Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontvang gratis een Audi Quattro met uw abonnement op Autowereld, formule v.a. 48 euro

Ontvang gratis een Audi Quattro met uw abonnement op Autowereld, formule v.a. 48 euro

Lees meer

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M4 CABRIO (2014)

BMW brengt zijn geweldige M4 ook weer als cabrio. Een traditie van het huis, maar eentje die wel nog altijd vragen doet rijzen.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

BMWM4CABRIORIJDEND1


Wat is dit?

Het blijft een 'gek' verhaal. BMW getroost zich enorme inspanningen om van de M3 en nu ook M4 (dat is de coupé) razend efficiënte en zelfs zowat circuitvaardige sportberlines te maken, om er dan nadien ook weer snel even het dak af te halen en er tegelijk ook wat kilo's aan toe te voegen. Er is geen ‘betere’ manier om de voor een optimaal rijgedrag vereiste stevigheid weer teniet te doen, zou je toch denken. Terwijl een hoger gewicht ook de prestaties fnuikt. Maar zo simpel laten de zaken zich in dit geval (en gelukkig maar) niet uitleggen.

BMW haalt dezelfde stunt al uit vanaf de eerste generatie van zijn (toen nog ‘gewoon’) M3 uit de jaren '80. Daarin gesteund door de commerciële resultaten, vooral in enkele grote en rijke Amerikaanse staten zien ze echt wel liever een cabrio- dan een coupévariant van de auto op hun oprit staan. Vandaar al liefst 60.000 verkochte exemplaren van de drie vorige open M3's. En wat de markt vraagt, dat krijgt de markt. Maar we zijn BMW hier wel een beetje oneer aan het aandoen, want de Duitsers hebben altijd, en voor het huidige model zelfs nog meer dan voordien, net heel strikt toegekeken op een minimum verlies aan efficiëntie. Zo heeft ook deze open M4 terug een stalen vouwdak in plaats van een stoffen kap. Dat scheelt alvast een flink stuk inzake stevigheid. Er werden nog heel wat meer verstevigingen aangebracht en zelfs het onderstel en de stuurinrichting ondergingen enkele aanpassingen.

BMWM4CABRIORIJDEND3


Wat zit er onder de motorkap?

Die ingrepen zorgden onvermijdelijk voor extra kilo's, maar daar weet de motor zich nog altijd heel goed raad mee. Geen V8 meer zoals in de vorige M3, wel terug een zes-in-lijn met twee turbo's, een vermogen van 431 pk en vooral ook een geweldig koppel van 550 Nm tussen 1.850 en 5.500 opm. Tussen die motor en de achtertrein zit een manuele zesbak of een optionele en bij de meeste klanten ook favoriete gerobotiseerde zevenbak met schakellepels aan het stuur. Met die laatste krijg je ook nog twee tienden van een seconde (in welgeteld 4,4 tellen) sneller de 100 km/u op het dashboard, terwijl het verbruik iets gunstiger uitvalt. Maar voor dat laatste doe je het in dit soort auto natuurlijk niet.

BMWM4CABRIODAKOPEN


Hoe prettig is het binnenin toeven?

'Binnenin' is natuurlijk relatief, als je het over een cabrio hebt. Daar rij je immers bij voorkeur open mee. Leuk aan deze BMW is dat je dat zowat hele jaar door kan doen, ook al blijft het ongetwijfeld een raar zicht als je het bij vriestemperaturen nog zou proberen. De verwarming doet zijn werk uitstekend en vanuit de hoofdsteunen van de sportzetels voorin wordt zelfs warme lucht (met dank aan Mercedes voor het idee) in je nek geblazen. Knap is, als je de best wel ruime achterbank niet gebruikt voor passagiers, ook het makkelijk opplooibare én (achter de rugleuning) op te bergen windscherm, je krijgt het van BMW zelfs zonder meerprijs mee.

