Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / BMW X1 xDRIVE 28i A : Nieuwe tijden

Geschreven door Hans Dierckx op

Eén minuut stilte graag, want BMW dumpt zijn atmosferische zes-in-lijn. Een gloednieuwe vierpitter met turbo neemt over en de X1 krijgt de primeur.

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00 /20

Overzicht :

In de feiten is dat vooral goed nieuws. Als we vergelijken met de X1 28i zoals die tot voor kort te koop was, is dit een stap vooruit. Het normverbruik, en we vergelijken dan de versies met automaat, zakt van 9,4 naar 7,9 liter per 100 kilometer. Of in CO2-taal, van 219 naar 183 gram per kilometer. Het spurtje van 0 naar 100 km/u is drie tienden sneller geklaard en bovendien is deze nieuwe drukgevoede viercilinder 18 kilo lichter dan de atmosferische zespitter die hij vervangt. Hij heeft 13 pk minder, maar wel 40 extra newtonmeters, die bovendien al zeer vroeg beschikbaar zijn, vanaf 1.250 opm. En ook dat piekvermogen zit lager in de toeren. Het klassieke downsizingverhaal, met andere woorden: een kleinere longinhoud staat op de testbank immers garant voor minder uitstoot. En met de Europese normen die in 2014 van kracht worden, is elke gewonnen gram CO2 pure geldwinst. Om maar te zwijgen van de gunstigere fi scale gevolgen voor de kopers. Alleen dit: iedereen met het autohart op de juiste plaats is fan van BMW’s atmosferische 3 liter-zes-in-lijn, voor het geluid en het unieke karakter van dat blok. Een blok dat binnenkort dus tot het verleden behoort, want beetje bij beetje zal het geoff erd worden op het genadeloze altaar van de brandstofbesparing. In Europa toch, want een blik op de wereldwijde cijfers van het merk onthult dat het aantal verkochte auto’s in 2010 voor 56% uit benzines bestond, waarvan liefst 64% zescilinders. In Noord-Amerika, China en het Midden-Oosten vinden ze kleine motoren iets voor mietjes, al zal dit vanaf volgend jaar wel de eerste BMWviercilinder in meer dan tien jaar zijn die de Amerikanen gaan importeren.

In dit artikel : BMW, BMW X1

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens BMW

Nieuwe bmw x1 in stock

Tweedehands BMW

Tweedehands bmw x1