Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW iX3 sDrive (2020)

Het gamma van BMW is een volledig elektrische SUV rijker. AutoWereld doet de test met de iX3.

69.950 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Zeven jaar na de introductie van de i3 lanceert München opnieuw een 100% elektrische auto. De BMW iX3 is geen specifiek EV-model meer, maar een elektrische variant van de populaire SUV die je ook kan bestellen als benzine, diesel en plug-inhybride. En als snelle X3 M Competition.

Wat moet je onthouden van de elektrische BMW iX3?

  • De iX3 is de vrucht van een samenwerking met het Chinese Brilliance
  • Batterijcapaciteit van 80 kWh
  • WLTP-rijbereik van 460 kilometer
  • Elektromodule is 286 pk en 600 Nm sterk
  • Enkel als achterwielaangedreven sDrive

De concurrentie:

De Audi E-Tron, de Mercedes EQC en de Jaguar I-Pace. Al vreest BMW vooral de Tesla Model Y. En binnenkort komt ook de volledig elektrische Porsche Macan zich met de EV-debatten moeien.

Testomstandigheden:

We vertrokken bij de Belgische BMW-invoerder in Bornem en stuurden de elektrische iX3 over een gevarieerd parcours waarbij we zowel de stad, het achterland als de snelweg aandeden.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Mineralweiss
  • Uitvoering: Impressive (standaard: Inspiring)
  • Belangrijkse opties: 20-duimsvelgen (standaard: 19-duimers)

Test BMW iX3 - AutoWereld 2020

Is de elektrische BMW iX3 eigenlijk een Chinese Brilliance?

De iX3 is inderdaad het resultaat van een joint-venture tussen BMW en Brilliance. De Chinese constructeur neemt de productie voor zijn rekening: de iX3 is een BMW die vanuit Azië naar Amerika en Europa wordt geëxporteerd. Wie bij dat statement zijn maag al voelt keren, kunnen we meteen geruststellen: de ontwikkeling van de iX3 gebeurt nog steeds in Duitsland. Sterker nog, BMW is fier op het feit dat ze de ontwikkeling van batterijen en andere EV-componenten helemaal in huis houden, om de ecologische en maatschappelijke voetafdruk van de productieketen te kunnen bewaken. 

Dat de ontwikkelingsingenieurs van BMW niet hebben stilgezeten sinds de i3, merk je vooral aan het elektrische aandrijfgeheel. Om te beginnen zitten de elektromotor, de sturing en de enkelvoudige reductiebak voortaan in dezelfde behuizing om plaats en gewicht te besparen. Dat pakket wordt achteraan op een specifiek subframe gemonteerd, terwijl de lithium-ion accu’s netjes in de vloer zitten. De aandrijving gaat dan ook in de beste BMW-traditie naar de achterwielen.

Geen vierwielaandrijving dus, maar wel extra tractie dankzij een nieuw type elektromotor dat zijn permanente magneten inruilt voor een externe bekrachtiging die een fijnere vermogensafgifte toelaat. Combineer dat met de ARB-functie (die we al van de 1 Reeks kennen) om de tractiecontrole niet op de remmen, maar direct op de motor te laten werken en je krijgt een elektrische SUV die ondanks tweewielaandrijving niet vies zou mogen zijn van van gravel of sneeuw. Al hebben we dat (nog) niet kunnen testen.

Hoe zit het met het Freude am Fahren?

Aan punch alvast geen gebrek, want de elektromotor van de iX3 beschikt een vermogen van 286 pk en over een maximumkoppel van 600 Nm. De elektrische SUV sprint in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een elektronisch beperkte topsnelheid van 180 km/u. Belangrijker is evenwel dat de iX3 een voldoende krachtige en bovenal aangename vermogensafgifte heeft, die perfect te moduleren valt.

In omgekeerde richting maakt de remenergierecuperatie het zogenaamde one-pedal-driving mogelijk, met drie instelbare modi. De software doet daar nog een schepje bovenop door data van de navigatie en de rijhulpsystemen te betrekken om extra recuperatie te bieden als je op een flessenhals afstevent. Op de snelweg laat de automatische remfunctie dan weer na, om beter te kunnen zeilen. Maar zo clever als de EQ-software van Mercedes, die ook tegendruk in het acceleratiepedaal geeft als je de limieten overschrijdt of te kort op je voorligger rijdt, is het BMW-programma nog niet.

