Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW i3 (2013) - Prototypetest

Elektrisch rijden is de toekomst en daar kunnen ze dus ook in München niet onderuit. Al is het maar de vraag of de i3 in de nieuwe wereld die vermaarde BMW-stempel even hard door zal kunnen drukken? En, was het nog Freude am Fahren met die i3?

BMW i3 (2013) - Prototypetest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Eigenlijk wel. Het is en blijft een BMW, met een uitgesproken dynamisch karakter, iets wat ze in München dan ook hebben willen vrijwaren door te bouwen op de zogenaamde LifeDrive-architectuur.

Het rijgedeelte (Drive) omvat centraal de 96 zorgvuldig omkapselde, door Samsung geleverde lithium ion cellen, die samen goed zijn voor 230 kilogram en 22 kWh. Een structuur met laag zwaartepunt die vervat zit in een aluminium omkisting en zich ondersteund ziet door MacPhersons voor- en een multilink achteraan.

Tussen die achterste veerpoten zit dan de synchrone elektromotor. Boven de aangedreven achterwielen, wat de nodige elektrische en mechanische leidingen tot een minimum beperkt, terwijl het ook zorgt voor een gunstige 50/50-gewichtsverdeling.

bmw_i3_predrive_14

Daar net naast is plaats gelaten voor de optionele range extender. Want wie dat wil, kan zijn rijbereik verdubbelen (tot een dikke 300 kilometer) door een 34 pk sterke 650 cc-tweecilinder mee aan boord te nemen als instant generator. Die krijgt zijn benzine uit een 9 liter slikkend tankje dat eveneens onder de koffervloer zit ingebouwd. Een molentje waar BMW overigens niet ver voor heeft moeten zoeken: dat blok zit vandaag al in menig motorframe van het merk.

De Life-module is dan weer een monocoque uit CFRP. Of met koolstofvezel versterkt plastic zo je wil. De op de Drive-onderbouw te vijzen ruggengraat van deze i3 weegt droog aan de haak zo’n 50% minder dan eenzelfde structuur uit staal terwijl het eveneens een pak stijver én veiliger zou moeten zijn. Daarmee is de i3 trouwens meteen de eerste in massaproductie gebouwde CFRP-auto, exoten als de McLaren MP4 of Lexus LFA buiten beschouwing gelaten.

Profile_BMW_i3 (1)

Achterwielaandrijving, laag zwaartepunt. Nu nog de nodige pk's en we kunnen los gehen!

Je hebt 170 paarden en 250 Nm ter beschikking, vermogen dat bij de minste aai van het gaspedaal klaar staat. Dit karretje heeft dus wel wat in zijn mars (zoals een 0 tot 100 km/u in 7,2 seconden bijvoorbeeld of een herneming van 80 naar 120 km/u in 5,4 tellen), mogelijkheden waar we het einde nog niet van hebben gezien. De i3’s waar wij net mee hebben rondgezoemd zijn vergevorderde prototypes, prepoductiemodellen waarvan, nu ja, de puntjes nog op de i moeten worden gezet.

Zonder dat daarom de ecologische missie wordt vergeten. Daarvoor zorgt de monopedaalcontrole wel. In essentie komt het erop neer dat de i3 enkel te mennen valt met het gaspedaal. Laat je bij hogere snelheden het gas los, dan switcht de elektromotor naar een ‘coasting’-functie (waarbij er wordt getracht de vaart er zoveel mogelijk in te houden).

Doe je diezelfde beweging bij stadssnelheden, dan gaat je i3 in de ankers. Inclusief waarschuwende remlichten. Zodoende zou je perfect mee moeten kunnen stromen met het verkeer zonder ook maar één keer je rem aan te raken. In dezelfde moeite kan je dan de gerecupereerde energie voeden aan je lithium ions, wat op zijn beurt het rijbereik, dat rond de 150 kilometer ligt, dan weer met zoveel als 20% aan zou moeten dikken.

bmw_i3_predrive_19

Klinkt veelbelovend. Maar de vraag blijft wel: heeft BMW de bakens herlegd?

Misschien dat onze verwachtingen te hoog gespannen waren, dat kan. Hoe het ook zij, de i3 wist ze niet volledig in te lossen. Uiteraard staan we vol bewondering voor zijn LifeDrive-architectuur. Sturen doet het ding, met zijn lage zwaartepunt en perfecte gewichtsverdeling, ook meer dan behoorlijk. Het deels gecamoufleerde interieur leek op het eerste zicht zijn premiumstatus waar te zullen maken, terwijl de suicide doors voldoende plek lieten om door te schuiven naar de verrassend ruime achterbank.

Alleen vragen we ons af waarom de i3, na zoveel onderzoek en ontwikkeling, in de praktijk niet veel verder raakt dan pakweg de Renault Zoé of Nissan Leaf? Twee concurrenten die het met minder hightech moeten stellen, maar je op de keper beschouwd zowat even ver af kunnen zetten. Goed, ze doen dat minder snel, maar is dat een argument dat überhaupt meespeelt bij elektroschuimers die zelden of nooit de voorstad zullen verlaten?

Bovendien kosten die toch ook wel wat minder. Voor de i30 zal minstens 35.500 euro moeten worden betaald, plus allicht ook nog wat extra centen voor quasi onmisbare opties als navigatie. Ian Robertson, BMW’s verkoopsdirecteur, was daar tijdens onze eerste kennismaking ook duidelijk over: ‘Er staat een 3 achter de i, dus weet je aan welke Reeks we hem prijsmatig spiegelen.’ Het is dan ook maar de vraag of het blitse karretje genoeg zal hebben aan zijn technologische innovaties en zijn sterke merknaam om echt het verschil te kunnen maken.

Motor: synchrone elektromotor, 96 lithium ion-cellen (22 kWh), 125 kW/170 pk, 250 Nm Transmissie: achterwielaandrijving, directe verbinding Prestaties: 150 km/u, 0-100 km/u in 7,2 sec. Normverbruik: 12 kWh/100 km CO2-uitstoot: 0 g/km Prijs: 35.500

In dit artikel : BMW, BMW i3

Geschreven door op