BMWM4CABRIOINTERIEUR


Het dashboard is dat van de 3 en 4 Reeks, met in deze M-variant natuurlijk de nodige sportieve accenten. De meeste klanten kleden hun auto ook nog eens verder aan met een hoop lekkers (speciale kleuren, exclusievere ledersoorten...) uit het Individual-aanbod van het merk. We geven ook nog mee dat het stalen dak open (en dicht) gaat in zo'n 20 seconden. Dat kan al rijdend, zij het slechts tot een snelheid van 18 km/u. Met open dak blijft er maar 220 liter bagageruimte over, leuk is wel dat het complexe mechanisme in dit geval niet voor een lomp(er) achterwerk zorgde.

BMWM4CABRIOWIND


Hoe rijdt de M4 Cabrio?

Zet een open en een gesloten M4 naast elkaar op een circuit en je voelt zeker het verschil in kilo's en op de limiet ook koetswerkstijfheid. Maar op ons Duits en Oostenrijks testparcours, met een mix van auto- (af en toe zonder snelheidsbeperkingen) en leuke bergwegen, merk je daar nauwelijks iets van. Je wordt er wel haast geil van het gemak waarmee de auto richting zijn (begrensde) top van 250 km/u raast. Een oefening die we meerdere malen mogen herhalen, want we worden af toe 'gehinderd' door een Polo of Fiesta die ook even het linkervak wil gebruiken. Of door een bocht waar we toch niet echt plankgas door durven.

Zelfs aan die hoge snelheid overstemt de geweldige motorklank wind- en andere rijgeluiden, maar bij het open rijden aan een dergelijk tempo ben je wel liever chauffeur dan passagier. Als die eerste maximale efficiëntie en het erbij horende plezier wil, moet hij voor het Sport Plus-rijprogramma kiezen. Alle variabele paramaters worden dan aangepast met het oog op een zo strak mogelijk weggedrag, alleen in dat soort extreme omstandigheden - en op een slecht of toch oneffen wegdek - weet je dat je met een cabrio rondtoert. De andere standen zijn Comfort en Sport (zonder Plus). In de eerste is het stuurgevoel net iets te 'licht', de tweede lijkt ons dan ook het beste compromis.

BMWM4CABRIOCOLLAGE


Wat moet dat kosten?

Zo'n M4 Cabrio kost minimum 85.050 euro, wat hem maar liefst 6.200 euro duurder maakt dan de coupé. De automaat kost nog eens een flinke 4.000 euro meer, dankzij de wat lagere CO2-uitstoot 'bespaar' je in Vlaanderen dan wel een dikke 500 euro aan inschrijvingstaks.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Wil je een M4 echt gebruiken waarvoor hij gemaakt is, dan moet je voor de coupé of de (M3-)berline gaan. Als je een snelle, efficiënte én heel plezante cabrio wil, kan zo'n BMW helemaal je ding zijn. Al schenkt een aanzienlijk minder dure open 435i dan misschien ook wel al ruim voldoening.

BMWM4CABRIORIJDEND4

Wat zijn de concurrenten? 

Als je dat heel breed ziet, kun je zelfs een open Jaguar F-Type en een Porsche 911 als concurenten beschouwen. Qua sensaties mag je ze zeker naast elkaar zetten, de BMW lijkt dan plots al wat minder duur. Hij biedt ook nog het voordeel van de zelfs voor wat grotere passagiers nog bruikbare achterbank, die moet je dan maar eens met deze van de Audi RS 5 Cabrio vergelijken. Nog een beetje krachtiger, maar ook nog een beetje duurder.

Motor: 2979 cc, L6 (turbobenzine), 317/431 kW/pk bij 5500-7300 opm, 550 Nm bij 1850-5500 opm Transmissie: achterwielaandrijving, manuele zesbak Afmetingen (l/b/h): 4671/1870/1386 mm Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,6 sec. Normverbruik: 9,1l/100 km CO2-uitstoot: 213 g/km Prijs: 85.050 euro

 

 

 

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

De concurrenten