Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / BMW X5 4.8i & 3.0d : Top gun

Wat piloten vliegen op de grond. Een betere omschrijving kan je voor de nieuwe X5 niet bedenken. De pook van de versnellingsbak ziet eruit als de joystick van een F16 en de bestuurder kan net zoals een piloot alle info via een schermprojectie op de voorruit aflezen. Bovendien vertoont hij met zaken als Active Steering, Adaptive Drive, Light Beam Assist, FlexRay en tientallen andere bits en bytes net zoveel digitale activiteit als een straaljager. Ready for lift-off?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De X5 is een technologiefreak geworden. Als je hem naast zijn rivalen zet zou je zelfs kunnen stellen dat hij zich opstelt als de computerspecialist onder de SUV’s, ware het niet dat BMW’s nog altijd over een air beschikken die elke gedachte aan een saaie, wereldvreemde en zichzelf in html uitdrukkende nerd meteen de kop indrukt. Onderhuids bestaat er echter geen enkele twijfel over. Het waslijstje aan digitale hulpmiddelen rolt maar verder en verder. Een X5 schakelt zelf de grootlichten aan en uit, doktert eigenhandig de stuurhoek voor je uit, projecteert relevante info op de voorruit, scant continu de rijsituatie om vlugger dan ooit de demping aan te passen en regelt zelf de afdaalsnelheid als je, verloren in het heuvellandschap rond je vakantiebestemming, een glibberige helling moet nemen. Toegegeven, het gros van die snufjes mag je uit de al even lange optielijst opduiken, maar uiteindelijk heeft de X5 het allemaal wel en de meeste concurrenten... niet. Omdat elke BMW ook een rijmachine moet blijven, willen veel van die snufjes het plezier op de weg bevorderen, terwijl de hier haast antiek lijkende mechaniek zeker niet stiefmoederlijk werd behandeld. Vooraan verving het merk de MacPhersons door dubbele A-armen, een ophangingstype met een notoir sportieve inslag en dat daarom ook vaak op sportwagens is terug te vinden. Zo zie je maar. Was de vorige X5 de eerste spruit van de op snedigheid mikkende SAV’s (Sports-Activity Vehicle), dan wil de huidige niets anders dan de beste zijn, zoveel geldt voor de 4.8i onder de V8- benzines en de 3.0d onder de diesels.

In dit artikel : BMW, BMW X5

Geschreven door op