Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Jaguar XE 3.0 V6 S (2015)

Met de XE richt Jaguar het vizier op de Audi A4, de BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse. Maar schieten de Britten ook met scherp? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Jaguar XE S - 2015

Wat is dit?

De Jaguar XE is het Britse antwoord op de Audi A4, de BMW 3 en de Mercedes C. Een nieuwe poging om de Duitse Drie te bekampen, na de X-Type. Dat was een veredelde Ford Mondeo, zijn opvolger grijpt naar een gloednieuw chassis dat voor driekwart opgetrokken is uit aluminium. Dat garandeert een laag gewicht en een hoge koetswerkrigiditeit, van goudwaarde wil je knalprestaties en een mussendorst combineren met scherpte en comfort.

Omdat Coventry schrik heeft om fouten te maken, spelen ze op veilig. Toch wat het design betreft. De neuspartij is die van een Jaguar, want de spiedende oogopslag en de geopende bek doen aan een roofdier doen denken. Die spanning verdwijnt evenwel zodra je naar de achterzijde wandelt. Het profiel van de XE combineert elegantie met spierkracht en de bolle billen schudden verleidelijk, maar het geheel mist verleidingskracht. Het zou net zo goed een Audi A5 Sportback kunnen zijn.

Wat is er nieuw?

Alles eigenlijk. De XE leunt op een uit aluminium opgetrokken basisstructuur die ook gebruikt zal worden voor de F-Pace en voor de volgende XF-generatie. Naast een beperkt gewicht joeg Jaguar vooral op een zo hoog mogelijke koetswerkrigiditeit, met een waarde die vergelijkbaar is met die van de F-Type als opmerkelijk resultaat. Vooraan staat de Jag op dubbele driehoeken en achteraan komt een nieuwe multilinkophanging postvatten, op onze testwagen geruggesteund door actieve dempers.

Jaguar XE S - 2015

Die worden aangestuurd door vier verschillende rijprogramma’s die ook de motorrespons, de sturing van de automatische versnellingsbak en de kalibratie van de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting manipuleren. Naast Normal en Eco heb je ook een winterstand met zogeheten All Surface Progress Control, een geavanceerde tractiecontrole die bouwt op de off-roadervaring van Land Rover. Torque vectoring komt als standaard, net zoals een flink uit de kluiten gewassen remsysteem.

Wat zit er onder de motorkap?

In de neus van de XE S ligt het door een Twin Vortex-compressor ondersteunde 3 liter-blok uit de F-Type, goed voor piekvermogen van 340 pk. De V6 ontwikkelt een maximumkoppel van 450 Nm en drijft de achterwielen aan via een achttrapsautomaat van ZF-makelij. Je bedient de transmissie via de gekende draaitoets, met bovenop de gewone D-modus ook een sportstand en de mogelijkheid manueel van het ene verzet naar het andere te lepelen via schakelpeddels achter het stuur.

Jaguar XE S - 2015

En dat geeft de XE vleugels. Het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt amper 5,1 seconden en de topsnelheid bedraagt een elektronisch gelimiteerde 250 km/u. Onderweg genieten we vooral van de indrukwekkende hernemingen en de daarbij gespeelde soundtrack. Jaguar belooft een normverbruik van 8,1 liter per 100 kilometer, dat is een CO2-uitstoot van 191 g/km.

Belangrijker is de gloednieuwe 2 liter-dieselkrachtbron van de Ingentum-familie, verkrijgbaar in twee motorspecificaties. De E-Performance houdt het bij 163 pk en pronkt met een CO2-waarde van 99 g/km. De versie met 180 pk heeft een CO2-emissie van 109 g/km. Later komt Jaguar ook met een biturbo van die 2.0 D-krachtbron op de proppen.

Hoe rijdt de Jaguar XE?

Jaguar heeft een sportwagen willen maken, vermomd als brave berline. Tijdens de ontwikkeling stond rijplezier bovenaan het lastenboek, vaak vergezeld door een foto van de BMW 3 Reeks. De lat hoog leggen, is een ding. Er ook over geraken iets gans anders... De Jaguar XE S klauwt in de weg alsof het asfalt een sappige prooi is. Zelfs wanneer we brutaal en vroeg op het gaspedaal gaan staan of wanneer we de neus agressief naar de koord mikken, vinden de Dunlop-banden grip. De elektronica hoeft zelden tussen te komen om het een en ander recht te trekken. Met de basis zit het snor.

Jaguar XE S - 2015

Je zit laag in de cockpit en voelt je snel meester van de situatie. De elektrische stuurinrichting is een van de betere waarmee we tot dusver konden rijden en vormt een uitstekende tandem met de dubbele wishbones-voorophanging.  De XE volgt je bevelen als een Duitse herdershond en communiceert netjes wat hij van die orders vindt.

Ondanks de sportieve onderstelset-up gaat het onderstel nooit stuiteren, de levendige ophanging filtert uitstekend en promoot een dynamische rijstijl.  Mits wat provocatie zet de Jaguar zijn kont graag wat breder, al gedijt de Brit minstens zo goed bij een meer ingetogen en dus efficiëntere manier van voortbewegen. De XE een sportwagen noemen, gaat misschien wat ver. Zelfs al voel je er wat F-Type in.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Het dashboard van de Jaguar XE oogt verzorgd, met een klassieke tellerpartij die rood oplicht wanneer je de Sport-modus activeert, met een dynamische zithouding die geaccentueerd wordt door de hoge middentunnel en met een boordplank die mooi vormgegeven én ergonomisch doordacht blijkt.

Jaguar XE S - 2015

Het nagelnieuwe inControl Touch-infotainment kon niet helemaal overtuigen, en zowel de ruimte op de achterbank als de toegang tot de koffer stellen teleur. Je koopt deze auto om ermee te rijden, niet om als passagier mee te rijden.

Wat moet dat kosten? De Jaguar XE 3.0 V6 S met achttrapsautomaat kost 56.200 euro. De dieselversies zijn gelukkig goedkoper.

Het AutoWereld-oordeel? We vinden het jammer dat de Jaguar XE er wat flets bijloopt, maar kruip achter het stuur en die bedenking verdwijnt als sneeuw voor de zon. Een erg leuke Jaguar en een listige klant voor de BMW 3 Reeks en consorten.

Jaguar XE S - 2015

En het cijfermateriaal? Motor2995 cc, V6 (compressorbenzine), 250 kW/340 pk bij 6500 opm, 450 Nm bij 4500 opm Transmissie: achterwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4672/1850/1416 mm Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 5,1 sec. Normverbruik: 8,1 l/100 km CO2-uitstoot: 191 g/km Prijs: 56.200 euro

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XE

Geschreven door op