Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW 320e PHEV (2021)

De BMW 3 Reeks is er nu ook als plug-inhybride 320e. AutoWereld doet de test.

50.200 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

In de basis is het aandrijfgeheel van plug-inhybride BMW 320e identiek aan dat van de 330e: allebei combineren ze een elektromotor van 83 kW/113 pk met de welbekende 2 liter-turbobenzine. Alleen is die viercilinder in het geval van de 330e de volle 184 pk sterk, terwijl dat voor de 320e nog maar 163 pk is. Daarnaast werd ook in het samenspel van beide motoren nog elektronisch ingegrepen, zodat het gecumuleerde vermogen en koppel in deze BMW 320e slechts 204 pk en 350 Nm bedragen, tegenover 292 pk en 420 Nm voor de 330e. De elektromotor wordt gevoed door dezelfde lithium-ionbatterij van 12 kWh (bruto) en de versnellingsbak van dienst is dezelfde achttrapsautomaat.

Van 0 naar 100 km/u spurten doet de BMW 320e officieel in 7,6 seconden – dat is een kleine 2 seconden minder snel dan de 330e – en de opgegeven topsnelheid bedraagt 225 km/u. Er is ook een Sportmodus, die de stuurbekrachtiging, de gasrespons en de sturing van de automaat beïnvloedt, maar eerlijk gezegd zien we daar het belang niet zozeer van in. Die dynamische setting jaagt de de benzinekrachtbron in de toeren, een plaats waar de vierpitter zich enkel met hoorbare tegenzin begeeft. Bovendien maakt die sportieve kalibratie de BMW 320e nauwelijks sneller.

Net zoals de 330e kan je de BMW 320e bestellen als berline en als Touring. Als vierdeurs verliest hij 105 liter aan laadvolume tegenover de 320i (van 480 naar 375 liter), plaats die ingenomen wordt door de elektrische randapparatuur van de plug-inhybride aandrijflijn. Het accupakket heeft ook een negatieve impact om de massa van deze 3 Reeks, die 1.961 kilogram op de weegschaal zet. Dat maakt de BMW 320e meer dan 250 kilogram zwaarder dan een 320i. De breakversie verliest ook aan kofferruimte: van 500 tot 1.510 liter voor de 3 Reeks Touring naar 410 en 1.420 liter voor de BMW 320e Touring.

BMW 320e

Wat verandert er?

Nu goed, een PHEV zoals de BMW 320e dient andere belangen. De voornaamste bestaansreden van dit soort modellen is de fiscale wetgeving en de 100% aftrekbaarheid voor professionals. Het normverbruik van 1,5 liter per 100 kilometer is dan ook van ondergeschikt belang aan de erg theoretische CO2-uitstoot van 34 gram per kilometer. Tijdens onze testweek noteerden wij een gemiddeld verbruik van 4,7 liter én daarbovenop 7,8 kWh elektriciteit per 100 kilometer, waarbij we de batterij telkens hebben opgeladen wanner dat kon.

Met een lege batterij neemt het verbruik zonder moeite toe tot 8 à 9 l/100 km. En terwijl BMW een elektrisch rijbereik opgeeft van 48 tot 57 kilometer (ook volgens WLTP), was dat bij ons eerder 30 à 35 kilometer. Zoals altijd zal de relevantie van deze PHEV dan ook voornamelijk afhangen van de frequentie waarmee je oplaadt. Het vermogen van de interne lader in deze 320e is beperkt tot 3,7 kW, maar door de vrij bescheiden capaciteit van de batterij blijven de laadtijden beperkt.

De BMW 320e blijft een 3 Reeks, met een getalenteerd onderstel dat het nodige comfort verzoent met rijdynamische scherpte. Maar in vergelijking met een 320i bijf je toch op je honger, want het hogere gewicht en het weinig enthousiaste aandrijfgeheel fnuiken het rijplezier waarop de Beierse constructeur ooit een patent leek te hebben. Dit is een modelversie die het moet hebben van zijn ijzersterke imago en van zijn fiscaal interessante concept.

Conclusie?

De BMW 320e kost 3.000 euro minder dan de 330e, maar blijft een dure jongen. Deze stekkerversie kost minstens 49.405 euro, voor de Touring leg je al 53.350 euro neer. En dan hebben we het over kale basisversies, met wat leuke opties dikt de aankoopprijs snel aan. Dat is een stuk meer dan wat München voor de 258 pk sterke 330i vraagt, die een stuk beter presteert en beduidend beter rijdt. Een 320i of een 320d kosten 10.000 euro minder, als particulier verdien je de meerprijs van een BMW 320e nooit terug. Terwijl je een heleboel offers moet brengen, want naast het verminderde rijplezier moet je ook koffervolume inleveren.

 

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests

Stockwagen BMW

Nieuwe bmw 3-reeks in stock

Tweedehands BMW

Tweedehands bmw 3-reeks

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!