Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Markt / THROWBACK: BMW 8 Reeks (1990-1999)

Wie het heden wil begrijpen, moet het verleden kennen. Dus duikelen we in deze rubriek wat rijdende legendes op uit de archieven. Zoals BMW's nineties icoon, de 8 Reeks.

Overzicht :

Ok, eerst even de position switch. Anders dan de huidige 8 Reeks, was zijn voorganger eertijds immers niet de opvolger van de 6 reeks. De E31 stond een hele trap hoger dan de 635 CSI en co, met dus meer vermogen en dito luxe.

Geen lijnmotoren ook, de 840 deed het met een V8, de 850 draaide op een V12. Cilinders die aardig wat benzine verzetten, wat verklaart waarom de 8 Reeks nooit een gigantisch succes is geworden in die crisisgevoelige jaren ’90.

Een relatief beperkt aanbod dus dat uiteraard weegt op de prijs. En dan zijn er uiteraard nog de technische besoignes. De nutselektronica stond dan wel in zijn kinderschoenen, het weerhield BMW er niet van zijn 8 Reeks ermee te overladen. Of anders gesteld: een ‘projectje’ zou in deze wel eens heel snel kunnen ontaarden in een megalomane expeditie.

Checkpoints?

Goed nieuws! Roest is niet direct iets waar je van wakker moet liggen. Op wat hoekjes en kantjes na (vooral op en rond het schuifdak) is deze BMW vrij goed gewapend tegen de natuurelementen.

Ook mechanisch zit het met de basis wel snor, tenminste, als de respectievelijke V8 en V12 goed zijn onderhouden. Check daarom het expansievat onder de radiatorvuldop. Bij een terugroepactie zou dat vervangen moeten zijn door een zwart exemplaar. Ziet het toch nog geel, dan heeft je 8 waarschijnlijk een acuut gebrek gekend aan TLC.

Volgende stop is het interieur en de luxe aldaar. Falende functies hoeven geen breekpunt te zijn, alle onderdelen van de E31 zijn nog courant te krijgen, maar die wisselstukken willen al eens prijzig zijn. Zeker als je ervoor langs moet bij een officiële concessie.

Quanto costa?

Laat je dus niet vangen door de bodemprijzen op het net, op 10.000 euro hoor je sowieso te rekenen, hetzij in aankoop, hetzij door herstellingen. Een (betalende) analyse door een BMW-specialist verdient zich in principe dan ook moeiteloos terug.

De motorkeuze dan. Van hetgeen we hebben opgepikt, is de 4,4 liter-V8 (opgepast, die kwam pas midden 1995 de 4 liter vervangen) de meest betrouwbare. Maar gezien vooral de V12 populair bleek, is die 840 niet meteen de makkelijkste om vinden.

Toch een twaalfpitter? Dan is de 850 CSi degene die je hebben moet. Louter omwille van de pk’s, overigens.

Alternatieven?

Het meest voor de hand liggend is natuurlijk de Mercedes CL, al is dat dan vooral een optie voor zij die het begrepen op nog meer comfort. Fans van de rijdynamiek doen er goed aan ook eens de zoekertjes van de Porsche 928 erop na te slaan, terwijl een Jaguar XJS daar wat tussenin zit.

 

Dit artikel verscheen ook in AutoWereld 387

Journalist AutoGids/AutoWereld

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken