequentiële schakelmodus met peddels achter het stuur.

Tractie wordt opnieuw verzekerd door de bij Audi geleende Quattro-vierwielaandrijving, die de krachten tussen de voor- en de achteras verdeelt volgens een dynamische 40/60-verhouding. Maar als de omstandigheden erom vragen, kunnen de achterwielen tot 85% van het motorkoppel toegewezen krijgen. Dat zou de Flying Spur moeten helpen evenwichtig van bocht naar bocht te snellen, al rekent hij vooral op de elektronische rijhulpsystemen om er een vlotte cadans op na te houden.

Bentley Flying Spur // AutoWereld ism Lennen Descamps Photography

Op vraag van de Chinese markt, die tot 60% van de totale verkoop vertegenwoordigt, mildert Bentley de onderstelkarakteristieken. De dubbele driehoeken voor- en de multilinkconstructie achteraan worden nog steeds geruggesteund door een luchtvering en adaptieve dempers, al heeft de Britse prestigeconstructeur wel de kalibratie van de pneumatische ophanging en die van de elektronische CDC-dempingcontrole aangepast.

Om het incasseringsvermogen van de wielen verder te stimuleren, werden de stabilisatorstangen dunner en de lagers zachter. En dat vertaalt zich in een sterk verbeterd rijcomfort. Oneffenheden worden netjes verteerd, waardoor je prinsheerlijk naar je bestemming glijdt. Tot je serieuze hobbels en bobbels voor de wielen gesmeten krijgt en de rust verdwijnt. Dat doet een Mercedes S-Klasse stukken beter.

Wat moet dat kosten?

De Flying Spur kost net geen 200.000 euro, een prijskaartje waarmee hij een duidelijke kloof slaat met de topversies van de Audi A8, de BMW 7 of de Mercedes S. Een prijsverschil dat Bentley enkel kan verantwoorden middels de superieure interieurinrichting en de surplus aan charme, want technisch strijdt hij met dezelfde wapens en de actieve veiligheid loopt nog een generatie achter.

Bentley Flying Spur // AutoWereld ism Lennen Descamps Photography

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Maar logisch dat Bentley de eisen van de Amerikaanse en Chinese markt volgt. Een limousine die 5,2 meter lang is en 2,5 ton weegt hoeft niet perse sportief te rijden, en al helemaal niet als die dynamische instelling het comfortgevoel hypothekeert. Het is een goede zaak dat de banden met de Continental GT beetje bij beetje doorgesneden worden en dat de Flying Spur voortaan op eigen benen staat.

Alleen staat hij niet altijd even stevig op zijn poten. De nochtans zijdezachte ophanging doet zijn ding naar behoren, maar flest wanneer het er echt toe doet. En dat zou niet mogen met een wagen die superlatieven najaagt. En dat is niet de enige steek die de Bentley laat vallen. Nu gaan de Britten niet voor de laatste mode, spelen ze eerder op gevoel dan op ratio. En dan kan je moeilijk onder zijn charmes heen.

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

De topversies van de Audi A8, de BMW 7 Reeks, de Jaguar XJ, de Lexus LS, de Mercedes S-Klasse en de Porsche Panamera liggen voor de hand, al komt de meest concrete bedreiging van een Rolls-Royce Ghost. Wie zijn vierzitters liever wat sportiever heeft, kan terecht bij de Aston Martin Rapide S, de Ferrari FF of de Maserati Quattroporte.

Bentley Flying Spur // AutoWereld ism Lennen Descamps Photography

En het cijfermateriaal?

Motor:  5998 cc, W12 (biturbobenzine), 460/625 kW/pk bij 6000 opm, 800 Nm bij 2000 opm Transmissie: permanente vierwielaandrijving (40/60-split), achttrapsautomaat Koffer: 442 l Prestaties: 322 km/u, 0-100 km/u in 4,8 sec. (testgegevens) Normverbruik (CO2-uitstoot): 14,7 l/100 km (343 g/km) Testverbruik: 19,6  l/100 km Prijs: 197.829 euro (oktober 2013)

In dit artikel : Bentley, Bentley Flying Spur

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas