Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X5 PLUG-IN HYBRID (2014) - Prototypetest

Een groot deel van de X5-eigenaars rijdt voor maar 20% van zijn ritten verder dan dertig kilometer. Waarom hebben ze voor de 'andere' 80% dan zo'n grote vervuiler nodig? BMW ziet de oplossing in de vorm van een Plug-in Hybrid. Het duurt nog even voor hij op de markt komt, maar AutoWereld deed wel al de test met een prototype.

BMW X5 PLUG-IN HYBRID (2014) - Prototypetest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Dit is BMW's eerste Plug-in Hybrid buiten zijn i-line-up. Al klink dat een stuk minder sexy dan een 'i8 op hoge pootjes', want in wezen leent de X5 een deel van zijn technologie van de i3 en i8. Waarmee de Duitsers duidelijk ook de Japanners van Mitsubishi een hak willen zetten, die groene ridders in SUV-land zouden BMW immers wel eens klanten kunnen afsnoepen met hun slimme Outlander PHEV.

BMW-X5-Plug-in-Hybrid_05

Wat is er nieuw?

Uiterlijk zal je op de productieversie amper verschillen opmerken, het 'stopconcept' op de linkerflank buiten beschouwing gelaten. Technologisch is het echter hét Mekka voor hybridenerds. Door de elektromotor aan de versnellingsbak aan te bouwen, kan de ZF met acht verzetten blijven bestaan. De emissievrije krachtbron werkt op de energie van lithium-ionbatterijen. Die zitten in de koffer, maar je verliest er gelukkig slechts twee centimeter aan laadhoogte. In enkele woorden samengevat voor mensen die minder met al drie groene technologie vertrouwd zijn: dit is BMW's meest heerlijk rijdende SUV zonder zijn vervuilende imago. Hiermee kan je zonder schaamte - en vooral heel stil - de stad binnenrijden.

Wat zit er onder de motorkap?

De elektromotor met 70 kW (of 95 pk) en 250 Nm aan koppel is natuurlijk het 'centerpiece' van de wagen. Hij laat toe om met volledig opgeladen batterijen - niet toevallig - zo'n 30 km puur elektrisch te rijden. Opvallend, dat kan desgewenst zelfs tot een snelheid van 120 km/u. Al mag je die reikwijdte van 30 kilometer dan allicht wel vergeten.

BMW-X5-Plug-in-Hybrid_02

De conventionele motor van dienst is de viercilinder-turbobenzine die we kennen met het 28i-naamplaatje in andere modellen van BMW. Die viercilinder wekt 240 pk en 350 Nm op. Haal je het onderste uit de kan, dan zorgt hij samen met de elektromotor voor 305 pk. Al ligt dat laatste cijfer nog niet helemaal vast, omdat de Duitsers naar eigen zeggen nog aan het finetunen zijn. Het verbruik van de X5 Plug-in Hybrid zal rond de 3,8 liter per 100 kilometer liggen, dat zorgt voor een al even straffe - want voor een grote SUV toch heel lage - CO2-uitstoot van 89 gram per kilometer.

Hoe prettig toeven is het binnenin?

München heeft met de nieuwe generatie X5 ook de inrichting en afwerking van het interieur naar een hoger plan getild, dat wisten we natuurlijk al. Ook in de plug-inhybride is het dus ook genieten van de weelde aan luxe, comfort en ergonomie. Daarbij werd extra veel aandacht besteed aan windgeluiden. Het resultaat is een ijzig stille cabine als je elektrisch rondzoemt.

BMW-X5-Plug-in-Hybrid_04

Hoe rijdt de X5 Plug-in Hybrid?

Eigenlijk bijna zoals een X5 met xDrive. En laat dat nu net het grootste compliment zijn dat je de ingenieurs kan geven. De overgang tussen de twee motoren gebeurt zo natuurlijk dat je het gevoel hebt dat deze wagen al jaren op de markt is. Je moet zelfs de toerenteller in het oog houden om te weten wanneer de verbrandingsmotor nu eigenlijk aan het draaien is. Al komt dat grotendeels door de homp aan isolatiemateriaal die de viercilinder vooraan het zwijgen oplegt.

De Duitser komt pas echt tot leven in de Sport-stand. Beide motoren worden dan continu en dus tegelijk aangesproken om over het maximale vermogen te beschikken. Met die 305 pk toont de X5 zich een snelle en vlotte machine. Al ligt dat niet zozeer aan de pure power, eerder aan de overvloed aan elektrisch koppel en misschien meer nog aan de remmen. BMW is er immers in geslaagd het remgevoel zeer progressief te krijgen, iets dat bij veel andere hybrides wel nog een pijnpunt blijft.

BMW-X5-Plug-in-Hybrid_03

Wat moet dat kosten?

BMW houdt de lippen terzake nog stijf op elkaar, al durven we de auto op het vlak van prestaties en uitrusting wel al vergelijken met de xDrive40d. Met diens prijs van 70.250 euro in het achterhoofd, krijg je wel al een idee van wat deze Plug-inhybride moet gaan kosten.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De X5 Plug-in Hybrid is in deze CO2-tijden een logische en voor BMW wellicht ook onvermijdelijke uitbreiding van het X5-verhaal. Met vermoedelijk straks wel de nodige successen op markten waar dit soort auto's via fiscale en aanverwante maatregelen worden 'ondersteund'. De Duitsers doen er ook lang niet zo gek voor als bij de i3, net daarom kan deze groene SUV wel eens het meest succesvolle i-model van BMW worden. Zonder dus de i-badge te dragen.

BMW-X5-Plug-in-Hybrid_06

Wat zijn de voornaamste concurrenten?


Het segment van de hybride SUV's is nog redelijk onontgonnen gebied. In dezelfde klasse vind je wel al de Lexus RX 450h, maar dat is geen plug-in. De grootste concurrent komt echter wel uit Japan, in de vorm van de Mitsubishi Outlander PHEV. Op papier doet die het trouwens nog stukken beter: zuiniger met een normverbruik van 1,8 liter, zeker goedkoper met zijn 50.590 euro en dus ook extreem groen met zijn theoretische CO2-uitstoot van 44 gram. Maar hij draagt dan wel niet het logo van de Bayerische Motoren Werke.

BMW-X5-Plug-in-Hybrid_07

In dit artikel : BMW, BMW X5

Geschreven door op