Wel zeker is dat de iX3 een van de aangenaamste BMW’s is die we het afgelopen jaar getest hebben. Ondanks de aanwezigheid van flinke 20-duimsvelgen is de filtering van een kwaliteit die naar luchtvering neigt. De stuurrespons is al even patent, dankzij een –naar BMW-normen– fijne naaf en een reactieve voortrein. En de remmen? Die zijn ons de hele test niet negatief opgevallen, wat voor de meeste EV’s al een hele prestatie is. Maar misschien nog frappanter is dat onze testwagen geprogrammeerd was om in de Eco Pro-modus te starten; een setting die we in reguliere BMW’s nooit bezigen wegens te plat, maar die deze EV als gegoten zit met een zachte aanzet en doorstastende prestaties als het rechterpedaal tegen de plank gaat.

Test BMW iX3 - AutoWereld 2020

Over die Eco Pro-modus gesproken, hoe ver geraakt de iX3 op een lading?

De BMW iX3 beschikt over een accupakket van 80 kWh en belooft een rijbereik van 460 kilometer. Maar bij de aanvang van de testrit dwong de boordcomputer meteen om onze verwachtingen wat bij te stellen: want de nochtans 100% opgeladen batterij zou de elektrische SUV niet verder dan 360 kilometer brengen. En ook dat bleek optimistisch. Toegegeven, de temperatuur schommelde rond het vriespunt, wat bij elke EV voor een gereduceerd bereik zorgt. Maar zelfs met een voorzichtige rijstijl wisten we maar 286 km uit de accu’s te puren.

De BMW iX3 opladen kan gelukkig met een snelheid van maximaal 150 kW, wat op 10 minuten tijd weer 100 km rijbereik geeft. Van 0 tot 80% batterijstatus sta je aan dezelfde snellader 34 minuten, terwijl thuisladen aan een driefasige wallbox 7,5 uur in beslag neemt – op voorwaarde dat er 11 kW door je huisleiding vloeit. Aan een klassiek stopcontact duurt een volledige laadbeurt 40 uur.

Wat is de impact van de batterijen op het koffervolume?

Afgezien van het opladen is de iX3 even praktisch als gelijk welke andere X3. Omdat de accu’s in de vloer zitten en de aandrijving op de achteras, verliest de crossover nergens ruimte; niet vanbinnen en zelfs niet in de koffer. De styling is natuurlijk wel specifiek, met aerodynamische velgen (die 5% minder wervelingen produceren en daardoor 10 km extra rijbereik genereren) en blauwe i-accenten. Vanbinnen is de elektrische BMW X3 eerder behoudsgezind, vermits er op een paar displays na geen verschillen op te tekenen vallen met de reguliere versie.

De moderne klokkenwinkel van de Live Cockpit past de iX3 wel beter dan andere BMW’s, omdat het sfeertje sowieso techno is. Verder is gewoon BMW-business as usual, wat de overstap naar de EV-versie des te makkelijker zou moeten maken.

Test BMW iX3 - AutoWereld 2020

De AutoWereld-conclusie?

De gewaagde BMW i3 was zijn tijd te ver vooruit, waardoor de verwachtingen nooit ingelost geraakten. Met de iX3 speelt München liever op veilig. Bedenk daarbij dat deze EV eigenlijk nog maar een intro vormt naar het serieuzere werk en je kan niet anders dan concluderen dat de elektrische doorstart van BMW geslaagd is. De iX3 voelt gewoon matuur aan, met een geslaagde balans tussen comfort en rijdynamiek.

Het enige aspect waar iets op aan te merken valt, is het rijbereik. Gebruik de iX3 als een BMW en je mag blij zijn als je pas na 300 kilometer aan de stekker moet. Of een X-model van bijna 70.000 euro het zonder vierwielaandrijving kan rooien, is voer voor discussie. Voor de een is dat allicht een compromis te ver, voor de ander net een kenmerk van een echte BMW.

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW X3 , BMW Ix3