Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X5 XDRIVE 30d (2013)

BMW zweert bij het gekende succesrecept. De derde generatie van de X5 blijft immers dezelfde, maar dan beter. Een testverslag van de xDrive 30d.

BMW X5 XDRIVE 30d (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Geen revolutie, maar eerder een evolutie?

Inderdaad. Van het koetswerkontwerp over het onderstel tot de aandrijflijn, BMW kookt met de gekende ingrediënten. Voor verrassingen ben je bij de nieuwe X5 aan het verkeerde adres. Maar de doorgedreven zin voor detail levert wel een fijn, uitgebalanceerd en lekker gerecht op.

De vorige generatie was reeds steengoed, dus hoefde München het niet over een andere boeg te gooien. Eigenlijk moesten ze enkel de kritiek op de wat strakke ophanging en de niet altijd even overtuigende interieurkwaliteit pareren en het geheel wat extra elegantie en klasse meegeven. En dat is hen aardig gelukt.

BMW X5 xDrive 30d (2013)

Vooraleer we inzoomen op de xDrive 30d waarmee we in het Canadese Vancouver onderweg waren, toch even aanstippen dat het X5-gamma nu ook een viercilinderkrachtbron met sDrive-versies achterwielaandrijving verwelkomt in de vorm van de 25d. En dat er opnieuw een M-versie en opnieuw een X6-afgeleide op het programma staan.

Niet anders, wel beter. Wat is er beter, dan?

We vinden hem mooier. De X5 spreekt dezelfde designtaal als de andere BMW’s van wat BMW de SAV-familie noemt, kort voor Sport Activity Vehicle. Dezelfde gestrekte neuspartij, dezelfde ronde mistlampen in de voorbumper, dezelfde stevige kont. Maar in vergelijking met de vorige generatie oogt de nieuwe X5 wat minder zwaar, wat sierlijker.

Ook binnenin. Het interieur wint aan klasse, zowel wat het geluidscomfort en de materiaalkeuze als wat de algemene afwerking en de comfortsnufjes betreft. Bovendien biedt de nieuwe X5 meer plaats op de 40/20/40-achterbank en in de koffer, die varieert tussen minimum 650 en maximum 1.870 liter. BMW grijpt opnieuw bij een tweedelige achterklep, waarvan het bovenste deel nu standaard elektrisch opent en weer sluit.

BMW X5 xDrive 30d (2013)

De koetswerkstijfheid ging er met 5% op vooruit, zonder negatieve implicaties op het totaalgewicht. De ingenieurs hebben ook aan de aerodynamica gewerkt, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31 als knap resultaat. Met dank aan de zogeheten Air Curtains, Air Breathers en Aero Blades. Die lage cx-waarde dient naast de prestaties natuurlijk vooral het verbruik.

De 30d rekent op dezelfde 3 liter-turbodieselmotor, al klimt het vermogen van de zes-in-lijn naar 258 pk en het maximumkoppel naar 560 Nm. De topsnelheid bedraagt nu 230 km/u en het 0 tot 100 km/u-sprintje neemt voortaan nog 6,9 seconden in beslag, toch 0,7 seconden sneller dan zijn voorganger. Toch zakt het gemiddelde normverbruik naar 6,2 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot naar 162 g/km, een winst van 35 gram. Naast de gekende EfficientDynamics- en andere EcoPro-snufjes doet de X5 het nu ook met een coasting-zeilfunctie.

En rijdt de nieuwe X5 dan ook beter?

Jawel. Het toegenomen koetswerkrigiditeit en de nieuwe stuurinrichting (al mocht het ons wat zwaarder en preciezer) zegenen de rijdynamiek met enthousiasme en lichtvoetigheid, waardoor de X5 gretiger instuurt en vlotter van richting verandert. Tegelijkertijd gaat ook het comfortpeil omhoog, want putten en bulten worden daadkrachtig onder het tapijt geveegd. Er is een finesse ingeslopen die de vorige generatie ontbeerde.

BMW X5 xDrive 30d (2013)

De verbeterde geluidsisolatie, het verder verfijnde motorblok en de zijdezacht door zijn acht verzetten laverende ZF-automaat tekenen ook voor betere dieselmanieren. Van trillingen is nog nauwelijks sprake en enkel bij volgas hoor je de zelftontbrander zijn spieren opspannen.

Tijdens de testritten kregen we ook de gelegenheid om de X5 over een off-roadparcours te jagen. De xDrive-vierwielaandrijving krijgt opnieuw de assistentie van een elektronische afdaalhulp, maar de rijprogramma’s blijven verstoken van een terreinstand. Ook jammer: de verschillende settings van de EcoPro-, Comfort-, Sport- en SportPlus-modi kunnen niet afzonderlijk ingesteld worden.

Naast de klassieke ophanging biedt BMW ook de mogelijkheid om luchtvering met actieve demping en/of om de DPC-spercontrole met actieve stabilisatorstangen te installeren. De eerste optie brengt meer comfort, de tweede meer dynamiek. Maar ook zonder rijdt de X5 uitstekend, zelfs plezierig.

BMW X5 xDrive 30d (2013)

Motor: 2993 cc, L6 (turbodiesel), 114 kW/258 pk bij 4000 opm, 560 Nm bij 1500-3000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, automatische achtbak Prestaties: 230 km/u, 0-100 km/u in ca. 6,9 sec. Normverbruik: 6,2 l/100 km CO2-uitstoot: 162 g/km Prijs: 59.900 euro

BMW X5 xDrive 30d (2013)

In dit artikel : BMW, BMW X5

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

De concurrenten