Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW M440i xDrive (2021)

Geschreven door Steven Appelmans op

Als we BMW mogen geloven, zou je de nieuwe 4 Gran Coupé nu niet meer mogen/kunnen verwarren met de 3 Reeks. Omdat, dixit den Duits, hij een er een pak dynamischer op werd. Of dat effectief zo is? AutoWereld deed de test met de meest capabele 4 Gran Coupé van het moment, de M440i xDrive.

46.400 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

De 4-Reeks en zijn afgeleides brengen wel wat geld in het laatje. Reden genoeg dus voor BMW om een vervolg te breien aan de allereerste generatie. Zeker als Gran Coupé, aangezien die sportieve vijfdeurs goed was voor 50 procent van de omzet. Een afgeleide waar BMW nu wel wat meer registers voor heeft opengetrokken. Het wil namelijk niet meer in de val trappen waar de vorige Gran Coupé in bleef steken, namelijk dat het een wat sportiever gelijnde 3 Reeks was.

Dat risico omzeilden de Duitsers door – net zoals dat het geval is voor de 4 Reeks Coupé en Cabrio – een specifieke setup toe te kennen aan het CLAR-platform. Een onderstel dat, voor alle duidelijkheid, wel nog gedeeld wordt met de 3 Reeks. Die modulaire onderbouw komt echter met heel wat speling, waardoor München verschillende afstellingen heeft voor stuur, schokdempers, veren en differentieel (als dat werd bijbesteld) naargelang van de motor (met vier dan wel zes cilinders) en de aandrijving (achter- of vierwielaandrijving). Een deel van het geheim zit hem ook in het chassis, waar een mix van verschillende materialen het gewicht helpt drukken en tegelijk de rigiditeit vergroot.

Specifiek voor de Gran Coupé betekent dit dat de balans beduidend meer overhelt richting dynamiek dan het geval is bij de afstelling van de 3 Reeks berline en Touring, maar dat de MacPhersons vooraan en de meerarmige as achteraan tegelijk comfortabeler dempen dan in de 4-Reeks Coupé. ‘Langeafstandssportiviteit’ noemen de Duitsers dat dan.

Daar zit dan ook de grootste meerwaarde van de nieuwe 4 Gran Coupé: dat hij, ondanks zijn praktischere inborst, nog altijd het nodige rijplezier weet te bieden. Want de grotere inzetbaarheid is uiteraard de hoofdreden waarom het gros van het potentieel overstag gaat voor deze vijfdeurs.

Met zijn 4,78 meter in de lengte, 1,85 meter in de breedte en 1,44 meter in de hoogte is de Gran Coupé 14,3 centimeter langer, 2,7 centimeter bredere en 5,3 centimeter hoger dan zijn voorganger. Hij staat ook breder op zijn poten – respectievelijk 5 centimeter voor- en 2,9 centimeter achteraan – waardoor hij niet alleen stoerder oogt, maar wat ineens deels verklaart waarom hij zoveel sportiever ‘spoort’ dan de vorige Gran Coupé.

Ook de wielbasis groeide, met 4,6 centimeter om precies te zijn. Bijkomende ruimte die volledig ten goede komt aan de passagiers achterin. Het is te zeggen, hun benen. Door de duikende dakstijl is er nog altijd geen overschot voor hun hoofd, waardoor iedereen groter dan 1,80 meter of onderuit zal moeten zakken of zal dienen te verhuizen naar een plek voorin.

Qua koffervolume komt de Gran Coupé voortaan met 370 liter achter de achterbank, wat zo’n 39 liter meer is dan voorheen. Jammer genoeg geldt hier dezelfde opmerking, te weten dat de stijl aflopende klep – door de bijhorende stapelmoeilijkheden – de extra stouwplek eigenlijk tenietdoet.

Rijgedrag

Vooraleer we specifiek het kunnen van de M440i belichten, eerst nog even deze dienstmededeling. We hebben namelijk ook gereden met een 420i met standaard schokdempers (die slagafhankelijk zijn en dus meer dan wel minder dempen naargelang de mate waarin ze ingedrukt worden). Een ervaring die leidt tot een wel zeer belangrijke bemerking. Namelijk dat je de M Sport-ophanging moet mijden als de pest, tenzij je ze combineert met de adaptieve dempers. 

Hoe die zekerheid dan zo stellig is? Wel, de 420i hotste nogal wat af op korte oneffenheden, terwijl de M440i voorzag in een uitgekiend evenwicht. Zelfs in de Sport-afstelling van de Driving Experience Control. Wat, gezien de stevige 19-duimers (245/40) van de M440i én ook zijn M Sport-onderstel, bijzonder keurig is. Allemaal dus op conto van de gestuurde stoters die standaard meekomen als je deze M Performance bestelt.

Dat geldt evenzeer voor die fenomenale 3 liter-zes-in-lijn. Een dijk van een turbobenzine die nog niets heeft verloren van zijn grinta en grol. We zouden liegen, vrijuit blaffen mag anno 2021 niet meer, ook niet als je een M in je titel draagt. Al heeft BMW dat (deels) opgelost door – naast de M Sport-uitlaat – ook wat geronk uit de luidsprekers te laten kletsen.

De Duitsers schaafden trouwens ook lichtjes aan het blok zelf in een poging zowel performantie als efficiëntie te verbeteren. Wat het eerste betreft: met 374 pk en 500 Nm is de zespitter er een goeie 50 pk én Nm op vooruitgegaan. De 0 tot 100 km/u is dan ook gelopen in 4,7 seconden. Stevig gerief dus dat deze 4 Gran Coupé bijgehouden krijgt.

Zijn dorst dan. De M440i komt als milde hybride, wat zoveel behelst als een 48-voltbatterij die net genoeg vermogen levert om het takenpakket van de versterkte starter-generator wat te kunnen uitbreiden. Verwacht evenwel geen wonderen: veel meer dan een paar tienden krijgt de elektrische bijstand er niet afgepitst. Als je al kaarsen brandt, doe het dan opdat je het WLTP-gemiddelde van 8 liter per 100 km mag halen. Dat op zich zou al een serieuze verwezenlijking zijn.

Niet dat het er eigenlijk feitelijk veel toe doet, we gaan ervan uit dat je wel weet dat een M440i niet de meest zuinige is van de familie. Dat we het toch vermelden, heeft vandoen met de algemene insteek. Langeafstandssportiviteit, remember

Verdict

BMW stuurde zijn 4 Gran Coupé verder weg van de 3 Reeks, waardoor de vijfdeurs nu wél als gamma-aanvulling kan worden gezien. De M440i xDrive rijdt dan ook beduidend sportiever dan zijn 3-evenknie, waardoor functionele verplaatsingen ineens een nog plezantere ondertoon krijgen.

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens BMW

Nieuwe bmw in stock

Tweedehands BMW

Tweedehands bmw

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!