Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 435i CABRIO (2014)

Tegen het begin van de lente lanceert BMW zijn 4 Cabrio, wij probeerden de open 435i al even uit in de Amerikaanse woestijn- en gokstaat Nevada.

BMW 435i CABRIO (2014) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De coupévariant van de populaire 3 Reeks heet sinds kort 4 Reeks, logisch natuurlijk dat voor de cabrio dezelfde strategie wordt gevolgd. Het is vooral marketing, maar daar is op zich ook niet veel mis mee. Concurrent Audi had eerder al het ‘goede’ voorbeeld gegeven, door de meer sexy versies van zijn A4 het cijfer 5 mee te geven.

De nieuwe 3 en 3 Touring zijn er al een tijdje, de 4 Coupé volgde vorig jaar en nu is er dus ook die Cabrio. Nog altijd met een stalen klapdak, daar waar de concurrentie in dit segment voor een stoffen kap kiest. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen en hun voor- en tegenstanders. Al vermoeden we dat het kamp van de eerste tegenwoordig terug groter is dan dat van de tweede. Onze witte testwagen geeft hun een extra argument, de zwarte naden tussen de verschillende dakpanelen verstoren het mooie plaatje immers wel een beetje. In gesloten toestand is de echte coupé in elk geval een pak mooier, zo’n stalen cabriodak heeft dan weer als voordeel dat het voor extra stevigheid en comfort zorgt als je het dicht houdt. Maar dat deden wij in Nevada natuurlijk niet, zelfs al stond er een stevige wind tijdens onze testrit.

BMW M235iBMW_435i_Convertible

Wat is er nieuw?

Heel wat, als je de auto vergelijkt met zijn nog 3 Cabrio hetende voorganger. Het ondanks de complexe dakconstructie ook achteraan heel elegante design houdt natuurlijk geen grote verrassingen in, de auto werd wel 43 mm langer en ook wat ruimer. We hadden het al over het dak, dat laat zich nu in 20 seconden volledig elektrisch en heel stil open- en dichtklappen. Een winst van 3 tellen, de operatie kan voortaan ook al rijdend tot een snelheid van 18 km/u. Een van de nadelen van zo’n dakconcept is dat het bij het open rijden heel wat kofferruimte inpikt. Om dat enigszins te compenseren voorziet BMW een grotere laadopening én vooral een elektrohydraulisch hulpje dat het samengeplooide dak desgewenst eventjes oplicht en aldus de toegang tot de beschikbare 220 liter aanzienlijk vergemakkelijkt. Met het dak dicht, is er een laadruimte van 370 liter.

BMW4-dak


Handig is ook het achter de achterbank voorziene opbergvak voor het (optionele) windnet. Dat laat zich makkelijk installeren en weer samenplooien, je kan het natuurlijk alleen gebruiken als er achterin niemand mee moet. Het helpt wel aanzienlijk tegen de bij hoge(re) snelheden onvermijdelijk opduikende turbulenties, voor open rijden bij lage temperaturen is er de knappe nekverwarming (met drie standen) in de hoofdsteunen van de voorzetels.

BMW M235iBMW_435i_Convertible

Wat zit er onder de motorkap?

Een beetje jammer dat BMW ons in Las Vegas enkel met de 435i wou laten rijden, met dezelfde motor als die in de er evengoed geteste nieuwe 2 Reeks. Of toch niet helemaal. In de 4 Cabrio steekt de versie met ‘slechts’ 306 pk, een vermogen dat in de M235i tot 326 paarden is opgevoerd. De laatste levert vanaf 1.300 opm ook een hoog koppel van 450 Nm, de door twee turbo’s gevoede zescilinder in de 435i houdt het bij 400 Nm tussen 1.200 en 5.000 opm. Wat er nog altijd een geweldige motor van maakt, natuurlijk.

De 4 Cabrio zal bij zijn lancering ook nog beschikbaar zijn als 428i met een 2 liter van 245 pk en als 420d met een 2 liter-diesel van 184 pk, die laatste kan een normverbruik van 4,8 liter per 100 kilometer voorleggen. Alle motoren komen standaard met een manuele zesbak, de knappe achttrapsautomaat (ook als Sport met schakellepels aan het stuurwiel) is een optie. De 428i wordt snel ook met vierwielaandrijving leverbaar, later volgen zeker nog meer motoren.

BMW M235iBMW_435i_Convertible

Hoe prettig is het toeven binnenin?

De wielbasis is 5 mm langer dan in de 3 Cabrio, achterin is er dan ook wat meer beenruimte. Het maakt van de 4 Cabrio nog altijd geen comfortabele vierzitter, maar je kan er echt wel met vier volwassenen mee naar zee. Laat ons zeggen, als je daar niet verder van verwijderd woont als Gent of hoogstens Brussel. Open rijden kan dan natuurlijk ook, maar dan zullen de achterste passagiers allicht wel smeken om niet te snel te gaan. Met het dak dicht, valt de efficiënte isolatie op.

De inrichting en aankleding van het interieur is verder zowat identiek als dat in de 4 Coupé. Het design is inmiddels welbekend, de afwerking zowat kritiekvrij en de luxe desgewenst weelderig. Achter het prettig in de handen liggende stuurwiel is de zitpositie zowat perfect, het is te zeggen vrij laag en met toch nog een goed zicht.

BMW M235iBMW_435i_Convertible

Hoe rijdt de 435i Cabrio?

We konden de auto voorlopig alleen proberen met de achttrapsautomaat, die komt in de plaats van de zeventraps met dubbele koppeling uit de 335i Cabrio. De transmissie helpt het verbruik drukken en zorgt tegelijk voor nog wat betere spurttijden dan met de manuele bak. Maar echt hard kon het tijdens de eerste kennismaking nog niet gaan, een deel van de route liep door een Amerikaans natuurpark met een snelheidsbeperking van 35 mijl of nog geen 60 kilometer per uur en een politieman of parkwachter om de zowat vijf kilometer. De motor is ons natuurlijk al goed bekend, hij toont zich vooral uitermate geschikt voor aangenaam en desgewenst snel cruisen.

Door het zo’n 165 kilo hogere gewicht (in vergelijking met de 435i Coupé) zijn de prestaties wel iets minder, je voelt meteen dat je met een zwaardere auto op weg bent. Hij is dus onvermijdelijk wat minder scherp dan zijn gesloten broertje, maar het comfort scheert wel hoge toppen. Wat voor een cabrioklant ook wel de doorslag zal geven, veronderstellen we. De structuur lijkt bijzonder stevig, volgens BMW is de auto zelfs 80% stijver dan zijn voorganger. Alleen op elkaar snel opeenvolgende oneffenheden merk je nog even dat dit een cabrio en geen coupé of berline is.

BMW4-colleage

Wat moet dat kosten?

Met de manuele zesbak kost de open 435i net geen 58.000 euro, dat is nauwelijks duurder dan de 335i die hem voorafging. Een aangename verrassing zowaar, maar het blijft natuurlijk een pak geld. De 428i heeft een catalogusprijs van 48.750 euro, de 420d kost 46.700 euro.

BMW M235iBMW_435i_Convertible

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De 4 Cabrio is geen sportwagen, wel een desgewenst heel snelle en comfortabele cabrio. Wie toch het eerste wil, zal op de open M4 moeten wachten. Wie met het tweede kan leven, zal in de goedkopere 428i ook al prima aan zijn trekken komen.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

De Volvo C70 wordt niet meer gemaakt, de Saab 9-3 zijn we al bijna vergeten, de Lancia Flavia is zo goed als dood en de wel nog leverbare Infiniti G37 Cabrio wordt in Europa straal genegeerd, qua concurrentie is er dus alleen nog de Audi A5 en de Mercedes E Cabriolet. Al kan je een Opel Cascada en Volkswagen Eos natuurlijk als goedkopere alternatieven zien.

Motor: 2979 cc, L6 (turbobenzine), 225 kW/306 pk bij 5800-6000 opm, 400 Nm bij 1200-5000 opm Transmissie: achterwielaandrijving, achttrapsautomaat (testwagen) Afmetingen (l/b/h): 4638/1825/1384 Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 5,5 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 7,5 l/100 km (176 g/km) Prijs: 57.950 euro (= prijs met manuele versnellingsbak)

 

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12