Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW 840i Gran Coupe (2019)

De BMW 8 komt nu ook in berlinevorm. AutoWereld doet de test met de 840i Gran Coupé.

94.600 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De berlineversie van de 8 Reeks, een vierdeurs dus en als dusdanig een sportievere variant van de 7 Reeks. Of de opvolger van de 6 Gran Coupe, zo je wil.

Die Gran Coupé was de bestverkochte variant van de 6-familie, BMW begroot dat dat ook bij de 8 Reeks het geval gaat zijn.

Wat verandert er?

De wielbasis is met liefst 20 centimeter verlengd, waardoor de auto in totaal 23 centimeter langer geworden is. Om plaats te maken voor 2 of 3 passagiers achteraan is ook het dak verhoogd, met 6 centimeter, en werden de billen 3 centimeter breder. Een serieuze verbouwing, waarmee hij qua formaat in de regionen van de 6 GT en de 7 Reeks belandt.

Het gamma is hetzelfde als dat van de coupé en cabrio, met dus ook deze 3 liter-zes-in-lijn, de enige die je zonder vierwielaandrijving kan krijgen. Daarnaast zijn er twee V8'en (850i en M8), plus een 3 liter-diesel (840d).

Met 340 pk en 500 Nm en een gefocust rijgevoel stond die 840i ons ten zeerste aan. Het zwaartepunt is laag, meer nog wanneer je voor het dak in frp gaat, en een actief differentieel is standaard, waardoor deze berline met veel beweeglijkheid door het landschap snijdt. Een puurdere en prettigere rijervaring dan in sommige overkrachtige en overcomplexe zustermodellen. Achterwielsturing en actieve rolstangen zijn weliswaar beschikbaar als optie, maar lijken ons overbodig.

De cockpit is dezelfde als die van de coupé en cabrio - piekfijn aangekleed - en achterin heb je nu meer dan voldoende zitruimte. De achterbank is wel behoorlijk gesculpteerd, waardoor het middelste zitje niet geschikt is voor lange reizen.

Conclusie?

Met deze Gran Coupe bewandelt BMW geen nieuw pad, qua afmetingen zit hij immers in de regionen van de 6 GT en de 7, maar zijn accent is wel duidelijk sportiever, zowel in daden als qua uiterlijk. Fijn om te zien dat ze in München de goeie ouwe sportberline met achterwielaandrijving en zes-in-lijn - toch het autotype dat hen groot maakte - nog niet vergeten zijn.

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 8 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld