Audi RS Q3 2.5 TFSi 250kW S tronic quattro

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Incarnatie nummer drie van de X3, één van die lekker verkopende SUV's van BMW. Andermaal Made in the USA, op het platform van de grotere modellen van het merk, wat wil zeggen: alles vanaf de 3 Reeks. Met nu voor het eerst ook een halve M-variant, de M40i. Da's tot nu toe de enige die we konden testen.
Samengevat:
Neen. De X5 en X6 hebben wel patserige M-varianten, de X3 houdt het op een minder doorgedreven sportversie. Nu ja, met een spurt van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden, met hulp van de lanceercontrole, kunnen we ook niet bepaald spreken van een slapjanus. Tussen de voorwielen ligt de recentste 3 liter-zes-in-lijn van het merk, met twinscrollturbo, goed voor 360 pk en 500 newtonmeter.
Specifiek voor deze M40i-variant is daarnaast de vierwielaandrijving, die nog wat meer richting achteras gebalanceerd is, de sportievere ophanging, krachtigere remmen (herkenbaar aan de blauwe zadels), een variabele stuurinrichting, enzovoort. Behalve die specifieke 4x4 kan je het trouwens ook op de andere motorisaties laten monteren als optie.
Wel, hij is eigenlijk volledig nieuw. Al zie je dat er niet meteen aan, het ontwerp volgt de voorspelbare lijn van de andere recente SUV's van het merk, bestsellers zijn nu eenmaal zelden het canvas van experimenten. De nieren werden weer wat groter, de wielbasis is 5 centimeter langer en de aerodynamica verzorgder, met een goede Cx-waarde van 0,29.
Hij staat op het OKL-platform dat ook voor de huidige 5, 6 en 7 Reeks dient, dus met alle elektronische toeters en bellen van dien. In de eerste plaats de semi-automatische piloot, die op de snelweg quasi alles zelf kan, inclusief inhalen. Maar ook de automatische noodoproep bij ongeval, de slimme sleutel (Display Key), de bediening met gebaren of luxe-items als zetelventilatie, parfumering, enzovoort.
Hij is wat lichter geworden, zo'n 55 kilo, dankzij doordacht gebruik van aluminium her en der.
We worden niet meer verrast door hoe kwiek sommige SUV's door de bochten kunnen, BMW was destijds met de X5 zelf de eerste om de twee te verzoenen. Deze M40i heeft ook die zwier, de beweeglijkheid waarmee deze SUV een slingerend traject afhandelt, maakt indruk. Hij nodigt er in eerste instantie niet toe uit, het is pas wanneer je de Sport-modus activeert en de auto zich schrap zet, dat je er trek in krijgt. Mede door het plots veel meer gezwollen uitlaatgeluid, al blijkt vervolgens wel dat het uit de luidsprekers komt.
Het weggedrag heeft iets van een achterwielaangedreven coupé, zodanig acuut reageert hij op je bevelen. De uitstekende koetswerkcontrole, toch essentieel bij dit soort sportieve SUV, staat bovendien een afdoende schokdemping niet in de weg. De motor reageert natuurlijk urgent op elke dot gas, in de hogere versnellingen kan het er zelfs wat te nerveus aan toe gaan.
Benzinerijders kunnen daarnaast enkel kiezen uit een 2 liter-turbo, weliswaar met twee vermogensversies: 184 en 252 pk. Populairder zullen de diesels zijn, een 2 liter met 190 en een 3 liter met 265 pk. Vierwielaandrijving is in Europa steevast standaard, al durven we vermoeden dat de achterwielaangedreven versie op termijn ook bij ons vermarkt zal worden.
Tegen 2020 volgt bovendien een volledig elektrische versie van de X3.
Verrassen doet de X3 niet, het is de perfectionering van een beproefd recept. Die perfectionering zit in het algemene raffinement, de verbeterde geluidsisolatie, de opgekrikte afwerking, de ruimere bouw, enzovoort, terwijl deze M40i meteen ook een voet naast de Porsche Macan zet. De bijhorende prijs is evenmin zachtaardig, bijna 70.000 euro factureren de Beiers voor deze rappe variant. De xDrive20i heb je vanaf 45.650 euro.